simenfloys Skrevet Oktober 13, 2014 Skrevet Oktober 13, 2014 Hei! Har egentlig altfor mye jeg skulle hatt svar på, og setter virkelig stor pris på gode svar på akkurat dette. Har en kompressormata M54B25 som for tiden lekker olje, antagelig fra toppakkningen. Innmaten til motoren er da original, og kittet gir mellom 280-300 hk. Har hørt at hvis veivhusventilasjonen tetter seg, så kan oljen lekke ut rundt toppakkningen. Men grunnet at bilen er trimmet, kan årsaken selvfølgelig være at motoren rett og slett ikke tåler ytelsene? Kan noen si hva en B25 egentlig tåler? Har også vurdert oppgradering av motor, men hva vil råder, stempler, toppakkning, evt topp koste, inkl montering? Og til sist så har vi Automatkassa, har lest meg frem til at A5s310 tåler, som navnet tilsier 310NM uten bekymrelse. Forsterke denne kassa har jeg spørt om pris på, da sa de at det ville ligge på rundt 30'000. Er det verdt det? Kan ikke så veldig mye selv, og søker kunnskap fra dere som gjerne har tatt lignende oppgraderingen! Som sagts etter jeg veldig stor pris på svar!
Stawky Skrevet Oktober 14, 2014 Skrevet Oktober 14, 2014 Om jeg ikke tar feil så er M54B25 og B30 ganske like. Hvis det er tilfellet så er ikke kraft noe problem. Min 330 er kjørt 73000km med kompressor nå, 40 000 av disse har jeg kjørt og har aldri hatt noe problemer med motor eller relatert til kompressoren. Når det kommer til lekkasjen, er det sånn at de ligger olje flekker etter bilen, eller bare at du må etterfylle etter og ha kjørt eks antall km? M54B30 har en tendens til og bruke endel olje og svette. Byttet bunnpanne pakkning og toppdeksel pakkning på min og det har kurert det meste av svettingen og oljeforbruk har gått merkbart ned. Usikker på om B25 også bruker litt olje. Men ville nok sjekket og prøvd toppdeksel og bunnpanne pakkning om du har svetting av olje og ikke en faktisk lekasje. Når det kommer til veivhus ventilasjon, så kommer det ann på hvilken type kompressor du har. Om du har sentrifugal eller TwinScrew (TS1, 2, 2+, 3). Hvis du har TwinScrew, så er veivhusvent fjernet og er ikke noe spesielt og bekymre seg over, men om du har sentrifugal så kan det være en god ide og bytte den om det ikke er gjort før. Har ikke stor kjennskap til automat kassene, men jeg kan aldri tenke meg at 30 000 for og forsterke den svarer seg. Da ville jeg heller sjekket om f.eks automatkasse fra 330d passer, denne har 410nm orginalt som nok er mer en din har, så den skal hvertfall tåle det.
CrZyWiz Skrevet Oktober 14, 2014 Skrevet Oktober 14, 2014 Effektuttaket er ikke noe problem. Det er heller det generelle vedlikeholdet som ofte svikter, og fører til slike problemer. Altså sjekk bunn og toppdekselpakning. Samt Veivhusventilasjonsystemet visst du har ett TX kit fra ESS. Dvs det er såpass mye jobb å komme til alle delene, at det greieste er å bestille opp alle rør og selve filterenheten. Så bytter du alt når du tar av innsuget.
simenfloys Skrevet Oktober 14, 2014 Forfatter Skrevet Oktober 14, 2014 Om jeg ikke tar feil så er M54B25 og B30 ganske like. Hvis det er tilfellet så er ikke kraft noe problem. Min 330 er kjørt 73000km med kompressor nå, 40 000 av disse har jeg kjørt og har aldri hatt noe problemer med motor eller relatert til kompressoren. Når det kommer til lekkasjen, er det sånn at de ligger olje flekker etter bilen, eller bare at du må etterfylle etter og ha kjørt eks antall km? M54B30 har en tendens til og bruke endel olje og svette. Byttet bunnpanne pakkning og toppdeksel pakkning på min og det har kurert det meste av svettingen og oljeforbruk har gått merkbart ned. Usikker på om B25 også bruker litt olje. Men ville nok sjekket og prøvd toppdeksel og bunnpanne pakkning om du har svetting av olje og ikke en faktisk lekasje. Når det kommer til veivhus ventilasjon, så kommer det ann på hvilken type kompressor du har. Om du har sentrifugal eller TwinScrew (TS1, 2, 2+, 3). Hvis du har TwinScrew, så er veivhusvent fjernet og er ikke noe spesielt og bekymre seg over, men om du har sentrifugal så kan det være en god ide og bytte den om det ikke er gjort før. Har ikke stor kjennskap til automat kassene, men jeg kan aldri tenke meg at 30 000 for og forsterke den svarer seg. Da ville jeg heller sjekket om f.eks automatkasse fra 330d passer, denne har 410nm orginalt som nok er mer en din har, så den skal hvertfall tåle det. Det er første gang jeg har vert vitne til at den har lekket olje, den kom for 2-3 uker siden. Tørket den vekk første gang jeg så lekkasjen, deretter kjørte jeg en tur for å se om det kom mer, det gjorde det. Så tror dette er en lekasje. Bilen er utstyrt med TwinScrew (TS1) kompressor. Bilen har nå gått 153'000 km, og litt over halvparten med kompressor. Jeg har forresten tenkt på om det hadde vert mulighet for å montere 330d sin automatkasse, men klarer ikke å lete opp forum eller lignende som har svar på hvordan den swapen er. Så forresten bildene av din E46, den så lekker ut!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå