Jump to content

Clipictrial

Members
  • Content Count

    1057
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    5

Clipictrial last won the day on November 6 2019

Clipictrial had the most liked content!

1 Follower

About Clipictrial

  • Rank
    Brigader
  • Birthday 11/16/1992

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Askim, Østfold
  • Kjøretøy
    BMW E39

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Solenoidslitasje er bare en liten del av et ofte sammensatt problem. Du har mest sannsynlig slitasje i ventilhus og bussinger som fører til indre lekkasjer (derfor må solenoidene jobbe hardere). Når du opplever vibrasjoner skyldes dette med stor sannsynlighet clutchslipp, som er forårsaket av redusert linjetrykk pga. de indre lekkasjene. For å si noe mer konkret om omfanget av problemene må bilen prøvekjøres av en kyndig bilmann med peiling på automatkasser og drivlinje. Å drive med synsing på forum er sjeldent veldig produktivt 😊
  2. Hvis det er en 05 mod. har den ikke den type fordelingsgirkasse jeg har beskrevet i tråden. Dette høres mer ut som automatgirkasse trøbbel. Har du 5 eller 6. Trinns kasse?
  3. Her gjøres ting riktig! Kul bil og fine oppgraderinger 😊
  4. Det er avgjørende at utvekslingen er korrekt (altså identisk med den du allerede har), hvis ikke vil du få ulik hastighet på fremhjul og bakhjul, som vil føre til at hjulene bryter med underlaget. I tillegg har trolig de større modellene grovere aksler/større dimensjoner, da vil isåfall ikke differensialen passe på de eksisterende drivakslene. Verkstedet har mest sannsynlig kontroll på dette Utvekslingsforholdene står forøvrig oppgitt i delekatalogen.
  5. Utfordringen med differensialoverhaling er hvis lageret på pinjong/inngående aksel er defekt. Dette lageret er montert med forspenn og krever spesialverktøy/tekniske data for å montere korrekt. Om det kun er lagrene på ''klumpen'' som er defekte er disse forholdsvis enkle å bytte. Diffen må rett og slett demonteres, rengjøres og inspiseres før man vet omfanget av reparasjonen.
  6. Kan det være at clutchen griper umotivert? Dette kan føre til både vibrasjon og endring i motorgange.
  7. Ja, jeg bor jo veldig nært Rudskogen, så jeg utelukker ikke at den dukker opp på E30Meet eller BMWCCN i sommer Hehe, takk. Det ble en veldig fin ombygd BMW! Vant faktisk pokal med den bilen, 2. plass BMW 90-tallet. Morro! Ja, det er muligheter for det 😎 Takk! Begynner å bli veldig fin den 330en din også Hehe, det vet jeg ikke men, noe utenom det vanlige kanskje
  8. Solenoidene er som du sier forholdsvis lett tilgjengelige og utskiftbare. Ventilene i ventilhuset derimot er ikke utskiftbare uten spesialverktøy. Sonnax leverer oversize ventiler og utstyr for å brotsje opp diameteren på ventilløpene slik at de nye ventilene passer med riktig klaring. Ved å bytte solenoider løser man i mange tilfeller deler av problemet, men det krever spesialkompetanse for å reparere disse girkassene på riktig måte. Software har også mye å si og idag finnes det softwareoppgraderinger på ettermarkedet som kan ''kompensere'' for større interne lekkasjer og føre til at symptomene blir borte. Får man trøbbel med automatgir er min anbefaling å ta kontakt med Rats eller Transtec som har størst kompetanse på slike problemstillinger her i landet
  9. Solenoider også. I ventilhuset sitter det et 20-talls ulike reguleringsventiler som styrer blant annet linjetrykk, smøretrykk, lock-up og girskift. Disse jobber sammen med solenoidene som er de elektromekaniske aktuatorene styreenheten kontrollerer. Ventilene både i selve ventilhuset og ventilene internt i solenoidene blir slitt og får lekkasjer. Dette kan kontrolleres med vacuum når ventilhuset er demontert. I tillegg har girkassen bushinger/opplagringer som fungerer både som opplagringer og tettinger rundt akslingene. Når disse får slitasje (ofte pga. redusert smøretrykk) vil det føre til interne lekkasjer mellom ventilhuset og clutchpakkene/tromlene. Som du sikkert forstår er dette ofte sammensatte problemer
  10. E83 X3 har i mange tilfeller trøbbel med el-motoren som styrer clutchen i fordelingsgiret. Det sitter et plast-tannhjul inne i motoren som slites ut, og dermed klarer ikke lenger el-motoren å engasjere clutchen. I mange tilfeller kan man demontere el-motoren og snu plastdrevet 180 grader. Det finnes også et originalt rep-kit fra BMW. Send meg en PM om du vil at jeg skal se på bilen for deg Mvh Thomas Netlandet
  11. Hvis bilen blir klar blir den hvertfall å se på Gatebil i Juli. Kan godt hende den dukker opp på flere treff også, men jeg har ikke lagt noen konkrete planer. Målet er å ha bilen ferdig bremset i løpet av juni
  12. Heldigvis et ganske kurrant register å bytte
  13. Hei og godt nytt år! Her har det skjedd litt siden sist. Ny slange fra ekspansjonstank til radiator: Intercoolerrør ferdig laget og montert. Har dreid slangeflenser til rørskjøtene og sveiset fast disse. På turboen er det påsveist en 90 grader med Wiggins kobling før røret går fra 2,5’’ til 3’’ videre til intercooleren. Fornøyd med resultatet! 😊 Servo er ferdig koblet opp med kjøler i front. Luftfilter på plass. Og litt bilder av ferdig monterte deler. Har også kjøpt wastegate. Precision 46mm. Det betyr at det neste på lista er å lage downpipe 👍😊 Mvh Thomas Netlandet
  14. Ser veldig ut som lock-up shudder. Dvs. at lock-up clutchen i converteren slurer eller går umotivert av/på. Årsaken er slitasje i de interne hydrauliske reguleringsmekanismene som fører til at trykket til clutchen blir ustabilt og for lavt. Converteren har mest sannsynlig tatt skade av dette, så dette innebærer ny converter og en gjennomgang av ventilhuset i girkassen. Forholdsvis kostbar affære.
  15. Høres ut som clutchtrøbbel i fordelingsgiret. Jeg kan være behjelpelig med å reparere det. Les mer om det her:
×
×
  • Create New...