Gå til innhold

E90 Oljelekkasje ved påfyllingslokk

SinnaSatan
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

2005 BMW e90 320i

Fikk et nytt problem idag, aldri opplevd det før.

Kjører mye småturer pga jobben er nærme, og bilen har nå stått siden 1. juledag, så den var ganske igjenfrosset.

Bestemte meg derfor for å la den stå og gå en 20-25 minutters tid før jeg dro til jobb (ca 10 minutter unna), så den ble varm.

Når jeg setter meg inn i bilen for å kjøre virker alt normalt, men når jeg stopper i et kryss etter ca 1 minutts tid, lukter det litt svidd (plastikk/olje lukt), men det forsvinner så fort jeg begynner å bevege meg igjen.

Dette skjer igjen ved neste kryss, men nå er jeg såpass nærme jobb, at jeg bestemmer meg for å kjøre frem før jeg sjekker.

Når jeg kommer frem finner jeg at det har lekket olje fra rundt oljepåfyllingslokket. Skjønner jo at det er det som er kilden til lukta. Oljen som har kommet ut ser ut som olje, men er litt mindre gjennomsiktig enn vanlig, og har kanskje et snev av misfarging (fikk ikke sett så nøye på det).

Prøvde å åpne denne, men da freser den og det kommer litt røyk/damp (på samme måte som ved et radiatorlokk), så jeg lar det være.

Noen som har noen ide om hva som forårsaker dette? Og hva som evnt. er feil og hva jeg må/bør fikse/bytte?

Eneste feilmeldingen jeg har fått, har vært varsel for kjølevæske. Denne er ikke på hele tiden, kun ved parkering på skrå flater. Så det er nok på grensen, men det er ikke tomt, og ikke fått noe varsel på lite olje eller at bilen koker på noen som helst måte.

Dette har aldri vært noe lignende problem tidligere, og senest på 1. juledag kjørte jeg 45 minutter på e18 og merket ikke noe sånt da jeg kom frem, og da hadde også bilen stått på tomgang i 15 minutter før jeg kjørte.

Vet jeg skriver mye, men tenker som så at det best å gi så mye informasjon om problemet som mulig :)

Takk

Endret av SinnaSatan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Veihus-ventilasjon frosset?

Hvordan løser man det, egentlig?

Men alt i alt, så er ikke dette noe "farlig", i den forstand?

Leste også på nettet at (etter sigende) skal disse oljepåfyllingslokka være kjent for å ha en litt dårlig pakning; er det noe hold i det?

Delen i seg selv koster jo ikke mer enn 100-lappen, kan dette være noe som uansett er greit å bytte på en 9 år gammel bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tett veivhusventilasjon som igjen medfører mer stress på vakum pumpe, som lekker olje på baksiden av motor som drypper ned på eksos.

Skift veivhusventilasjon, det koster ca 6000,- på merkeverksted for hele jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver nok å unngå det, And-reas, høres dyrt ut :P

Får kjøre så lite som mulig i mellomtiden; heldigvis er det noen fridager i rundt nyttår :)

Etter å ha gjort litt research igår, har jeg iallfall funnet ut at det er det som er problemet; den typiske sennepsgule "majonesen" under oljelokket og hvis jeg skrur opp oljelokket med motoren igang, er det et merkbart overtrykk.

Deler bestilt, og varm garasje lånt, så da får vi se hvordan dette går ;)

Bytter like godt olje og filter i samme sleng, for jeg regner med at det er lurt.

Denne "majonesen" som er i oljelokket og i veihusventilen; er den noe annet sted i motoren også? Burde den "spyles" innvendig e.l.?

Takk for alle gode svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Så, en liten oppdatering for de som bryr seg ;)

Bytta ccv'en og skifta olje og filter. Bilen går, så det er jo bra :)

Tenkte å kjøre nå ei lita stund og så bytte olje og filter igjen, så eventuell gønk som er igjen blir borte (håper jeg).

Er fremdeles et merkbart overtrykk i veivhuset, men antar at det gir seg etterhvert som resten av gørra blir renset ut?

Det burde gå greit å kjøre med den, nå eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...