Gå til innhold

Lyd fra bremser bak, kommer å går. Vanlig etter fartsdump etc


henrikhoe
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Siden denne tråden: http://bimmers.no/topic/791500-byttet-om-til-vinterdekk-i-dag-2-spørsmål-jeg-gjerne-skulle-ha-svar-på/page-3

 

Ble veldig uoversiktlig og rotete. Så tenkte jeg at jeg skulle lage en ny nå som jeg har funnet problemet, og kan gjenskape det.

 

Kort fortalt (historie):Slet med ulyder fra bremser etter dekkskift. Sjekket bremseskjold og diverse annet takket være hjelp her på forum, men fant ingenting feil. Var på mekonomen i går, og de slet også, men de fant ut at lyden kommer fra høyre bakhjul. Og at hvis du løfter brekket ørlite grann, så går lyden bort. Tar du brekket ned igjen mens du kjører så kommer lyden tilbake.

 

Dette var i går.

 

I dag skjedde det noe morsomt. Kjørte samboer til flyplassen, og det var ingen ulyd. Jeg har vært litt frem og tilbake om jeg skal fikse dette nå, eller om jeg skal vente til januar da jeg har litt bedre med penger (er student).

 

På vei hjem etter å kjørt henne, kjører jeg over en fartsdump, kjørte kanskje 5km for fort, og hører et lite dunk et sted fra bilen. Umulig å høre hvor. Så kommer den lyden tilbake. Hørtes ekstremt ut som metall mot metall. På vei hjem sjekket jeg litt med brekket, og lyden går bort men etter å ha sluppet brekket så er lyden tilbake.

 

Har også tatt bremsetest, og bilen bremser nesten ikke på høyre bakdekk. På vei hjem ble lyden mer "hissig" og høyere, tok ned vindu, og du hørte den veldig godt fra utsiden.

 

--

 

Her kommet spørsmålet. Siden det ikke var lyd under "vanlig" kjøring, men at lyden kom etter å kjørt over en fartsdump, hva kan det være da? 

 

Og til slutt, bør jeg nå ta den til BMW eller fortsatt med mekonomen. Selvom han jeg snakket med i går var veldig kunnskapsrik og visste meg forskjellig greier, så vet jo ikke de 100% hva som er feil. Han sa at de måtte ha ny time for å demontere bremsene og se (høyre bak), kanskje trengte nye bremsesko etc etc. Hvor ville dere tatt bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier det er nesten ikke bremseeffekt på det hjulet. Hovedbrems eller håndbrekk ? Om det er begge deler bør du vel skifte både caliper og bremsewire. Kan være at wire "henger" nesten fast. Nye klosser med et ørlite fettlag bak kurerer kanskje "skrikelyden". Dunket du hørte kan være håndbrekkwire som løsnet litt da den satt fast.

 

Sverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er som Julian sier. Møtte noen med en 3-serie for litt siden, og de hørte også en ulyd fra høyre bakhjul. Jeg tok dem med meg til et verksted, og demonterte på høyre bakhjul, og da jeg tok av bremseskiva falt bremse skoa ut. De "pinnene" som holder skoa hadde da blitt vridd i stykker, og skoa lå inni å gnissa. Ta å demonter selv eller dra innom et verksted og få sjekka hvordan det ser ut inni der. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...