Gå til innhold

08 523i fjusker, pipelyd fra motor og muligens høyt vacuum i veiv

username83
 Share

Anbefalte innlegg

Men igjen når jeg leser kommentarene til youtube videoen, så sies det at det ligger en PCV, pressure control valve i toppdeksel.

Så er det vel der feilen ligger?

Virker som n53 motoren er noe spesiell ja med tanke på forskjellige løsninger.. Selv jæger klødde seg i hode angånede div løsninger på denne motoren.

Angående ccv så har ikkje denne noe tradisjonelt filter eller noe sånt.

Det ligger som du nevner integrert i toppen.

Når eg søker f.eks pcv e60 n53 så får eg jo frem svært lite til ingenting som inneholder de ordene. så eg aner ikkje.

Det virker som om at eg har det vaccumet hele tiden ja, men planen var i morgen å begynne å demontere innsuget.

Men om eg hadde hatt ett tett/ødelagt veivromsventilasjon system, burde det da ikkej være overtrykk i motor ?

Endret av username83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendigvis, det kan gå begge veier.

Men stort sett på de andre N motorene, så er vakuum feil med PCV, og overtrykk feil med CCV.

PCV/CCV på N53 ligger ikke i toppen, men i toppdeksel. Stor forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OPPDATERING :

Blei ikkje så mye klokere etter nedplukking av innsug.

Det aller meste så bra ut. Egentlig veldig bra med at motoren er gått 148k :D

MEN, eg bytter DISA ventilen uansett, virket litt slarkete og vi blei ikkje helt klok på hovrdan denne virket..

Leste på nettet at den skulle stenge ved lave turtall og den var stengt første gang vi demonterte, 2 og 3 gang etter å ha startet motor og hevet bilen i gir var den åpen.

Så mulig den er dårlig eller vi bare ikkje forstår hvordan den virker.

Så saken videre :

Var å snakket med jæger igjen. De hadde ikkje så mye info og fikk snakke med flere karer da de alle satt seg fast på spm ved:

1.hvordan funker veivhusventilasjonen ?

2. Hvorfor har eg vaccum ved oljepåfyllingslokket ?

Til slutt fikk eg snakke med han som tok diagnosen på bilen første gang og fikk frem dyse feil.

Som svar på nr 1 så sa han at dette var bare noen riller i deksel og ikkje noe hokuspokkus .

som svar til 2 så lurte han på om den pcv ventilen kunne være noe køddete, selv om han bare hadde tippet i dette tilfellet.

Eg spurte hva som var neste skritt og det var å bytte ut dekselet.

Så da er spm, er dere enig eller finner dere andre ting å sjekke ?

Oppsummering:

Fela vacuum ved oljepåfyllingslokket.

Hele innsuget har vært nede, ingenting gale der, mulig DISA ventilen fjusker i ny og ned. Blri byttet.

Har ikkje vanlig veivhusfilter, men riller i toppen så denne må byttes.

Om det er PCV ventil ligger denne også i toppen og må dermed byttes.

Så har eg ett milliondollar question, er det store eller små konstruksjonsforskjeller på N52 og N53 motoren ?

Finner masse info om N52 motor, men svært lite om N53 så hadde gjort seg om det bare var små endringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 weeks later...

Oppdatering :

Fikk byttet innsugspakningene idag, men det hjalp ikkje i det hele tatt.

Så det eneste eg klarer å tenke meg frem til er å bytte hele toppdekselet i håp om at det er der feilen ligger, da enten i ccv eller pcv...

Er forsatt såpass vaccum at den suger luft inn rundt sylinder 6 ved innsuget og at turtallet nermed går opp og ned ved tomgang/lite belastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det har vært diskutert litt. er litt arbeid med å ta det av, og for å være helt ærlig så har eg funnet så lite informasjon at eg aner ikkje hvordan noen av systemene virker på bilen .så kanskje like greit å bytte det når eg først har det av selv omd et er sure penger. 

Alt jæger sa at de aldri hadde hatt noe tull med dekselet før og at de var litt usikker på hvordan det virket, men det var noen riller oppi der Blah blah blah.

Gjorde ikkje meg noe klokere ihvertfall, og eg aner ikkje hva mer eg skal søke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...