Nun4i Skrevet November 1, 2014 Skrevet November 1, 2014 Har nettopp satt på vinterdekk på bilen, 18" 225 dim. Etter dekkbytte så er bilen merkelig å styre, svingen føles helt unnaturlig. Sommerdekkene var 16", 205 breie.. Skal på langtur på mandag og må få orden på det til da, noen tips?
Thundercoil Skrevet November 1, 2014 Skrevet November 1, 2014 Kan være for lite luft, feillagrede hjul, skjev hjulstilling eller slitte understellsdeler. De to sistnevnte blir mer fremtredende når man bytter til større hjul. Evt. merker du bare økt sporing pga du har så små sommerfelger. Først kan du sjekke lufttrykk og så evt. avbalansering. De andre alternativene for videre feilsøking. Dekk kan bli egget eller flytte seg på felgen, ved feillagring. Ved førstnevnte bytter du dekk, sistnevnte så tapper du ut luften og "sjokker" dekket på plass igjen.
Nun4i Skrevet November 2, 2014 Forfatter Skrevet November 2, 2014 Er veldig grønn på dette, så takk for tips. Hadde bilen på verksted hos en kompis idag, løftet bilen opp på bukk, deretter sjekket han hele understellet og alt av foringer og alt var på stell der. Han prøvde bilen også og mente at noe ikke stemte. Testet bilen litt idag med fart og litt brå svinger, og jeg opplever at bilen har j***** dårlig grep føles det ut som, og er nesten skummel å kjøre med litt fart på svingete landeveier. Og uansett hvilket gir jeg er i, på flate strekk så kommer antispinnen opp når jeg gir flat fjøl. Ble til slutt dritlei og prøvde å sette på sommerdekkene igjen, og da er bilen helt nydelig å kjøre, akkurat som før.
Nun4i Skrevet November 2, 2014 Forfatter Skrevet November 2, 2014 Dekkene er av merket Hankook, piggdekk. Mekanikeren mente at hjulstillingskontroll ikke var nødvendig..
Enes Yakici Skrevet November 3, 2014 Skrevet November 3, 2014 skeive felger? dårlig balansering? dårlig kvalitet av dekk?
Shattered Skrevet November 3, 2014 Skrevet November 3, 2014 Jeg synes det rista fælt. Sjekka hjulet, hadde glemt å etterstramme, så det ene framhjulet var helt skeivt. Stramma boltene, så ordna det seg.
Clevion Skrevet November 3, 2014 Skrevet November 3, 2014 Kan vel ha noe med at det er piggdekk og at dekka er "mykere" enn sommerdekka? Bilen min også vingler litt hvis jeg har høy fart på vinterdekk, fordi di er mye mindre, og antispinnen klikker helt hvis jeg gir flatt jern i 6 gir / 100km/h, og alt i understell og forstilling er fint, til og med bakstilling, for det blei montert helt ny bakstilling i Mars tidligere i år
-Erik- Skrevet November 3, 2014 Skrevet November 3, 2014 Er en gjennganger dette.. Vinterdekk har naturlig nok dårligere grep på asfalt. Dårlige og /eller gamle dekk gir enda dårligere grep.
JMossige Skrevet November 3, 2014 Skrevet November 3, 2014 Føles det som bilen "flyter" på veien? Da er det mest sannsynlig for høyt lufttrykk. Sjekk det i første omgang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå