520Msport Skrevet September 14, 2014 Skrevet September 14, 2014 Nå som det har blitt mørkere om kvelden registrer jeg at xenon nærlysene er vel dårlige, forventer skart hvitt opplyst område. Men er lite lysutbytte. Så har følgende spørsmål: 1.Er pærene gamle og gir dårlig lysutbytte? De er minst 4 år. 2.Kan reflektorer være dårlige, er dette vanlig problem? 3.Hva annet kan være feil? Byttet den enne ballasten for to år siden, synes aldri lysene har vært spesielt bra de fire årene jeg har eid den.... Vurderer og kjøpe nye pærer siden de har på tilbud Osram nightbreaker som skal gi 70 % mer lysutbytte på Thorsov til 900,- kr. Men om reflektorene er dårlige hjelper dette lite. Legger ved noen bilder:
Otis Skrevet September 15, 2014 Skrevet September 15, 2014 En kjent "feil" er jo at reflektorene blir matte innvendig og dermed dårlig lys. Alpejohn her inne har en fin tråd om dette på sin e39. Kort fortalt, skifter man ut reflektorene med ettermarked.
Alpejohn Skrevet September 15, 2014 Skrevet September 15, 2014 Er nok reflektorene som er problemet ja, mine var stygg i overflate og brent rundt der pæra står.Kjøpte nye Hella Evox-R bixenon prosjektorer, de har chrome reflektor, mot den matte sølvfarga orginale reflektoren, pluss dem har klar linse og ikke defus som den orginale. Får mye bedre nærlys, skarp og fin linje med en fin blåfarge. + du får et jævlig bra fjernlys! Det er igrunnen det gøyeste med hele greia. Men det var en annen kar her inne som polerte opp igjen de orginale reflektorene, sånn dem ble helt blanke. Det funka vist veldig bra det også. Men husker ikke navnet hans, men finner det sikkert om du søker. Edit:Må kjøpe skikkelige pærer ja, ikke noe jalla kina greier, jeg kjøpte Osram clear/cool blue intense eller hva dem heter. Gamle pærer lyser vesentlig dårligere en nye. Edit2:Hvilken modell er bilen din?Fra en eller annen gang i 02 (tror jeg) begynte dem og lime glasset, så det er svært vanskelig og opne lykta.Min er 03 og de satt bra fast. Så jeg fikk tak i noen eldre som jeg bytta glass på i samme slengen. Så helt nye ut. Om du får opnet den, bør du også bestille nye plast oppheng til innmaten, disse kommer til og knekke når du tar i dem, om dem ikke allerede er knekt.
520Msport Skrevet September 15, 2014 Forfatter Skrevet September 15, 2014 Hmmm, reflektorene ser ikke skinnenede blanke ut men "grei" nok, de er ikke brent eller stygg i overflaten. Matt sølvfarget som du beskriver. Hva koster et sett med bi-xenon lys? Pæra er litt hvit brent i glasset.... Min er 02 modell. Ja tenker på og kjøpe Osram Nightbreaker. Tror jeg prøver dette først og ser om jeg blir fornøyd. Kan eventuelt etterpå prøve og polere opp reflektor. Men ser ut som dette er en del arbeid. Er 50% alenepappa så har ikke allverden med tid
Alpejohn Skrevet September 15, 2014 Skrevet September 15, 2014 Grei nok er ikke bra nok. Hehe.. Tror jeg betalte ca 1200,- for et par fra usa om jeg ikke husker feil, de plast delene inn i lykts som knekker mener jeg koster rundt 400,- på ebay.. Du kan jo stikke en sparkelspade mellom glasset (som er av plast.. ) og lyktehuset og prøve og se om der er liv.. Mener det skal kunne ses på fargen på den toppa opp på lykta også, men husker ikke hvordan det var. Ang pæra så skal der være hvitt i den, det er de kjemiske stoffene som lager lys. Når en monterer sånne bixenon som jeg har så er det bolt on inn i lykta, alt passer, men lyktefestet er annledes, så blir litt triksing med og få på tettnings bak. Jeg bretta den rundt, og ser ut til at det funker ok. Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk
520Msport Skrevet September 24, 2014 Forfatter Skrevet September 24, 2014 Ble en del bedre med nye pærer. Men snakker fortsatt ikke om dagslys 1200,- var jo ganske rimelig.... Hva mer trenger jeg om jeg kjøper de samme?
Alpejohn Skrevet September 24, 2014 Skrevet September 24, 2014 Som sagt bør du kjøpe et sett med plastholdere, de som holder hele innmaten. Disse knekker garantert når du demonterer, om de ikke er knekt allerede. Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk
520Msport Skrevet September 24, 2014 Forfatter Skrevet September 24, 2014 Aha, skjønner. Trodde det var hele lyset for 1200.... Men du skriver jo reflektoren. Beklager _ Får se hvordan det funker utover høsten. Så får jeg se om jeg investerer i et par sånne jeg og. Men først må jeg finne ut hvorfor setevarmen ikke fungerer lengre...... Samt at airbag lampa begynte å lyse når jeg fiklet under setet.... Hehe, en ulykke kommer sjelden alene.
Alpejohn Skrevet September 24, 2014 Skrevet September 24, 2014 Da er det diagnose som er tingen, kjøp deg en kabel om du ikke har. Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk
520Msport Skrevet September 24, 2014 Forfatter Skrevet September 24, 2014 En kabel? Har et sånn OBD diagnose apparat fra kina. Fant en feilkode p1112 og slettet denne for å se om det dukker opp igjen. Re-settes airbag lampa automatisk eller må dette gjøres med et spesielt apparat?
Alpejohn Skrevet September 25, 2014 Skrevet September 25, 2014 At du må inn med program og slette/resete selv. Det nullstiller seg ikke selv sånn andre ting kan gjøre. Får kjøpe kabel osv på ebay, mye bedre en sånn kina greier. Da får du bmw feilkoder og ikke noe universalt tull. Pluss mye livedata osv osv. absolut verdt de få 100lappene det koster. Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk
Otis Skrevet September 25, 2014 Skrevet September 25, 2014 Man kan vel si det slik at røde lamper ikke går bort av seg selv, mens gule gjør det. Ellers har Alpejohn forklart dette korrekt.
520Msport Skrevet September 25, 2014 Forfatter Skrevet September 25, 2014 Aha, tusen takk for svar Hva anbefaler dere? En slik: http://www.ebay.com/itm/AUTEL-MAXIDIAG-EU702-SRS-European-CODE-READER-SCANNER-DIAGNOSTIC-SCAN-TOOL-OBD-2-/161020715184?pt=AU_Car_Parts_Accessories&hash=item257d9520b0 ? Får man opp feilkoder på setevarme?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå