Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle. 

Jeg lurte på muligheter til å trimme/tune BMW 540i motor 4.4 liter, fant ikke noe spesifikt på nettet, derfor spør jeg her. 

Har en 1996 mod 540i, og den har K&N filter, fjernet katalysator innmat og supersprint eksos. 

Nylig så jeg denne videoen og ble forbløffet over akselerasjonen, det ville jo vært den perfekte bursdagsgave/julegave til meg selv og det siste jeg ville gjort motormessig med bilen. 

Jeg har en god kamerat av pappa som har snakket om en som jeg ikke kjenner, men som har ikke bare en, men 2 540i'er :)

Og den ene er chippet til 320hk sa han, og mente jeg burde snakke med han hvis jeg var interessert. Har ikke fått gjort det enda.

Slik jeg ser det idag så, siden bilen min ikke er kliss original men har noen lette mods så velger jeg å tro at den er på ca 300hk (der org. er 286hk).

Tok 0-100 og den klarte bedre enn 6.5 sek som er "teknischen daten" på papiret for bilen med sports automat kassen.

Så det jeg egentlig lurer på er, hvor får man en slik Hamann, AC Schnitzer chip? Eller er det noe annet jeg burde gjøre istedet for å øke ytelsen? 

Denne bilen har også fått en slik chip og er hakket raskere enn org. og jeg vil veldig gjerne gjøre det med min også:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=51406330

Jeg spør fordi jeg vet rett og slett ikke nok om bilen/motoren, jeg har vanligvis eid 2.0 litere og en 2.8 liter før og visst om mulighetene der, men dette blir på en måte en ny arena. 

Alle gode tips tas gjerne imot :)

-AlexZandero

Skrevet

har selv en m62b44 motor, som jeg vil ha litt mere futt i.

jeg TROR jeg kommer til å kontakte han her, www.trimchip.com

er mulig jeg kommer til å gå for full supersprint eksos på min, men det koster mye...

blir vel først å få vekk kattene.

Skrevet

har selv en m62b44 motor, som jeg vil ha litt mere futt i.

jeg TROR jeg kommer til å kontakte han her, www.trimchip.com

er mulig jeg kommer til å gå for full supersprint eksos på min, men det koster mye...

blir vel først å få vekk kattene.

Helt enig, tror det skal være fint mulig å få litt mer gamp i denne motoren og er jo flere som har klart dette så hvorfor skal ikke det gå ann. 

På den videoen jeg linka til så får jeg utrolig nok ca 5 sek på 0-100 (stoppeklokke), det er jo raskere enn en org. M5. 

Han har skrevet på videoen at han bare har Hamann Chip og Eisenmann Race exhaust, så da er bilen min så og si klar og optimal for chipping. 

Takke være den siden din så har jeg tatt kontakt og skrevet en mail til firmaet, nå istedet for å søke på Hamann og AC Schnitzer chip har jeg heller prøvd å google forskjellige chiptuning bedrifter i Norge og det viser seg at de aller fleste gjør bare diesel, men har sendt 3 mail totalt. 

Det jeg uroer meg over er at blir det gjort like bra som Hamann chip tror du? Hamann chip / AC opplyser til ca 325 mens de i Norge lover rundt 310-315, jeg vil jo ha mest futt for penga. 

Men jeg skal uansett være glad for virker som jeg var heldig med at jeg fikk bilen allerede med Supersprint, sportsluftfilter og fjerna katter. Det koster jo også en del og jeg har jo effektanlegget til og med godkjent i vognkortet så det er jo knall :)

-AlexZandero

Skrevet

jeg tror du må ringe han duden. sist jeg snakket med han, så jobbet han offshore.

får man hamann / ac chip til slike gamle motorer lengre?

jeg vil og ha mest for pengene.

om det ikke blir s62 motor på meg, så blir det kompressor i min 740 :P

Skrevet

Hvis du får F.eks Fekzen her på forumet til å lage en chip designet for å virke med modifikasjonene du har gjort, er det nok ikke umulig å klater over 300hk i maskin. Chip på umodifisert bensiner er ellers stort sett bare fantasi og placebohester. 0-100 på 5 sekunder og forsåvidt og umulig, om du ikke har nærmere 400hk og manuell kasse. Selv da er det ikke barebare å nærme seg 5s. 

Vil du ha effekt pr. krone er det kompressor som gjelder. Kontakt ESS.

Har du et heftig budsjett (bilens verdi x2) kan du kontakte VAC motorsport.

Skrevet

Hei begge og takk for svar. 

Først til deg combatkit, jeg ser at han holder til på vestlandet noe som er uheldigt for meg siden jeg holder til i Vestfold. 

Men har vært i kontakt med 7 firmaer totalt nå etter en del søking, og venter fortsatt på svar hva de kan tilby evt. gjøre. 

S. Hafsmo, budsjettet mitt rekker ikke til kompressor, har vel uansett egentlig ikke lyst på dette ettersom har hørt det sliter forferdelig på motor. 

Han i den videoen jeg linket til har Hamann chip, om denne fåes lenger vet jeg ikke, men når jeg bruker stoppeklokke får jeg mellom 5.0 og 5.6 sek hvertfall, men nå skal vi ikke ta dette for god fisk for video blir aldri helt nøyaktig men fort virket det og er noe sånt som det jeg kunne tenkt meg. Det virker skremmende fort for bare effektanlegg og chip hvertfall men det jeg egentlig burde hatt er kanskje ett re-map da.. Teste på dyno for å se hvor den ligger ann i dag for og så optimalisere effektkurve høres ikke så dumt ut. 

Problemet er bare at jeg kjenner absolutt ingen som driver med dette. 

Skrevet

Jeg bruker appen som heter torque og har blåtannlink i Obd stikk og Torque har 0-100 måling. Den registrerer når bilen blir satt i bevegelse og den registrerer når den passerer 100km/t,den måler vha gps så da blir det nøyaktig.

Skrevet

Okei jeg har nå fått svar fra 3 av de 7 jeg sendte mail til, og dette var meget varierende så jeg føler meg veldig skeptisk.

Jeg skrev følgende mail slik:

Hei, jeg har en BMW 540i E39 1996 modell som jeg gjerne vil ha litt mer gamp i.

Den har sålangt K&N filter, supersprint eksos fra katalysator og ut, innmaten i katalysator er fjernet.

Så har jeg i det siste sett at man ved bruk av Hamann Chip eller AC Schnizter chip kan få opptil 325hk!

Jeg fant ikke noe pris hos dere, men andre jeg har vært i kontakt med skal ha rundt 5tusen, hvor mye hk tror dere kan få ut av min bil?

Den har allerede mods som gjør en chipping optimal så derfor er jeg interessert.

Fra Ultimo AS:

Hei og takk for interessen.
Umodifisert standard factory er det vanskelig å få de til å gå over ca 310-311hk pga fysiske begrensninger i bilen. Men det er mulig at eksos og innsug utgjør de siste 15hk. Men det er også lett å se seg blind på hestekrefter. Hvis de siste 10 hestekreftene kommer ut som sot så er det lite vits i J. Vi er opptatt av at bilen skal være i god balanse etter tuningen, ikke bare å dytte ut hestekrefter ved 6500 o /min.

Fra Tuningservice.no:

Hei

Vi kan matche konkurrentene sine tall. Pris 4500 kr inkl mva

Med vennlig hilsen
TuningService.no
Christian Bigton
Tlf : 41 48 48 47
Epost: post@tuningservice.no
Web : www.TuningService.no

Fra Digituning AS

hei.
med en helt standard tuning målt på dyno vil du få 306hk og 475nm.
hvis vi gir den mod2 så vil du nok passere hva ac scnitzer lover.
vi har ingen dynomåliger på den men jeg kan tenke meg opp mot 330hk og 480-85 nm.
prisen er 4600,- inkl tilbakestilling til org ved f,eks salg og gratis tunfil hvis bilen skulle bli oppdatert på en service hos bavaria,noe som er lite trolig på en så gammel bil men en vet jo aldri :smile:
Ronny (forhandleren min i tuning øst er tilbake fra ferie neste onsdag,da kan du ta direkte kontakt med han og evt lage en avtale derfra.

Vet ikke helt hva jeg skal si, men jeg får tanker om at noen firmaer kan gi mer effekt enn andre. 

Noen som vet om standard automatkasse vil tåle det? Han fra videoen i førstepost har ikke spesifisert noe om forsterket kasse hvertfall, men tror det skulle gå bra. 

Skrevet

hmmm... 43hk opp på std motor fra digituning?

skeptisk..

er ikek vits å bytte innsug, da b44 motoren uten vanos har største innsuget sies det.

men, det du kan gjøre, som jeg fant på nett, er å bytte til b44 vanos dyser, dem har 4 porter pr dyse og er mer effektiv enn non-vanos dysene som bare har ett stort høl pr dyse.

dem som har byttet dyser sier bilen bruker mindre pr mil, samt oppfører seg positivt bedre ellers

Skrevet

Ikke glem at min motor er lettere trimmet da, og allerede ser jeg at den går bedre enn andre org. 540i. 

Men hva syns dere generelt? Jeg føler meg nå litt i ukjent territorium, vet ikke hvilket firma jeg burde gå for osv.. 

Selv ville jeg likt å landet på hvertfall 320hk noe som er mulig med Hamann chippen eller AC Schnitzer chippen, han med den annonsen fra finn.no jeg har snakket med har jo den men sier at denne koster 15000 tusen noe jeg absolutt IKKE er interessert i. Når andre firmaer kan "love" lik effekt så vil jeg jo heller gå til dem såklart. 

Skrevet

har du manuell?   isåfall vil det være den billigste trimmen  ;)    er du heldig finner du ett brukt ess kit.  da bør de begynne å flytte på seg. 

Skrevet

Har ikke manuell nei, har sportsautomat, steptronic. 

Link til annonsen er i førstepost også men her er han likevel: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=51406330

Fikk forresten også svar nå fra digituning:

Blir en remap. Ecu har flashminne.
På digituning.com ser du effekt etter tuning. D er helt standard effekt målt i Dyno. Som jeg sa er mod 2regnet ut etter formel og ikke dynotestet.
De som har testa bilene sine har målt de til mer enn hva som står på sidene våre. Det er fysiske begrensninger i alle motorer og i en sugemotor har en ingen luftreserver å ta av slik en gjør ut av en turbo motor. Men jeg har gjort masse BMW inj motorer og kundene har vært veldig fornøyd

Skrevet

åååja, bilen ja :P

hadde vært artig å fått bremset en 740 før og etter chipping da..

bare for å se om det er sant det dem sier

edit:

dette sier Fekzen

Det rör sig om ca 15-20 hk och kanske 25-30 Nm. Du får ett bättre register och snabbare svar från motorn. Bättre bottendrag. Och med optimerad tändning har du möjligheten att spara lite bränsle också.

Skrevet

Bare fordi en som selger chiper sier at de har hentet ut 40hk ekstra betyr det ikke at det faktisk er tilfellet. 

Ønsker du økt kjøreopplevelse for minst mulig penger vil jeg påstå at eksos er veien og gå. Det gir ikke nødvendigvis noe effekt, men lyden alene gir deg det du er ute etter.

Og forresten, et KN filter slipper igjennom 18 ganger mer skitt enn et standard papirfilter, samt tetter seg på 1/4 av tiden. Har du i tillegg et konfilter under panseret er det ikke usannsynlig at dette trekker varmluft fra maskinrom, og at du som  sådan totalt sett har redusert motorens effekt.

Større dyser og tilhørende map gir en litt annerledes kjøreopplevelse. Merket grei forskjell på min 540i når kompressor var demontert, mens dysene/ECU fortsatt var montert. Byttet forøvrig til manuell kasse i samme operasjon som kompressor, så det gir strengt tatt ikke et veldig godt bilde av forskjellen ved dysevalg siden manuell kasse gir en slik vanvittig endring i kjøreopplevelse.

Edit:

Får du tak i en diff med litt lavere utveksling (f.eks 3.15) vil du og få en merkbar økning i skyvekraft (Les: 7-8%).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...