Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
  På 7.1.2015 den 14.01, Sammyen skrev:

Lurer på når verkstedet kjøper inn motor om det er garanti på den?

Eg fekk beskjed at visst dei kjøpte motor til gamlebilen min så var det 50-50 sjanse for at den var bra, men dette var shabby sjappe...

24k i arbeid og deler var kanskje litt i dyreste laget imo, men å bytte motor er ein stor jobb.

Høyr med Bavaria også så får du 2 prisantydninger.

Evt kjøpe motor hos dei og montere hos Bavaria?

Ka deler utenom sjølve motoren vil dei kjøpe inn då? Siden du sa 24k i arbeid og deler :P

Ganske sprøtt! Jeg dro til Bavaria og spurte de hvor mye de skulle ha for jobben og de gav meg en pris på 14500,- Dette var inkludert oljer osv, så lenge jeg skaffet en motor som passet osv.

Men så tipset en annen bilforhandler meg om at siden det kun er 3 år siden bilen ble kjøpt brukt hos Bavaria, så burde jeg absolutt kreve å få registerhavari reparert på reklamasjon, siden alle servicer er fulgt til punkt og prikke på merkeverksted og siden et registerkjede er ment å vare hele bilens levetid og i alle fall minimum 250 000 km.

Alt dette tilsier en mangel som bør dekkes av reklamasjonsretten på 5 år hos forhandler, såfremt det er forventet at delen burde holde vesentlig lengre. Spesielt med tanke på at alt er gjort etter boka med tanke på servicer osv. Så har skrevet mail til Bavaria i dag og fremmet krav om dette. Blir spennende å se svaret.

Kommer ikke til å gi meg, har googlet både NAF og Forbrukerrådets tjenester og jeg mener jeg er langt innenfor de rettighetene man har.

Anyways, i dette tilfellet så var faktisk Bavaria billigere enn mange småverksteder på selve jobben, HVIS jeg må gjøre det utenom...

I og med at jeg bor i Krsand, så er det nok uansett en fare for at jeg heller kommer til å få jobben gjort i Danmark i tilfelle jeg må, er jo bare 3 timer med båt så er man der.

Skrevet

Nesten 10k i forskjell der!

Ta ein telefon til Bavaria og høyr korleis dei behandler sånne garantisaker.
Blir det problemer får du kanskje blande inn advokat. Eg har advokatforsikring hos LO. 1500kr året og det dekker 15t i året.

Post etter du har snakka med Bavaria!

Skrevet

Siden du bor i Krsand kan du høre med Grødums Auto. De har ganske bra peiling på BMW selvom de ikke er merkeverksted :)

Skrevet

For å si det sånn, det var Grødum som gav en pris på 40 000,- totalt.... De ville også selge meg en brukt motor til 16500,- som jeg selv fikk en pris på 8000 for, da jeg ringte direkte til bilopphuggeren. Så jeg kommer aldri til å bruke Grødum noen gang, hvis det er sånn de holder på!

Men takk for tipset :)

Skrevet

Mindre verksteder som ikke er merkeverksteder priser seg gjerne ut av en sånn jobb som det her fordi det er ganske stor risk for de hvis noe går galt/en del som ikke kommer. Så derfor må de legge på litt for å være sikkre.. men bavaria er ikke noe mindre slu'e da du skaffer motoren så har de ingen form for garanti på at den er bra.. da kan du heller ikke komme å klage senere

Skrevet
  På 8.1.2015 den 10.35, 1limitedsport skrev:

For å si det sånn, det var Grødum som gav en pris på 40 000,- totalt.... De ville også selge meg en brukt motor til 16500,- som jeg selv fikk en pris på 8000 for, da jeg ringte direkte til bilopphuggeren. Så jeg kommer aldri til å bruke Grødum noen gang, hvis det er sånn de holder på!

Men takk for tipset :)

Hmm, det var jo synd...

En ting er prisen de tar for jobben (der kan du sammenligne med mange andre) men at de dobler prisen på bruktmotoren, synes jeg er veldig rart. Skjønner ikke hvorfor de skal tjene penger på å være mellomleddet der. Hvertfall ikke med så mye margin.

Håper dette løser seg for deg :)

Skrevet (endret)

Eg hadde forstått prisen visst dei hadde hatt garanti på motoren etterpå.

At dei kjøpte den inn, overhalte og hadde feks 2/3 års garanti på an, men var det ikkje annet enn innkjøp så
grenser det til lureri imo.
:---) 
Som Papperboy seier så priser ofte små verksteder seg ut av sånne jobber men dette var jo bare overkill :-s

Endret av Sammyen
Skrevet

Ja jeg synes også det var helt overkill, totalt ville Grødum ha 40 000,- for en jobb som jeg ved å bruke Bavaria og kjøpe motoren selv, hadde kostet 22 500,-
Jeg fikk litt rabatt hos Bavaria på goodwill da, det skal sies.

Han på Grødum ble ganske paff da jeg sa jeg kunne få motoren for 8000 selv...! Haha:)

Men nå har jeg jo uansett ikke gått for noen av de tilbudene, og venter spent på svar fra Bavaria Stavanger hvor jeg kjøpte bilen. Skal dra den strikken så langt jeg kan!
Noen som har noen tips til hvor jeg kan få tak i grei motor til en grei pris? Er jo den evinnelige N47 d20A eller hva den heter jeg må ha. 143 HK diesel manuell.

Skrevet

Hvis du har kjøpt bilen hos Bavaria og fulgt opp alle servicer, synes jeg Bavaria burde ta på seg noe ansvar her. Hvertfall ettersom dette er et kjent problem/svakhet. 

Kjøpte du bilen som Premium selection?

Skrevet (endret)

Jepp, den er kjøpt hos Bavaria stavanger og fulgt alle servicer hos Bavaria hele levetiden.
Premium selection..? Hmm... Det kan jeg ikke huske, hvordan kan jeg finne ut av det? Kontrakten kanskje?

Jeg fant ikke noe notert om dette i kontrakten i alle fall... fant en bruktbilgarantil på 2 år/25 000 km... sier denne noe om det er en premium selection?

Endret av 1limitedsport
Skrevet

Premium Selection er vel det at dei har gjennomgått bilen og er 2 års garanti ja. Tar eg feil får folk rette på meg.

Er den kjørt 25k eller gått 2år siden du kjøptan?

Skrevet

Ikke sikker på hva vilkårene er, men vil tro du har kjøpt premium selection med en så god garantiordning. Det burde også veie opp for at Bavaria/BMW burde ta noe av dette på sin kappe. 

Skrevet

Ja det står i et hefte at bilen er gjennomgått Bavarias kvalitetstest og så en liste med komponenter som er kontrollert. Såvidt jeg ser av hjemmesiden deres nå, så er det de samme betingelsene som står der på premium selectionbilene, som de kravene min er testet med. Så da er det antakelig det samme vil jeg anta...

Ja det er 3,5 år siden jeg kjøpte bilen og den er gått lengre enn det selvsagt. Men det er jo bare garantien de gir.

En annen ting er jo reklamasjonsretten man har når man har kjøpt bil hos forhandler, og den er på 5 år ved ting som er ment å vare vesentlig lengre enn når de går i stykker. Her er man beskyttet av forbrukerkjøpsloven. Et registerkjede mener jeg uten tvil er ment å vare mye lengre enn 7 år og 120 000 km. Spesielt på et premiummerke som BMW er. Og hvor jeg også har fulgt alt av serviceintervaller osv hos Bavaria merkeverksted.

Hadde jeg droppet en service eller to, eller brukt et lokalt verksted på en service, så kunne jeg vært enig i at jeg ikke kunne krevd så masse. Men når alt har blitt fulgt opp av Bavaria hele veien og de har sjekket bilen, hatt kontroll av den og service, så mener jeg at jeg har gjort alt jeg kunne.

Jeg gir gass i alle fall! Skal ringe de i morgen, siden de ikke har svart på mailen ennå.

Skrevet

Høres veldig spennende ut dette her, og håper det går din vei :) 

Uansett en kjedelig situasjon å være uten bil, og måtte bytte motor så tidlig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...