AlexZandero Skrevet September 11, 2014 Forfatter Skrevet September 11, 2014 Jeg har annen diff, funnet ut av at bilen min girer om på akkurat 100 km/t, så den er litt raskere 0-100. Original diff ser jeg drar litt lenger ut på girene (2. gir) til 110 km/t etter å ha sett en del aks. videoer på youtube. Tror det er den såkalte M5 diffen, den har helt lik utveksling etter å ha sammenlignet hvertfall. Jeg lurer på hvordan vet du at K&N filter slipper 18 ganger mer skitt gjennom enn vanlig papirfilter? Er veldig fornøyd med mitt hvertfall, den virker mer kvass og slipper jo mer luft inn til motoren, tøff lyd og ble sprekere. Men man må huske å kjøpe såkalt K&N cleaning kit som gjør filteret som nytt igjen, og det gjør jeg 1-2 ganger i året. Men jeg burde absolutt ha ett såkalt Heat Shield, så det blir noe jeg skal se etter i framtida. Burde jeg bytte til større dyser først før jeg går for re-map? Siden re-map blir optimalisert for bilen slik som den er nå, eller har det ikke noe å si for optimal effekt? Tror ikke det skulle ha så mye å si egentlig men.. Bra eksosanlegg har jeg jo, fin lyd i supersprint og decat, trenger ikke gjøre noe mer med det
Alpejohn Skrevet September 12, 2014 Skrevet September 12, 2014 KN filter er bare tull.. Får ikke mer hk, i verste fall mindre. Og når du ser på filteret vs orginalt skal det ikke mye logisk sans til for og se at kn ikke er like bra som det orginale. Se på youtube, mange videoer med tester på biler med og uten kn, i noen tilfeller mister de et par hk. Bortkasta penger, like greit og bruke orginalt.Eneste er at lyden blir kanskje tøffere.. Men er det vert pengene? Krika reagerte på dette 1
S.Hafsmo Skrevet September 13, 2014 Skrevet September 13, 2014 Jeg lurer på hvordan vet du at K&N filter slipper 18 ganger mer skitt gjennom enn vanlig papirfilter? Flere tester dokumenterer veldig godt hvor mye skitt som slippes igjennom. Akkurat tallet 18 kommer fra en omfattende PDF jeg la ut her på forumet for et par år siden. Finner den ikke i farten.
Hpi Skrevet September 14, 2014 Skrevet September 14, 2014 Jeg drev for ei stund siden og forska litt på luftmengde og i den forbindelse testa jeg forskjellige LMM og forskjellige luftfilter. Jeg testa et Bmw Oem filter opp mot et vaskbart KN innsatsfilter. Den målte luftmengden var akkurat lik med disse 2 filtrene. Mao så slipper den tilgjengelige luftmengden du har lett igjennom det originale filteret. At KN filteret da er åpnere hjelper ingenting for det finnes rett og slett ikke mer luft tilgjengelig, da sitter du igjen med småstein og annet rusk og rask som du ikke ønsker inn i motor. Det skal sies at jeg kjørte 4 år med dette KN filteret og det ga noe dypere tøffere lyd i motor men jeg kjører Oem filter nå og kommer til å fortsette med det. Dette var da i en 530D, om det er noe forskjell når det er en sugemotor vet jeg ikke men jeg tviler på det.
AlexZandero Skrevet September 16, 2014 Forfatter Skrevet September 16, 2014 Vi får være enige om å være uenige Jeg syns min iallefall ble mer kvass og litt sprekere men det får bli min mening. Og som sagt tidl. man har KN cleaning kit som renser ut driten og har ikke vært mye rusk de gangene jeg har gjort det, men jeg gjør det oftere enn andre tror jeg. Uansett on-topic så er det ingen her som vet hvilket firma man burde gå til for å "chippe" ? Er egentlig remap det dreier seg om Føler meg litt lost i en jungel med mange forskj. firmaer der alle lover forskjelligt, men ingen har dyno men at det er "utregnet" fra formel hva som vil bli HK resultat. Ultimo kan garantere, 310hk og det er tall de står for, de lar en prøvekjøre resultatet og er man ikke fornøyd skal man ikke betale. De sier også at det er ikke stort mer man kan hente på 540i pga fysiske begrensiner i motor (på turbo kan man lett hente mer). Mens digituning sier at 330hk er regnet ut fra en formel og alle har vært fornøyd som har chippet hos dem, men de kan ikke la en prøvekjøre resultatet ettersom de kjøper tuningfiler fra tyskland og må betale for dette. Så jeg vet ikke hvor jeg burde gå men akkurat nå holder jeg en knapp for Ultimo, på tabellen deres så jeg 528i som en kompis har og de lovte 193hk blir til 210 som han har sagt han har remappet bilen til, så tror han tunet bilen sin der. Og den bilen har det aldri vært noe feil med i alle sine år. Tabell her: http://www.ultimo.no/tuning/bmw-tuning.htm
D.Toft Skrevet September 16, 2014 Skrevet September 16, 2014 OM jeg skal chippe min 740, så blir det trimchip.com som får jobben, egentlig bare fordi han har godt rykte på seg, samt han holder til ca 1 time fra meg kommer til å kjøre orginalt luftfilter og, men med modifisert filterboks, om den e like strupt som på 728. AlexZandero reagerte på dette 1
Alpejohn Skrevet September 16, 2014 Skrevet September 16, 2014 KN vil selvsagt hevde at filterene deres er verdt mye penger.. Kos deg.. Det er ikke noen fasit, men den viser jo godt hvor lite et sånt filter utgjør, utgjør ikke mer en feilprosenten på dynoen om du kjører mange ganger.. Resultatet vil variere litt. D.Toft reagerte på dette 1
AlexZandero Skrevet September 16, 2014 Forfatter Skrevet September 16, 2014 Det var da fært med off topic Jeg besluttet uansett alt for lenge siden at jeg ikke skal bytte tilbake, skjønner du hva jeg mener? De bilene har uansett ikke re-map noe som ikke gir luftfilteret noe fordel, disse er uansett ikke av de sprekeste bilene. Tviler de har effektanlegg eller innmat i katalysator fjernet også Jeg tror ikke de bilene er av de mest lufttørste heller, noe som ødelegger potensialet. Motoren min er en 4.4L V8 og den blir jo da passe tørst. Både med luft og bensin. Det har vært og vil alltid uansett bli en evig debatt på sportsluftfiltere, og det er alt det vil bli uansett. Jeg kan også si kos deg med denne: http://www.lsxtv.com/tech-stories/engine/dyno-test-4-kn-vs-aem-5th-gen-camaro-intake-options/ Det er hvertfall en mer riktig sammenligning med en V8 motor bare at bilen har 400hp mens min har nærmere 300hp (Snart 310hp). Min konklusjon blir at er ikke sikkert alle biler kan få en økning i effekt, men hvorfor vil entusiastene ha K&N filter på sine Mustanger, Corvetter, Camaro, M5 osv da? Det er jo dyre biler og de har jo så bra originalt luftfilter! Eller kanskje de har potensialet for det, og fordi det gir en økning. Det er slik jeg velger å se på det med min også med den motoren jeg har. Det blir som å sammenligne en liten skje med en stor skje, hvilken skje får tak i størst biter tror du? (1.3L, 2.0L vs 4.4L V8) Jeg sier bare kjør på med det du vil, men respekter andres valg. Original luftboks er sikkert fint, men jeg er fornøyd med mitt oppsett. Jeg hadde byttet til original på dagen om det var sprekere, men som sagt følte jeg det ble sprekere, ble tøffere lyd og det er deilig å ikke måtte kjøpe nytt filter hvert år når jeg bare kan vaske mitt. Sparer penger i lengden også og aldri har jeg hatt problemer med det heller. Jeg jobber forresten ikke for K&N, de finnes ikke engang i Norge såvidt jeg vet så sier ikke dette for å forsvare dem. Men igjen, forskjellige biler vil jo gi forskjellige resultat. Følte jeg ikke skulle gidde å svare de som dro opp luftfilter debatten (blir bare påstand mot påstand) men det er hvertfall mitt synspunkt. Jeg er fornøyd, hva du velger å gjøre er helt opp til deg Ang. Re-mappinga, så går jeg nok for Ultimo, kompisen min har ikke hatt 528 bilen i 3 år, men i 5 år var det med re-map fra dem, så virker sikkert. Er en del med han og har vært med siden han fikk bilen til den dag idag og den virker alltid meget frisk. Blir ikke like mye hester jeg hadde håpet på (320hp), men nok til å gjøre en forskjell i kjøreopplevelse har de lovet og de står jo for hestene de har oppført så det holder for min del i første omgang. Det er her det ikke skader å ha full pakke med filter, effektanlegg osv fra før Og er man ikke fornøyd med forskjellen skal man ikke betale heller. Får heller gjøre det for andre gang når jeg er blitt søkkrik og kjenner personen som har Hamann chippen liggende og garanterer 325hp Tusen takk til alle uansett for innspill Da er det bare for meg å sette igang. D.Toft og Hpi reagerte på dette 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå