Gå til innhold

08 523i fjusker, pipelyd fra motor og muligens høyt vacuum i veiv


username83
 Share

Anbefalte innlegg

Hallais..

 

Håper noen kloke hoder kan hjelpe meg her.

 

Først litt historie.

 

Bilen begynte plutselig over natten å fjuske ved VARM motor og på tomgang. Kjennes også ved svært lave belastninger ( kø )

 

Hadde bilen hos min far på diagnosetesting der vi fikk ut mager blanding, ingenting mer..

 

Tok den så ned til Jæger der eg ba om utredelse av feilene.

 

4 timer senere får eg beskjed på at alle 6 dysene måtte byttes og ett tilbud på kr 17 000.

Da eg selv er maskinist så synst eg det hørtes litt for usannsynlig at alle 6 var gåen, og spesielt siden 2 av de var nye sepember i fjor.

Eg spurte om mekanikeren hadde testet noe mer ( snakket med han selv ) og da fikk eg bare beskjed på at han hadde kjørt test på dysene og at dataen sa at alle måtte byttes og at det var mager blanding...

 

Tok den så opp igjen til min far der eg igjen kjører diagnose.

Kodene eg får opp er P0171 og P0174 med mager blanding..

 

Etter ett kjapt google søk så ser eg at mest sannsynlig så vil disse to alarmene kombinert bety at det er lekkasje i luftintaket mitt.

 

Åpner så opp panseret og starter motor.

 

Hører tydelig susing fra bakenden av motor ( syl 5 og 6 ?? ) og etter å ha sprayet litt med startgass så ser vi at i område til de bakre inntakene øker turtallet på motor, så eg har definitivt en lekkasje.

 

Samtidig så fjusker motoren.

 

Eg prøver samtidig å ta av oljepåfyllingslokket for å sjekke veivhusventileringen og det sitter kubb.. Må bra med krefter til før det åpnes og når det først åpnes høres det veldig godt..

Fjuskingen forandrer seg IKKJE.

 

Søkte litt mer og eg har akkruat det samme problemet som denne karen her, og er nesten heeelt likt :

 

 

 

Så eg tror eg har tett veivhusventilasjon, muligens det også har ødelagt tetningen på inntaket på de to innerste sylindrene.

Men kan dette forasake fjuskingen ?  den endret seg som sagt IKKJE når eg åpnet oljepåfyllingslokket.

 

Prøvde å laste opp min film, men filen var for stor.

Men det er akkurat likt som i filmen eg viser til.

Endret av username83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering :

 

Så da har eg vært hos jæger enda engang der eg etterlyste hvordan veivhusventileringen fungerte.

 

De sa at på N53 motoren så er det ikkje ett system det blir gjort vedlikehold på pga selve filteret er integrert i toppdekselet.

 

De mente og at det var rart at de var ett sånt vacuum der OM det skulle være tett, da burde det ha vært ett overtrykk.

Og det er eg enig i..

 

De anbefalte bare å begynne å plukke ned på innsugssystemet..

 

Så da er neste spm:

Noen her inne som kan tenke seg til hva det er? spjeld, slange ( i så fall , hvilken ? ) osv ?

Endret av username83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Leste innleget ditt i E60 tråden og kom på denne tråden. Jeg har lite erfaring ang E60 og bensin så her blir det mye synsing. (derfor jeg ikke uttale megførste gang jeg leste denne tråden). Viss bilen trekker falsk luft fra en lekkasje på innsuget, så kan/vil det føre til at den går ujevnt. N53 har EGR system i følge deletegningene på GS, men jeg tror ikke dette er ditt problem. Veivhusventilasjonen (crank case ventilation) bør du undersøke nærmere. Om du har en ccv ventil eller ikke er jeg usikker på da jeg ikke finner den på deletegningene til N53 (jeg er rimelig sikker på at alle nyere motorer her dette i en eller annen form). Viss ccv ventilen lekker/står åpen vil vakuumet fra innsuget lekke over i ventilhuset. Forhør deg med flere BMW kyndige verksteder.  

 

Personlig hadde bestilt inn pakningssett til innsug, ny toppdekselpakning og demontert/undersøkt litt selv. Da får du muligheten til å se nærmere på EGR ventilen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei og tusen takk for svar!

 

Ja, eg har fått bekfretet at den har ett EGR system, men det kan da vel ikkje være dette på en bensin motor ??

 

Slet selv med å finne ut av ccv, og det var kanskje ikkje så rart.

N53 motoren har dette integrert i toppdekselet, så OM dette går tett så må hele toppen byttes i følge jæger. Så dette var ikkje noe å gjøre noe med, men det var også høyt usannsylig til at det kunne være dette som var problemet.

 

Nytt pakningsett til innsug er bestillt og mottat.

 

Førstkommende lørdag blir det å sjekke spjeld som vist på tegning nedenfor, og bytting av pakningene..

 

Men eg er skeptisk til det vaccumet som var i motoren.. Men eg mener også om at hvis det hadde seg sånn at ccv var tett, burde det da ikkje være overtrykk i motor ??

 

http://www.gsbildeler.no/nettbutikk/varer/Delekatalog_11/11_4086

Her skal del nr 2 kontrolleres

 

men kan noen forklare hvorfor del nr 3 ikkje er med i innholdslisten ? har eg ikkje dette kanskje ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN. Du sier  at motoren jaget seg opp ved spray av startgass på innerste sylindre.. er det da vits å bruke tid og krefter på å fundere på ccv og alt det der..

suger den falskluft så går ikke motoren normalt så det kalles vel fjusking.. :)

 

Ja, det er verdt det pga eg tror ikkje den hadde sugd falsk luft OM alt hadde vært ok.. eg tror noe er potta tett ett sted i innsuget og dermed suger der det er lettest, altså i pakningen til innsuget.

 

Men dette finner eg forhåpentligvis utav på lørdag :)

Men hadde vært veldig greit om noen kunne kontrollert vacuumet sitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke CCV nei, eller så er den integrert en plass.

 

MEN et så kraftig vakuum, tyder jo på en feil.

Og da kan kanskje alt sammen som har med vakuum å gjøre skape for mye vakuum, når det er såpass mye som til deg.

 

Dog så fant jeg ingen dokumenter, foreløpig som beskriver noe som helst om vakuum på N53, noe som er rart.

 

Har du slik vakuum hele tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke noe av N53 motoren, finner ingen dokumenter i ISTA om hvordan man kan sjekke noe som helts mht CCV, OM den har den engang. Men antar den ikke har det, siden man ikke finner noen dokumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...