Gå til innhold

Flushing eller vanlig oljeskift - automat F11


1limitedsport
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Bil; 2014 520d Xdrive automatkasse - alle servicer fulgt hos merkeverksted.

Bilen har nå snart gått 120 000 km og jeg trenger fornuftige svar på om det er nødvendig med flushing av girkassen, eller om det holder med oljeskiften på kassa som Bavaria gjør?
Bavaria gjør ikke flushing opplyste de. Og de mener vanlig oljeskift skal være tilstrekkelig. 

Jeg er klar over at flushing av gearkassen sikkert er det beste, men det er et spørsmål om økonomi i bildet.. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var hos rats i 2015 ble jeg anbefalt vanlig oljeskift. Flushing gjorde de som regel bare når de tok ut hele giret for reparasjon. Dette var for å få oversikt over alle avleiringer som man ikke har mulighet til å se hvis man flusher giret når det sitter montert. Dette kunne visst tette filteret hvis avleiringer løsnet i ettertid etter flushing. Dette var det jeg ble fortalt i 2015, om de har endret praksis i ettertid vet jeg ikke, men er verdt å sende en mail. Oljeskift var også 2000kr rimeligere der enn hos lokale Bilia. Send en mail, de er meget hjelpsomme og har en vanvittig bra kompetanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket nettopp med verksmester på Bavaria. Ifølge han har ikke BMW noen "serviceintervall" på å skifte olje i girkassa. Selve BMW mener den skal holde bilens levetid. Men han sa at produsenten av girkassene mener at girkassene bør vedlikeholdes og skiftes olje på eller flushes i beste fall. 
Han sa at hvis det var han selv, så ville han flushet rundt 120 000 km et sted, bare for å ta vare på ting. Men han sa også at de hadde veldig få problemer med girkassene av nyere dato og at den vil kunne gå mye lengre enn dette uten problemer, også uten å flushe. 

Det er vel snakk om å ta vare på, mer enn at det er høyst nødvendig. Skal man ha bilen 50-100 000 km til, så er det sikkert en god investering. Planlegger man å selge bilen innen en kort tid, så vil det kanskje heller være opp til nestemann om han vil gjøre dette. 
Ergo:

Det er fornuftig, men ikke nødvendig. Og skal man først gjøre noe, så er flushing det beste, ikke vanlig oljeskift. 
Høres ikke det temmelig riktig ut?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, 1limitedsport skrev:



Det er fornuftig, men ikke nødvendig. Og skal man først gjøre noe, så er flushing det beste, ikke vanlig oljeskift. 
Høres ikke det temmelig riktig ut?
 

Anbefaler å ta kontakt med disse om du bor på Østlandet. Disse er eksperter på gir, og jeg regner med de har mer peiling en BMW forhandlere da de bytter hele kassen hvis noe er galt. Rats bytter og forsterker kasser. 

https://www.rats.no/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig flusher jeg hver gang, ikke fordi jeg tror det alltid er nødvendig men for å få bytta all olja. Jeg får litt følelse av at det er litt halvveis når det er ei blanding av ny og gammel olje. Men det er ingenting vitenskapelig bak det, kun min magefølelse. 

Det ble vel sagt at det aller viktigste er nytt filter for når dette er tett så blir linjetrykket i kassen for lavt.

ZF sitt intervall på disse kassene er 8år/80.000km etter hva som treffer først, de som lager kassene er med andre ord ikke enig med Bmw sin lifetime filosofi. 

Definisjonen på Bmw`s lifetime er at kassen holder 160.000 km med en akseptabel antall kasser som feiler innen garanti og goodwill periode. Etter dette så er det overlatt til deg selv. Derfor er det lurt å ta grep tidligere om du har tenkt å ha bilen da den er så gammel at du må betale alle reparasjoner selv. 

https://blog.fcpeuro.com/bmw-lifetime-transmission-fluid-isnt-lifetime

 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hpi skrev:

Personlig flusher jeg hver gang, ikke fordi jeg tror det alltid er nødvendig men for å få bytta all olja. Jeg får litt følelse av at det er litt halvveis når det er ei blanding av ny og gammel olje. Men det er ingenting vitenskapelig bak det, kun min magefølelse. 

Det ble vel sagt at det aller viktigste er nytt filter for når dette er tett så blir linjetrykket i kassen for lavt.

ZF sitt intervall på disse kassene er 8år/80.000km etter hva som treffer først, de som lager kassene er med andre ord ikke enig med Bmw sin lifetime filosofi. 

Definisjonen på Bmw`s lifetime er at kassen holder 160.000 km med en akseptabel antall kasser som feiler innen garanti og goodwill periode. Etter dette så er det overlatt til deg selv. Derfor er det lurt å ta grep tidligere om du har tenkt å ha bilen da den er så gammel at du må betale alle reparasjoner selv. 

https://blog.fcpeuro.com/bmw-lifetime-transmission-fluid-isnt-lifetime

 

Ser poengene dine, og enig med at produsenten av kassene (ZF) har intervaller og ikke er enige med BMW. 
Hos Bavaria i Kristiansand hadde de utstyr for å flushe kassen og kunne gjøre dette for 5900,- ink alt. Verksmesteren der mente man ikke trengte/burde skifte filteret (husker ikke grunnen, bare at han poengterte det). Så han må jo ha hatt en tanke bak det. 
Jammen ikke lett å vite hva man skal foreta seg. 
Eller det vil si, flushing er jo uten tvil det beste, skifte olje som en god nummer to, og gjøre ingenting på sisteplass. 
Så det handler vel om økonomi til syvende og sist. I alle fall i mitt tilfelle, som ikke vet om jeg skal ha bilen mye lengre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er enig med rekkefølgen din, 6 liter ny olje i systemet gjør nok nytten. Det med filteret derimot skjønner jeg ikke, jeg mener at Clipictrail som tidligere jobbet hos Rats sa at det var det aller viktigste å få bytta, Verkmesteren har nok hatt en annen teori eller gode grunn til å la vær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..men når alt dette er sagt så sies det også (Rats og Automatgirservice) som jeg har snakket med, at når en ikke merker noe på kassa så kan en også la vær. Men så kommer jo det igjen: vedlikehold, forebyggende spørsmålet.

Jeg gjorde dette på min F01 09 i høst pga. jeg syns den girte litt sent noen ganger, samt merkbar giring. Spesielt i lav hastighet. Den var da gått 180 og har ikke hørt eller funnet noe papirer på at dette har blitt utført på den bilen før. E60n som er 04 og gått 305 000km. giret bedre, defor jeg la merker til dette.

Dette er nå forsvunnet og bilen girer silkemykt etter full flush!  (Bilia Drammen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flushe krever spesial-maskin for det. Svært få verksteder har det. Dette gjelder også BMW-verksteder slik som Bavaria. Jeg har hatt min E46 en gang hos BMW for flushing, men de tok kun oljebytte da de ikke hadde utstyr for flushing.
Dessuten er det ingen poeng hvis det ikke er noe feil med kassa.
Det som burde vurderes er at når bunnpannen er nede, så koster det 1 time ekstra å ta ned Mecotronic-boksen og få skiftet pakningen som står mellom Mecotronic og selve kassa. Denne har en uvvane å slippe ut oljetrykk og kassa mister oljetrykket og gearingen går saktere med økt slitasje av cluch-platene.

Endret av Mons1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.2.2020 den 14.12, tennbrikket skrev:

Da jeg var hos rats i 2015 ble jeg anbefalt vanlig oljeskift. Flushing gjorde de som regel bare når de tok ut hele giret for reparasjon. Dette var for å få oversikt over alle avleiringer som man ikke har mulighet til å se hvis man flusher giret når det sitter montert. Dette kunne visst tette filteret hvis avleiringer løsnet i ettertid etter flushing. Dette var det jeg ble fortalt i 2015, om de har endret praksis i ettertid vet jeg ikke, men er verdt å sende en mail. Oljeskift var også 2000kr rimeligere der enn hos lokale Bilia. Send en mail, de er meget hjelpsomme og har en vanvittig bra kompetanse.

Høres meget fornuftig ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...