1limitedsport

Members
  • Content Count

    45
  • Joined

  • Last visited

About 1limitedsport

  • Rank
    Sersjant

Profile Information

  • Kjøretøy
    520d Xdrive 2014

Recent Profile Visitors

287 profile views
  1. 1limitedsport

    Kjøretøykontroll hos Bavaria vs. garantiutløpstest NAF

    Ser nå at NAF har noe som heter driftstest: https://www.naf.no/tjenester/driftstest/ Som jeg tror kanskje er mer aktuell, da slipper jeg i alle fall at de sjekke alt dillet med lykter, bilbelter og kosmetiske ting etc, som de uansett har gått gjennom på kjøretøykontrollen og som jeg selv også kan sjekke opp i. Den koster 700 kroner mindre, altså ca 2300,- i stedet for 3000,- Mulig den er et godt alternativ.
  2. 1limitedsport

    Kjøretøykontroll hos Bavaria vs. garantiutløpstest NAF

    Jeg skjønner, ja det var jo meget dårlig av NAF å ikke oppdage... Ser liksom ikke helt poenget med at NAF skal gå gjennom og sjekke interiør, bilbelter, lykter og sånne dilleting i alle fall. Jeg kunne kanskje godt tenke meg å få en sjekk av understell og evt rust og oljelekkasjer, og slike ting. Kanskje man kan få en halvvert kontroll... jeg aner ikke.
  3. 1limitedsport

    Kjøretøykontroll hos Bavaria vs. garantiutløpstest NAF

    Takk for godt svar! Men det var en 9 år gammel bil du hadde kjøpt? Var det noen garanti på denne uansett da? Evt bruktbilgaranti hvis du kjøpte fra forhandler..
  4. 1limitedsport

    Kjøretøykontroll hos Bavaria vs. garantiutløpstest NAF

    Hva slags ting var det typisk du fikk avdekket på NAF testen? Ny bil? Eldre bil? Takk for svar:)
  5. 1limitedsport

    Kjøretøykontroll hos Bavaria vs. garantiutløpstest NAF

    Igjen, takk for gode svar! Det er gull med dette forumet! Det virker som det er veldig varierende som du sier Hpi, avhengig av hvor og hvem du treffer på, om det er Bavaria, Jæger, Bilia, NAF eller det lokale verkstedet. Og hvor nøye de forskjellige er. Siden bilen hadde null feil på EU for en måneds tid siden og det ikke ble funnet en eneste feil på kjøretøykontrollen hos Bavaria i forrige uke (jeg ringte de og spurte konkret på oppheng, oljelekkasjer, avlesning av feilmeldinger etc etc), så tenker jeg kanskje at 3000 kroner for enda en test hos NAF er litt too much... Men får liksom ikke landet helt. Når det gjelder karosseri, så fant jo Bavaria noe antydninger til rust nederst på dørene på EU og sa i fra uoppfordret til meg om dette og utbedret/lakket alle dører og skjermer, mens jeg fikk leiebil i perioden. De har også sagt jeg må komme innom før garantien går ut for å dobbeltsjekke noen steinsprutskader/lignende de er usikre på kan være fabrikkfeil og som de evt vil utbedre. Virker nesten som at de får betalt for jobbene de gjør og at de derfor vil gjøre mest mulig? Dette var på karosseriavdelingen på Bavaria Kristiansand. Jeg er som regel alltid skeptisk, men føler jeg får et inntrykk av veldig god service hos Bavaria og at de nødvendigvis ikke er ute etter å "lure" meg på noen måte. Heller tvert i mot.
  6. 1limitedsport

    Kjøretøykontroll hos Bavaria vs. garantiutløpstest NAF

    Ser den Quandt1060! Nå var den nettopp på EU kontroll også, uten noen anmerkninger, så den har både hatt EU kontroll, storservice og fordonskontroll/kjøretøykontroll hos Bavaria. Jeg ser poenget med en uavhengig test, men ifølge videoen som ligger ute hos NAF (som selvsagt også er ute etter å tjene penger), så virker det ikke som om sjekken har noen særlig flere punkter enn hva Bavaria har på sine kjøretøykontroller. Jeg er i alle fall usikker og veldig usikker på om kontrollen til 3000 kroner hos NAF, finner noen flere feil enn EU kontroll og full kjøretøykontroll hos Bavaria gjør. Men takk for svar, er jo akkurat det jeg er ute etter, noen flere som evt kan belyse situasjonen. Må spare der man kan;)
  7. Hei! Hadde nettopp min 2014 f11 xdrive inne til storservice med fordonskontroll/kjøretøykontroll hos Bavaria. Nybilgarantien går ut nå i juni. Kjøretøykontrollen hos Bavaria fant ingen feil på noen punkter. Dette er jo en kontroll som koster et par tusen i seg selv. Siden garantien går ut i år, var det noen som anbefalte NAF sin garantiutløpstest. Men jeg er usikker på om dette evt bare er smør på flesk? Bavaria har en ganske omfattende liste i forhold til feilmeldinger, oljelekkasjer, oppheng, lakk osv osv osv i sin fordonskontroll. Jeg er klar over at Bavaria selvsagt egentlig vil tjene penger, men jeg føler likevel de er veldig serviceminded og ærlige med kontrollene de har hatt til nå. På EU kontroll i høst fant de blant annet noe antydninger til rust nede på dører og lakkerte alle dører pluss fangere på garanti. Uten at jeg hadde bemerket noe på dette. Ellers ingenting bemerke på den heller. Vil det være verdt å kjøre en NAF kontroll til 3000 kroner når Bavaria nettopp har testet gjennom bilen grundig selv? Har jo ikke lyst til å kaste penger ut av vinduet heller:)
  8. 1limitedsport

    E87 vil ikke starte - gul motorlampe - eksos?

    Takk for svar! Det var det første de sa på Bavaria da jeg snakket med verksmesteren der også i dag tidlig, dette med den kabelen under. Var visst en kjent feil på 1 serien ifølge han. Jeg tauet den opp dit i går kveld, så de skulle se på det i løpet av morgen dagen. Men håper og tror du har rett. Hadde jeg sett svaret ditt før jeg hadde tauet den opp, hadde jeg sett på det selv! Hva er neste punkt å sjekke evt? Om startmotoren er gåen? Alt annet med strøm funker fint nemlig, vindusheiser, lys, vifter osv.
  9. 1limitedsport

    E87 vil ikke starte - gul motorlampe - eksos?

    Det er vel rimelig mange feil som får den til å lyse tror jeg...?
  10. 1limitedsport

    E87 vil ikke starte - gul motorlampe - eksos?

    Nei, helt clean....
  11. 1limitedsport

    E87 vil ikke starte - gul motorlampe - eksos?

    Det fikk jeg ikke sjekket dessverre. Forsøkte å lade i 6-7 timer på hurtiglader, men ikke noe til hjelp. Prøvde deretter med startkabler, men ikke noe til hjelp. Alt annet virker helt fint, vindusheiser, lys, vifter osv..
  12. Har en 07 modell E87 Diesel. Kjørte den inn i garasjen i går og i dag vil den plutselig ikke starte. Har ladet batteri, prøvd med startkabler osv. Så tviler på det er batteriet. Når jeg skal kinne, kommer det bare et kort "klikk" tydelig fra under bilen og en litt kort summing. Det lyser i den gule motorlampen og ifølge manualen står det at det er følgende feil: Motorfeil med uheldig effekt på eksosutslipp Noen som har noen som helst anelse?? Help!
  13. 1limitedsport

    Ta service selv?

    Ok, takk for mange gode svar! Kanonbra med slike fora hvor man kan få hjelp! Jeg er enig i at det antakelig er lurt å ta servicer som har med selve motoren å gjøre på et autorisert verksted, med originalolje. Men tenker dere at det da holder å ta selve oljeservicen på merkeverksted? Og at jeg kan skifte dieselfilter, microfilter og microfilter selv? Kjenner jeg er litt usikker på akkurat det med dieselfilteret hvertfall.. om det også kan ha noe med garanti på motor å gjøre? Bilen er jo ellers 10 år gammel.... Og kan jeg i tilfelle bruke rimelige filter fra skruvat/koed osv?
  14. 1limitedsport

    Ta service selv?

    Hei, Har en 2007 BMW e81 limited sport, med en to år gammel motor (fabrikkny, satt inn av Bavaria på kampanje ifm registerkjede) Nå skal jeg ha oljeskift og en del filtre osv. Spm mitt er: Hvis jeg kjøper originalolje og filter, MÅ jeg da bruke merkeverksted eller andre verksted for å fortsatt ha garanti/reklamasjonsrett på motoren? Eller kan jeg dokumentere kjøpet av originalolje med kvitteringer osv, og gjøre det selv, og fremdeles ha rett til garanti på selve motoren? Og funker det å bruke de billigste luftfiltrene, mikrofilterene og dieselfilterene fra GS og Skruvat osv? :)
  15. 1limitedsport

    Håndbrekk som henger

    Thanks! Skrudde av caliperne, skiftet bremseklosser (de gamle hadde omtrent kjørt seg fast på baksiden, så det var antakelig disse som hang). Kjøpte nye, filte til glidesporene og bolter og fjernet smuss og glome og smurte med kobberpasta. Nå funker de som nye