Gå til innhold

Kjøp/salg av bil. dokumentasjons forfalskining

///FredriK.S
 Share

Anbefalte innlegg

Hallo :)

Har en liten (stor) case her.

Rundt mars tider i år, så byttet jeg bort min e34 520i, i en e30.

Eieren manglet vognkort, bilen hadde ikke vært på veien siden 2001.

Jeg så at det var et originalt bmw oblat imotorrommet med chassisnummer som stemte med reg.nr. Så jeg regnet med alt stemte og var greit.

Bilen skulle opprinnelig blir brukt som banebil av meg, men siden jeg fikk muligheten til å kjøpe et litt mer eget prosjekt, så solgte jeg bilen ribbet og kun rullende.

Jeg solgte så videre bilden videre, og nye eier skal nå ha skilter på bilen.

Fikk en telefon fra han som jeg solgte den til, at han nå nettopp hadde vært på eu-kontroll.

Der han fikk feil på at chassisnummer ikke stemte med vognkort (Han sier at det er sveist inn nytt, fra et annet kjøretøy)

Så har sitter jeg jo,med skjegget i postkassa.

Vet at jeg har skrevet kjøpskontrakt med han jeg kjøpte den av, men holder fremdeles på å leite.

Lurer på om noen andre her også har vært borti det samme, eller har hørt noe ?

Hva er liksom framgangsmåten her?

Skal jeg politiannmelde dette? forbrukerrådet?

- Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved første øyekast vil jeg hevde at nåværende eier har et rettmessig krav ovenfor deg, og du har et rettmessig krav som du må ta med tidligere eier. Dersom du ikke har opplyst den nye eieren om at det foreligger en noe rufsete historikk i forhold til vognkort og/eller at det er feil chassinummer på bilen er dette å anse som misforhold i henhold til avtalen (kjøpsloven - kjl. § 17 (1)). Det foreligger dessuten feil og mangel etter kjl. § 17 (2) a) hvor tingen skal "passe til de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til". En bil som ikke kan registreres kan ikke med rimelighet anses å være vanlig. Uansett vil jo salgsforholdet ellers, hva som ble sagt og gjort under visning/annonse/kommunikasjon/kontrakt være aktuelt å se på her. Uten å ha videre kjennskap til hva som er skrevet/sagt/gjort under disse forhandlingene ser det i hvert fall ut som om kjøper er berettiget til å kunne heve kjøpet i jfm. kjl. § 39 (1), da det foreligger "vesentlig kontraktsbrudd".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...