SinnaSatan Skrevet Desember 29, 2014 Share Skrevet Desember 29, 2014 (endret) Hei 2005 BMW e90 320i Fikk et nytt problem idag, aldri opplevd det før. Kjører mye småturer pga jobben er nærme, og bilen har nå stått siden 1. juledag, så den var ganske igjenfrosset. Bestemte meg derfor for å la den stå og gå en 20-25 minutters tid før jeg dro til jobb (ca 10 minutter unna), så den ble varm. Når jeg setter meg inn i bilen for å kjøre virker alt normalt, men når jeg stopper i et kryss etter ca 1 minutts tid, lukter det litt svidd (plastikk/olje lukt), men det forsvinner så fort jeg begynner å bevege meg igjen. Dette skjer igjen ved neste kryss, men nå er jeg såpass nærme jobb, at jeg bestemmer meg for å kjøre frem før jeg sjekker. Når jeg kommer frem finner jeg at det har lekket olje fra rundt oljepåfyllingslokket. Skjønner jo at det er det som er kilden til lukta. Oljen som har kommet ut ser ut som olje, men er litt mindre gjennomsiktig enn vanlig, og har kanskje et snev av misfarging (fikk ikke sett så nøye på det). Prøvde å åpne denne, men da freser den og det kommer litt røyk/damp (på samme måte som ved et radiatorlokk), så jeg lar det være. Noen som har noen ide om hva som forårsaker dette? Og hva som evnt. er feil og hva jeg må/bør fikse/bytte? Eneste feilmeldingen jeg har fått, har vært varsel for kjølevæske. Denne er ikke på hele tiden, kun ved parkering på skrå flater. Så det er nok på grensen, men det er ikke tomt, og ikke fått noe varsel på lite olje eller at bilen koker på noen som helst måte. Dette har aldri vært noe lignende problem tidligere, og senest på 1. juledag kjørte jeg 45 minutter på e18 og merket ikke noe sånt da jeg kom frem, og da hadde også bilen stått på tomgang i 15 minutter før jeg kjørte. Vet jeg skriver mye, men tenker som så at det best å gi så mye informasjon om problemet som mulig Takk Endret Desember 29, 2014 av SinnaSatan Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kjølen Skrevet Desember 29, 2014 Share Skrevet Desember 29, 2014 Toppdekselpakning Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
D.Toft Skrevet Desember 29, 2014 Share Skrevet Desember 29, 2014 holder en knapp på veivhus ventilasjon som har frosset, og da vil trykket i topplikket presse oljen ut påfyllingen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SinnaSatan Skrevet Desember 29, 2014 Forfatter Share Skrevet Desember 29, 2014 Takk for svar Veihus-ventilasjon frosset? Hvordan løser man det, egentlig? Men alt i alt, så er ikke dette noe "farlig", i den forstand? Leste også på nettet at (etter sigende) skal disse oljepåfyllingslokka være kjent for å ha en litt dårlig pakning; er det noe hold i det? Delen i seg selv koster jo ikke mer enn 100-lappen, kan dette være noe som uansett er greit å bytte på en 9 år gammel bil? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Desember 29, 2014 Share Skrevet Desember 29, 2014 Tett veivhusventilasjon som igjen medfører mer stress på vakum pumpe, som lekker olje på baksiden av motor som drypper ned på eksos. Skift veivhusventilasjon, det koster ca 6000,- på merkeverksted for hele jobben. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SinnaSatan Skrevet Desember 29, 2014 Forfatter Share Skrevet Desember 29, 2014 Ja, ok. Huff, det var ikke akkurat i budsjettet akkurat nå Hvordan er det å kjøre med noe slikt? Har ingen annen bil tilgjenglig og delene måtte bestilles. Er avhengig av bilen, men har jo ikke lyst til å ødelegge den (mer) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Desember 29, 2014 Share Skrevet Desember 29, 2014 Kan gå bra, eller ikke så bra. I verste fall sprenger en pakning. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
And-reas Skrevet Desember 30, 2014 Share Skrevet Desember 30, 2014 ...Eller gjør som meg. Kjør til bunnpakningen også ryker. Dette var riktignok på en 316i fra 2005, men det er i bunn og grunn samme (N46)-motor. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SinnaSatan Skrevet Desember 30, 2014 Forfatter Share Skrevet Desember 30, 2014 Prøver nok å unngå det, And-reas, høres dyrt ut Får kjøre så lite som mulig i mellomtiden; heldigvis er det noen fridager i rundt nyttår Etter å ha gjort litt research igår, har jeg iallfall funnet ut at det er det som er problemet; den typiske sennepsgule "majonesen" under oljelokket og hvis jeg skrur opp oljelokket med motoren igang, er det et merkbart overtrykk. Deler bestilt, og varm garasje lånt, så da får vi se hvordan dette går Bytter like godt olje og filter i samme sleng, for jeg regner med at det er lurt. Denne "majonesen" som er i oljelokket og i veihusventilen; er den noe annet sted i motoren også? Burde den "spyles" innvendig e.l.? Takk for alle gode svar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Desember 30, 2014 Share Skrevet Desember 30, 2014 En kompis av meg fikk skiftet vhv og problemet forsvant ikke før etter en uke Så antar det var noe olje gønk en plass. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SinnaSatan Skrevet Januar 12, 2015 Forfatter Share Skrevet Januar 12, 2015 Så, en liten oppdatering for de som bryr seg Bytta ccv'en og skifta olje og filter. Bilen går, så det er jo bra Tenkte å kjøre nå ei lita stund og så bytte olje og filter igjen, så eventuell gønk som er igjen blir borte (håper jeg). Er fremdeles et merkbart overtrykk i veivhuset, men antar at det gir seg etterhvert som resten av gørra blir renset ut? Det burde gå greit å kjøre med den, nå eller? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Januar 12, 2015 Share Skrevet Januar 12, 2015 Som sagt med han kompisen min, så var det samme greia der. Ccv ble skiftet, men overtrykk forsvant ikke før 1 uke eller noe sånt etterpå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
And-reas Skrevet Januar 12, 2015 Share Skrevet Januar 12, 2015 Hvor langt har 320´n din gått? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet Januar 13, 2015 Share Skrevet Januar 13, 2015 Begynn med det enkleste først. Se om pakningen på lokket har vridd seg. Det kan lett skje og skjedde meg på oljeservice hos BMW. De måtte rense galleriet men det gikk helt fint.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå