Gå til innhold

95 bensin i bmw x5 2001 3,0 bensin


Ifi Gondal
 Share

Anbefalte innlegg

hei ! jeg har fylt 95 bensin i x5en min og nå lyser motorlampa , på bensin lokket står det at den skal ha premium som er 98 , jeg tror kansje det er lambada sensoren som har klikka litt men er ikke sikker , noen andre som har mer peiling :) takk for svar på forhånd ! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme motor i 330en, og det står også "98*" i tanklokket mitt. 

Så vidt jeg vet, har den kjørt på 95* i 12 år, uten problemer. Gikk over til 98* halvveis i eiet mitt, mest for nysgjerrighetens skyld, men nå fordi jeg monterte kompressor i sommer. 

 

Det står forsåvidt i brukerhåndboken at man kan bruke 95* og 98*, etter eget ønske. Det står også noe om at motoren ble "designet" ved bruk av 98*, så tallene for aks osv er basert på dette drivstoffet, sånn jeg forstod det :P Motoren er uansett såpass ny at den har sensorer som registrerer det du fyller og regulerer tenning deretter. Så hvis du har problemer med motoren, skal det ikke skyldes 95*. Da hadde vel de fleste røket for lenge siden. Hehe

 

* blyfri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen problem. Den går best på 98 (på høyt turtall) men går helt fint ned til 91 i oktantall på BMW bensinmotorer. Elektronikken håndterer den lille forskjellen for å unngå bank på høye turtall.

 

Derimot bør du kjøre tanken helt tom og ikke blande drivstoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til info så er det ingen sensorer som registrerer hva du fyller ;) det er bankesensorer på motoren som justerer ned tenninga når den registrerer tenningsbank :)

Ja det er sant selvfølgelig, men du forvirrer elektronikken med forskjellig type drivstoff på tanken. Den er kalibrert til en om gangen ikke en blanding. Går fint som regel men du vil oppleve bank en sjelden gang. Prøv selv men anbefales ikke. Forskjellen er liten men den er der. Gir uheldig belastning på motorkomponenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siemens motorstyringa er lærende og forandrer seg hele tida, fyller du 50/50 95/98 oktan så får du rett og slett 96,5 oktan. Det eneste som blir forvirret er deg ;)

Det var i gamle dager man brukte et lineært forhold mellom n-heptan og iso-oktan til å bestemme oktantall men ja i utgangspunktet har du rett og for de fleste praktiske formål kan du jo si det 96,5., ikke poenget mitt. Grunnet forskjellige tilsetninger i moderne tid er det litt mer komplisert enn som så, i tillegg hvilken standard en bruker for måling av oktantall. (RON, MON, SON, FON) Men noe evig diskusjon rundt det orker jeg ikke. Finnes i en gammel tråd og organisk kjemi is a complicated bitch :)

 

Ja denne type elektronikk lærer, men den lærer ved å feile så regne på nytt bedre slik at hver feil blir mindre og mindre og til slutt har den tilpasset seg. (iterasjoner). Jeg har opplevd utsatt/feiltenning de første km etter fylling med forskjellig oktantall. Dette forsvinner etter kort tid. I tillegg spiller drivstoffkvalitet inn også og den er forskjellig fra raffineri til raff. I tillegg er det de senere år blitt vanlig å tilsette bioetanol.

 

Som regel med tre variabler: belastning i %, temperatur/tenningsvinkel, turtall som jobber i lag med bankesensorene. Gir en fin xyz graf som noen og kaller map. Og det er ikke bare Siemens BMW bruker men mye Bosch også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke så mange år siden så var det ofte bare 91 blyfri på en del avsides liggende bensinstasjoner i Sverige. Der fylte jeg 91 blyfri på en M52B28 motor og det gikk fint. Så spekteret 91-98RON blyfri går fint med BMW motorer men effekten som er beregnet er utifra 98 blyfri. Ikke fordi det er mer energi i 98 blyfri enn 91 blyfri men fordi motoren er mer energieffektiv med 98 blyfri grunnet at rekkeseksere til BMW har relativt høyt kompresjonsforhold og høyt kompresjonsforhold gir mer termisk energieffektive motorer. Så tut og kjør med 95 blyfri :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...