Gå til innhold

Slitsom og ubehagelig risting i E39 it

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har i det siste lagt merke på at det rister i bilen uansett fart jeg ligger i. I starten virket det som om det rett og slett var hjulene i.o.m at disse har fått ny gummi og er avbalansert. Tok i dag en tur til Lillehammer (fra Fetsund) og fant fort ut at dette er noe helt annet. Det rister i hele bilen og ikke bare i rattet, uansett om jeg bremser eller ikke. Har litt på følelsen at det fremkommer når bil bremser på giret men samtidig også når jeg bruker cruise, forøvrig høres det også en klakking fra bakstilling når ristingen pågår. Har prøvd å finne ut av hva det er for noe, men klarer ikke å se noen spesielt ødelagte foringer. Etter litt søking her på forumet fant jeg ut at det kan være urunde hjul, men at det også kan være casterstagsforinger. Noen som har en idé om annet?

Takk på forhånd :-)

Steffen

MR2 '85

NSK - Vi leker fortsatt med biler!

Skrevet

Når det rister i hele bilen, og ikkje bare i rattet, pleier det å bety noe i bakvogna.

Med nye dekk, så vil eg satsa noen kroner på at noen av lodda har løsnet på felgene bak....

Skrevet

Det kan være de fire foringene i traversen. Jeg skal skifte på min nå snart. Jeg har prøvd med andre dekk, felger å ny balanserte hjul. Dette hjalp ikke mye

Skrevet

Samme feil hadde jeg på min 540 sedan,bakerste drivakselknuten var tørr for fett og gjorde at mellomakselen ble stiv,dermed vibererte hele bilen,etter rengjøring og nytt fett ble bilen 100% bra,behøver ikke være samme feil på din men kun ett tips,det går å løsne 6 skruer på leddet så får du en liten åpning å sjekke om det er tørt størknet fett i leddet. 

Skrevet

Takk for mange behjelpelige svar. Vet de begynner å bli slitne de 4 foringene i traversen, bilen har jo gått 210000...

Skal få den opp på bukk til helgen og finne ut av det. Noen som vet sånn ca hvor mye jobb det er å ta ned bakstilling? Da uten løftebukk, er det kanskje like greit å sette det bort?

Steffen

MR2 '85

NSK - Vi leker fortsatt med biler!

Skrevet

Er ikke så værre jobb å ta den ned uten løftebukk egentlig.

Bare man har riktig verktøy for jobben går det greit.

Skiftet disse selv for et par år siden, da med "hjemmelaget" verktøy(les. avdrager, gjengestang og relativt stor skive).

Hadde da løftebukk tilgjengelig, men eneste man bør tenke på når man bare har støttebukker er å tilpasse gjengestangen(hvis man bruker det) til høyden man har tilgjengelig.

Skrevet

Mistenker at det er foringene på bakaksel på min også. Har hatt litt "hopping" rundt 90-100 selv med nye dekk osv.

Har nye liggende, så blir nok bytta til sommeren.

Min har gått ca 270k km. Skal sjekke leddet på mellomakselen også i samme slengen. :)

Skrevet

Kom det etter du fikk nye dekk? Har du senterringer i felgene er det verd å sjekke at disse er på plass :)

Skrevet

Jeg skiftet foringene mine på ca 250kkm eller rundt der.

Da var det sinnsyk forskjell ihvertfall, på gammel å ny.

Skrevet

Det var mye rart egentlig.

Men det var ikke risting som var verst.

Men sideveis "stepping" over alle slags kanter, vibrering, risting, baken vridde seg under pådrag og den styrte med rumpa.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...