Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Dette gjelder en 2006 E91.

Hadde bilen på verksted for ca 100mil siden for å bytte knirkeforinger bak. Idag på motorveien punkterte plutselig venstre bakhjul. Når jeg går ut for å inspisere ser jeg at all gummien er skrapet bort på den innerste centimeteren av dekket og at jeg ser korden igjennom. Jeg tar en titt på det andre hjulet også og ser akkurat det samme.

Er det en sammenheng mellom skaden og det at jeg byttet foringer? Jeg har ikke fått tatt av hjulene enda, så har ikke fått sett hvor det har subbet. Noen som vet hvor det vanligvis subber?

Har 265-35/19 med offsett ET40. Bilen er senket med Eibach 30/20mm og bilstein dempere.

Skrevet

Noen av foringene krever hjulstilling etter bytte. Track link (toe-link) og camber link (de to bakerste armene) foringer krever sjekk av hjulstilling etter bytte. For høy camber og for høy toe-out gir stor slitasje og varmegang innerst på dekket bak. Hvis du ser opphenget bakifra så er det de to boltene som er festet bakpå traversen.

Skrevet

Tok av hjulet nå. Slitasjen er så og si identisk på høyre og venstre side. Jeg fant INGEN tegn på slitasjo noe som helst sted i hjulbuen. Kan dette ha oppstått under testing av bremser feks på eu-kontrollen jeg hadde i sommer? Hjulene var helt fine i våres..

post-44551-0-33683100-1409338942_thumb.j

Skrevet

Må nok til med hjulstillingskontroll.

Har samme som deg, men ikke så ille. Har også 265 bakdekk. Var en kar er for en ukes tid siden med samme slitasje som du

på en ganske ny bmw.

Men hjulstilling først, så får du ta det deretter. :)

Skrevet

Kan ikke helt tro at det er hjulstillingen, da det nedslitte området er så ekstremt "bratt" og smalt. Det minner ikke om noe som har slitt mot en så slett flate som asfalten. Og det går liksom direkte fra ingen slitasje til fullt nedslitt dekk.

post-44551-0-08721400-1409346166_thumb.j

post-44551-0-12697700-1409346240_thumb.j

Skrevet

Har hatt samme som dette selv, sleit ut 2 dekk på rundt 3000 km i perioden etter hjulstilling på merkeverksted. I ettertid har alle komponenter i bakstillinga blitt bytta og ny hjulstilling tatt (på et ikke-merkeverksted), har tendensene enda men langt fra like ille. Har kjørt på et par dekk 2 sommere nå men har måttet snu dekka på felgen før det har kommet inn på kordene sånn dettet varte en sesong ekstra.

Har foresten vært mange tråder med dette tema, jeg har også en lang tråd rundt dette emnet.

Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk

Skrevet

Knirkeforingene mine ble jo byttet i sommer da de var dårlige.

Mitt spørsmål er da: Har denne slitsjen skjedd FØR jeg byttet foringene? Og at bilen nå er ok?

Eller kan det være noen andre foringer som har gått etter at knirkeforingen ble tightere?

Skrevet

Ja, om de har vært slitt, og bilen har blitt justert, og du monterer nye så vil ikke vinkelene stemme lenger.
Det er jo uansett viktig og få kontrollert det likavel. :)

Skrevet

Går fint uavhengig av hjul da det er "Beissbarth" på alle org BMW felger og de fleste andre. (De små hullene på felgen). Det første man alltid sjekker er høyde på bilen så regner BMW Kinematics diagnose ut startvinkler på oppheng ift høyde

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...