Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg håper noen av dere kan hjelpe meg med å forklare hva det muligens kan være.

Når jeg kjører rett og fin asfalt så kjører virker alt normalt ut, men når jeg kjører i litt humpete vei og hull på asfalten så hører jeg at det dunker et eller annet under bilen. Virker som om det er noe løst som "henger" i lufta i det hjulene får mindre motstand.

Jeg har forsøkt å kjøre over humpen på høyre siden og venstre side av bilen. Det høres mer tydelig når jeg kjører på humpen med venstre hjul. Men det er vanskelig å vite om det hvor på venstre side av bilen det stammer fra. Det kjennes mest på førersiden(kanskje nærmere framhjula)

Skrevet

Tipper at ytre styrestag er defekt, de har en tendens til å lage klunke lyder ved duper. kan muligens være tårn lageret ditt også for den del :D

Skrevet

kan være så mangt.  tårnlager,støtdemper, lenkestag, casterstag...   napp av dekkene, og riv og slit i navet, samt brekk og tøy litt på armene så ser du om det er bevegelse i foringene : ) 

er du plaget med sporing da? vibrasjoner under bremsing?  føles bilen stabil ut?     vibrasjoner v bremsing er typisk casterstag. 

Skrevet

jeg får ingen vibrasjon ved sving eller under bremsing, men det er SYYYKT dårlig grep på handbrake... den bremser jo ikke en dritt når bilen står først stille og jeg setter i D på giret... da bare triller bilen fremover som om handbrake ikke er aktivert.

hva mener du med sporing? har du noe du vil jeg skal prøve slik at vi muligens kan finne ut nærmere hva det kan være

Skrevet

Det beste og lureste er å få bilen løftet opp på en bukk og undersøke for slark osv i understellet.

Har du ikke muligheten til slikt i det hele tatt, så kan du ta en "eu kontroll" for ca 500kr og få svaret på hva som er galt. :)

Lykke til!

Skrevet

jeg har undersøkt nærmere... ved å lytte godt etter lyden.. det virker som om lyden kommer fra et eller annet stede på understellen rett under giren/dashbordet... forsøkte å demontere og montere framhjulene... men var lite å se.

Skrevet (endret)

Lyder forplanter seg i bilen og kan være ganske vanskelig å lokalisere. Se over gummi på mellomaksel, fester til motor/gir osv, få gjerne en med deg.

Gjør som Space-Ace sier og riv og slit i stag og oppheng. Der du kjenner slakke og ulyd, der finner du syndern.

Ang handbrake så skal du nappe av bakhjulene og stikke et flatskrujærn inn i navet og fram til håndbremsjusteringen. Det er trangt og jævlig, men med en lommelykt så skal du klare å treffe tannhjulet som justerer inn og ut på håndbrems. Napp omså ut bremseskive så sjønner du bedre. Det sitter en sentreringsskrue på skive, ta av den så drar du skiva av.

Endret av bmwmann24
Skrevet

Leverte bilen innom til en mekaniker... han skriver at følgende må skiftes:

Lenkearmer bak

Skiver og klosser bak + bremsebånd

Lenkearmer foran + 2 stabstagforinger

Var en av disse som er synderen for ulyden. 

Skrevet (endret)

Tja, på gs koster original bærearm/lenkearm framme 3778,- pr stk.. Febi (uorginal) koster 1771,- pr stk.

E.bay: Fra 268,- til 600,-.... :P

Bakre bærearmer GS: fra 1800,- til 3000,- pr stk

E-bay: 1700,- for begge bærearmer av merket Meyle, som er ganske bra. Finnes også fra Teyleman 500,- for begge, men da ville jeg valgt Meyle.

Stabstagforingene koster ca 2-300,- i Norge og ca mye mindre på ebay;)

Bremseskiver GS: fra1398,- for 2.  

Klosser GS: 1000,- kr ca

Ebay: Fra 500-1000,- for skiver og klosser i pakke ;)

Bremsesko GS: Fra 500,- til 900,- 

E-bay 2-300,-

Man finner flere "pakkepriser" på ebay. Skiver, klosser og sko i samme pakke, fra 700,- og opp. Jeg har handlet fra DP (deutche parts) de har bra greier på ebay.  Jeg går skjeldent for de aller billigste delene. Hvertfall ikke når det kommer til bremse/understellsdeler.

Nå vet jeg ikke hvordan det er med toll og jævelskap når man sender til Norge da jeg bor i Sverige (EU land) og har det ganske fint sånn sett, men du får det nok uansett billigere enn de latterlige høye prisene Norske bedrifter kan tilby. Vi er flere på verkstedet som benytter ebay og har ikke merket at det er dårlig kvalitet på varene enda. Det er mange luringer der ute som gaper over at ebay varer er dårlig osv, ikke bry deg om de.

Jeg har ikke sjekka priser på koed. Sikkert mye billigere enn GS.

Endret av bmwmann24
Skrevet

Det er mye billigere på Koed. Jeg har kjøpt mange deler derfra uten å ha hatt trøbbel med noe. 

Alt jeg har kjøpt derifra har vært laget i Tyskland.  Meyle,Febi osv..

F.eks bærearmer foran koster 460,- pr stk 

Stabstag foran 143,-pr stk.

Bremseskiver bak 560,- for 2 stk. 

Men klart,skal du ha orginaldeler blir det dyrt ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...