Gå til innhold

F15 BMW X5, 30d: ADblue - system defekt


alekra_89
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Får ved jevnlig mellomrom melding i skjermen "Ad-blue system defekt". Hadde bilen på diagnose som viste gode verdier på utslipp, men anbefalte skifte av 2x NoX-sensorer. 

1: Hvor ødeleggende er det å kjøre med denne " feilen" ?

2: Er det noen muligheter å hjelpe NoX-sensorene til å kanskje fungere igjen, "blåse reint", "regenerering" eller lignende, Hvordan i så fall? 

På forhånd takk for svar! 

Endret av alekra_89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
På 27.3.2020 den 8.58, alekra_89 skrev:

Hei!

Får ved jevnlig mellomrom melding i skjermen "Ad-blue system defekt". Hadde bilen på diagnose som viste gode verdier på utslipp, men anbefalte skifte av 2x NoX-sensorer. 

1: Hvor ødeleggende er det å kjøre med denne " feilen" ?

2: Er det noen muligheter å hjelpe NoX-sensorene til å kanskje fungere igjen, "blåse reint", "regenerering" eller lignende, Hvordan i så fall? 

På forhånd takk for svar! 

Ingen svar her ser jeg.. Jeg får samme melding på min BMW F11 - Xdrive nå. Har ikke hatt den inne ennå. 
Blitt noe klokere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 
 

Nei, dessverre.. jeg har ikke hatt den inne hos verksted enda eller fått svar på spørsmålene over. Si gjerne fra til meg dersom du finner ut av det så skal jeg varsle deg om jeg blir klokere på det😊👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, alekra_89 skrev:

Hei! 
 

Nei, dessverre.. jeg har ikke hatt den inne hos verksted enda eller fått svar på spørsmålene over. Si gjerne fra til meg dersom du finner ut av det så skal jeg varsle deg om jeg blir klokere på det😊👍

Supert. Har du varselet hele tiden eller har du det kun innimellom? 
Jeg har bestilt time hos Bavaria om 10 dager, så må vente til det.. 
Fikk du noen pris på skifte av sensorene? Var det hos merkeverksted? 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varselet kommer med jevne mellomrom. Kan gå en uke mellom varslene. «Resettes» når jeg skrur av og på motor. Hva med deg? Hold meg oppdatert på hvilken jobb de utfører på bilen og pris. Jeg har ikke undersøkt pris annet enn å fått et estimat på 15-20 000,- på Bavaria for skifte av to sensorer. Ran spør du meg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.5.2020 den 14.20, alekra_89 skrev:

Varselet kommer med jevne mellomrom. Kan gå en uke mellom varslene. «Resettes» når jeg skrur av og på motor. Hva med deg? Hold meg oppdatert på hvilken jobb de utfører på bilen og pris. Jeg har ikke undersøkt pris annet enn å fått et estimat på 15-20 000,- på Bavaria for skifte av to sensorer. Ran spør du meg! 

 

Endret av 1limitedsport
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adblue systemet kan visst fjernes og kodes vekk. Snakk med noen som Tuner biler. Feks. Turbofun.no.
Har du feilmelding på adblue ved EU kontroll får du visst ikke godkjennt såvidt jeg vet, men det er ikke noe krav om det er helt fjernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Daniel80 skrev:

Adblue systemet kan visst fjernes og kodes vekk. Snakk med noen som Tuner biler. Feks. Turbofun.no.
Har du feilmelding på adblue ved EU kontroll får du visst ikke godkjennt såvidt jeg vet, men det er ikke noe krav om det er helt fjernet.

Alright, så det er ikke skadelig å få det fjernet osv for bilens del? Man kan fint kjøre med det uten? 
I forhold til motor osv? 

:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, 1limitedsport skrev:

Alright, så det er ikke skadelig å få det fjernet osv for bilens del? Man kan fint kjøre med det uten? 
I forhold til motor osv? 

:)

Så vidt jeg har skjønt er det mye bedre å få vekk adblue dritet. Det er visst noe ubrukelig "miljø" fjas uten særlig effekt, som noen gode selgere har overbevist politikerene om å pålegge så de selv kan tjene penger på å levere produktet. Litt som Dab og bompenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Daniel80 skrev:

Så vidt jeg har skjønt er det mye bedre å få vekk adblue dritet. Det er visst noe ubrukelig "miljø" fjas uten særlig effekt, som noen gode selgere har overbevist politikerene om å pålegge så de selv kan tjene penger på å levere produktet. Litt som Dab og bompenger.

Jeg skjønner:) Men det er ikke skadelig for motor eller bil? Og er det lovlig? Tenker på EU kontroll osv, de kan vel sjekke software osv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare hørt om muligheten til å fjerne det, så du må nesten spørre de som driver med det hvordan det påvirker motoren, men jeg kan ikke se at det skal være noe skadelig.
Lovligheten er nok på lik linje som å blokkere EGR, Fjerne DPF, og vanlig chiptuning. Ingenting av dette er lovlig hvis du spør, men sannsynligvis er det umulig å oppdage ved EU kontroll osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På EU-kontroll blir det sjekka om understellsnummeret er riktig og om det er lagret feilkoder på motor med diagnoseutstyr

Noe utover dette skal ikke sjekkes.

Det sjekkes også for åpenbar fysisk modifisering/trimming.

Endret av Lars89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På F11 så ser det ut som doseringsdysen for Adblue er i forkanten av midtre potte. Det er ingen sensorer etter dette, slik at bil og motor vil ikke ha snøring om eksosen renses eller ikke. Dette vil ikke være noe påvirkning av motor om Adblue-tilsetningen fungerer eller ikke.
Men Euro6-biler har eksepsjonelle krav til avgass, så hvis det måles avgass over terskelverdier, så godkjennes ikke bilen.
Jeg har selv feilmelding og jeg fikk høre at det kunne være varme-kabelen som går langs tilførelslangen som får brudd i seg. Det er et h*****es arbeid å bytte slangen. Både eksosanlegget, mellomakslingen og drivstofftanken må ned. Selve slangen kostar litt over 2000kr, men arbeidet må koste 10-20tusen kroner :-o

Endret av Mons1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Mons1 skrev:

På F11 så ser det ut som doseringsdysen for Adblue er i forkanten av midtre potte. Det er ingen sensorer etter dette, slik at bil og motor vil ikke ha snøring om eksosen renses eller ikke. Dette vil ikke være noe påvirkning av motor om Adblue-tilsetningen fungerer eller ikke.
Men Euro6-biler har eksepsjonelle krav til avgass, så hvis det måles avgass over terskelverdier, så godkjennes ikke bilen.
Jeg har selv feilmelding og jeg fikk høre at det kunne være varme-kabelen som går langs tilførelslangen som får brudd i seg. Det er et h*****es arbeid å bytte slangen. Både eksosanlegget, mellomakslingen og drivstofftanken må ned. Selve slangen kostar litt over 2000kr, men arbeidet må koste 10-20tusen kroner :-o

Du må sjekke bedre i delekatalogen. Det sitter en nox sensor etter SCR katalysatoren for å sjekke om nox verdiene er innenfor kravet, er de ikke det får du feilmelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, 540is skrev:

Du må sjekke bedre i delekatalogen. Det sitter en nox sensor etter SCR katalysatoren for å sjekke om nox verdiene er innenfor kravet, er de ikke det får du feilmelding.

Du har helt rett. Er en fordel å se på riktig bilde :-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...