Gå til innhold

Termostat M60B40, hvilke temp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Må skifte termostat på 7'ern og blir ikke helt klok på hva jeg skal velge.

Ifølge Realoem står det 85 for biler med katalysator og 95 for uten så vidt jeg klarer å tyde.

Ifølge Realoem og VIN-sjekker har jeg ikke katalysatorer.

Problemet er at bilen går for kaldt. Med pådrag holder den temp fint, men med en gang jeg triller eller renner ned en bakke detter temp ned mot blått.

Ingen selger 95grader i Norge (GS kan skaffe, men ikke noe de har på lager)

Håper noen har erfaringer med dette :)

Mvh JulianV

Skrevet

Du vil neppe se forskjell på temperaturinstrumentet mellom de to termostatene. Grunnen til at bilen din nå går for kaldt er jo fordi termostaten er defekt.

Skrevet

Er du sikker på dette? :)

Det er jeg klar over, hehe. Er jo en grunn for at jeg bytter :)

Det er jeg veldig sikker på, det er stor hysterese på nåla når den står rett opp. Nå husker jeg ikke hva jeg har lest av, av temperaturer på femmeren min, men X3-en min kan variere minst 20 grader uten at jeg ser det på nåla.

Skrevet

Noen som tørr å tippe årsaken til at uten kat har 95graders termostat da? Hadde vært kjekt å ha det motoren er laget for :)

Kan se for meg at en kaldere motor går bedre mens en varmere forurenser mindre. 

Skrevet

sannsynligvis fordi at en motor med kat produserer litt mer varme enn en uten kat. da eksosen må igjennom en "tett" potte.

slutt å tenk så mye, klask på en 85graders termostat.

din bil har kat.

alle bmw fra 89 har kat orginalt

Skrevet

Hvorfor sette på en 85 grader termostat når disse motorene skal gå litt varmere, utifra hva jeg har forstått.

Det er ønskelig å ha korrekt temperatur og ikke noe annet. Motoren er lagt for å gå med korrekt termostat for å få rett kjølevannstemperatur.

Eller har jeg misforstått noe?

Skrevet

JEG ville og kommer til å sette på 85 grader på min m62 motor, fordi dette er en rein alu motor, og alu motor KAN slå seg ved for mye varme.

dem fleste andre biler går med 85 grader termostat, så hvorfor ikke?

min m62b44 motor har elektrisk termostat og ett kjølesystem som er trykksatt.

ifølge flere amerikanere så anbefaler dem å bygge om til m60 style termostat, for at motoren skal gå litt kaldere, CA 10-13 grader samt da blir ikke kjølesystemet så mye trykksatt som med elektrisk termostat.

ved å gjøre dette så stresser man ikke radiator og kjøleslanger så mye, dem får lengre levetid.

Skrevet

Jeg lurer enda litt mer...

BMW fant ut at det burde være slik, men noen andre fant ut at det ikke burde være det.

Hvem skal man tro på?

Jeg forstår at man kan redusere levetiden på kjøleslanger og andre slike ting, men det MÅ jo være en grunn til at BMW gjorde det de gjorde.

Såpass mye har holdt på med BMW at det vet jeg. De gjør ikke noe til en tilfeldighet.

Skrevet

alle bilmerker vingler litt med teknologien ;)

merker ikke noe forskjell på motoren ved 10-13 grader kaldere driftstemperatur.

man stresser ned hele kjølesystemet ved at den går litt kaldere.

85 grader er normal termostat på dem fleste bilmerker.

dette fikk jeg til svar når jeg skulle ha termostat til mitt termostat kit til m62 motor:

"Hello,
thank you for your message.The 80°C rated thermostat will keep actual engine operating temperature most time around 90°C.I recommend 80°C thermostat, please let me inform if OK or if you really want 87°C one."

så med 85 termostat så vil jo motoren gå på ca 95 grader ;)

Skrevet

Han kommer ikke fra usa. Men fra østeuropa, polen, latvia, litauen eller noe der omkring.

Men uansett er jo tempen ca 90 grader med den termostaten. Om det er kaldere så holder den seg lukket litt lengre enn "normalt", og er det varmere så holder den seg mer åpen.

Skrevet

Jeg hadde M62tüB44. Der gikk motoren på rundt 109° mener også space-ace sin M62B44 gikk på samme temp.

Her er måling fra 99 740 hvertfal.

post-49693-0-63470400-1383480381.jpg

Skrevet

Skal stemme bra det. Så skal være bra for motoren å gå på 90. Flere i statene snakker om banking fra motor med orginal termostat (elektrisk) og bare positiv erfaring med litt kaldere termostat. Så igjen, sett på 85 grader, da går den på ca 90.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...