iittala Skrevet Oktober 23, 2014 Skrevet Oktober 23, 2014 Jeg har det jeg vil beskrive som en kvekkelyd under panseret mitt. Etter først å ha verifisert at det ikke finnes frosker der har jeg begynt å lete etter hva annnet det er som kan lage en slik lyd. Min foreløpige teori er at det er vakumstyringen til swirl flapsa som er defekt, men før jeg begynner å feilsøke og bytte deler (ingen feilkoder) tenkte jeg å høre om noen har hørt noe liknende. Bilen som motoren sitter i er en 2008 X3 med manuelt gir og snart 200 000 km på telleren. Har forsøkt å søke, men fikk ingen treff på kvekkelyd og uhånderbart mange på lyd/ulyd..
iittala Skrevet Oktober 25, 2014 Forfatter Skrevet Oktober 25, 2014 Ingen som har hørt liknende lyd før?
BRIO Skrevet Oktober 26, 2014 Skrevet Oktober 26, 2014 Lyden er kjent, men med en annen rytme. Hadde en rytmisk dunkelyd fra motorrom. Ved å koble ut vakumslange (testing) på egr ventil forsvant denne. Byttet egr ventil og fjernet swirlflaps. Etter dette var dunkelyden gått over til kvekking. Byttet turboventil og lyden forsvant. Kan ha noe med swirlflaps styring som du sier siden kvekkingen kom etter at jeg fjernet sw.
Otis Skrevet Oktober 27, 2014 Skrevet Oktober 27, 2014 Høres jo ut som motoren mister diesel/luft fordi den mister litt i turtall, gjør den ikke?
iittala Skrevet Oktober 27, 2014 Forfatter Skrevet Oktober 27, 2014 Jeg mangler tydeligvis litt i feilbeskrivelsen min, tror jeg. Lyden oppstår primært når motoren er varm, og er lettest å fremprovosere med korte rapp på gasspedalen. Motoren går helt fint på tomgang og gassresponsen tror jeg er som den skal være. For meg høres det ut som en defekt vakuumklokke, men hvilke vakuumklokker aktiveres med en gang man gir gass? (jeg ser bevegelse i staget til swirl flapsene samtidig som lyden oppstår, og swirl flapsene skal demonteres uansett da det svetter fra dem). Får starte med å demontere vakuumslanger og se som det gjør noen forskjell. Er det flere vakuumklokker enn AGR, Swirl flap styring og bremsekraftforsterker på denne? Turboen er så langt jeg kan se utelukkende elektronisk styrt.
BRIO Skrevet Oktober 27, 2014 Skrevet Oktober 27, 2014 Her er den ventilen jeg byttet for å bli kvitt kvekkingen. http://www.schmiedmann.no/11747796634/vis-som-brukt.aspx http://www.gsbildeler.no/nettbutikk/varer/Delekatalog_11/11_2336 Sitter under innsuget og er muligen også koblet mot styring av swirlflaps. Mange forgreninger på vakumslangene der.
iittala Skrevet Oktober 28, 2014 Forfatter Skrevet Oktober 28, 2014 Jøss, kan den ventilen der også lage sånne rare lyder. Takk for link! Kommer med tilbakemelding når jeg har funnet tid til å feilsøke..
iittala Skrevet Januar 21, 2015 Forfatter Skrevet Januar 21, 2015 Etter demontering av swirl flaps (som for øvrig var elektronisk styrt) og utkobling av AGR har jeg ikke hørt lyden igjen. Om det er tilfeldig vet jeg ikke. Motorgangen oppleves roligere nå, men om det er innbilling eller ikke, det skal jeg ikke påstå. Dog lyser motorlampa fint og gult etter utkobling av AGR, må vurdere å gjøre noe med dette også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå