Gå til innhold

E39 ABS feil som ikke vil vekk

kvaliken
 Share

Anbefalte innlegg

Har i lengre tid hatt feilkode:  21/F1 Wheel speed sensor Front Left og 07/FF Wheel speed sensor front left, på e39en jeg har som jeg bruker til daglig. Er nå pent nødt til å få denne feilkoden vekk for å få bilen eu godkjent.

Til nå har jeg byttet abs sensoren, to ganger faktisk. Første gangen var den uten feil i ca 2uker før den kom og gikk litt også kom den tilbake igjen. Denne gangen forsvant ikke feilkoden og jeg sliter dermed med ideer til hva som er kan være feil. 

Lurer derfor på om det er noen her inne som har erfaringer rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ledningsbrudd ja, la oss nå håpe på det, skal se om jeg ikke kan få sjekket opp i ledningene på den i morgen og se om det ikke lar seg reparere.

Men ang abs enheten, ville ikke det vært andre indikasjoner på om denne skulle være gåen? eller får jeg ikke opp andre feilkoder eller symptomer på den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat vært ute og målt litt og kjørt diode tester mot sensorene fra abs enheten under hanskerommet.

Alle sensorene utenom VF hadde målinger på ca 1.01v og 0.56 feil vei

VF hadde måling på ca 1.42v og 0.56v feil vei

Og om jeg ikke tar feil, så skal vel helst signalet ligge på 1.4v-1.8v

Motstanden på kretsen får jeg utrolig nok ikke lest av, vet ikke hvorfor men jaja.

Så det jeg da lurer på, er det den NYE Bosch sensoren som er defekt eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke ohme føleren, men fikk vekk feilen!! ENDELIG!

Kjørte ny diodetest, fortsatt ca samme resultatene.

Så av med hjulet elektronikk rens i kontakten på bilen og rengjorde litt der, satt godt sammen igjen, ut med føleren, litt bremserens inn hullet og spraye mens jeg vridde i bremsen. Ut og kjørte meg en liten tur. Ved den hastigheten, ca når jeg ligger den i andre gir ut av tunet, så forsvant varsellampen og den er fortsatt ikke tilbake. 

Så konklusjonen er at det er viktig med rene kontaktpunkter for sensorene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett at feilen ikke er returnert etter rengjøring av kontaktpunkter så regner jeg med at styreenheten er good. Fikk ellers et råd/tips fra en eldre BMW mekaniker når bilen var på EU. Sensorene vil lese feile verdier om bremseskjoldene tar i bremseskivene, så om skjoldene er rusten og slitt er det gjerne et sted og begynne da det faktisk kan skape feilmeldinger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...