Clipictrial

Members
  • Content Count

    1052
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    5

Clipictrial last won the day on November 6 2019

Clipictrial had the most liked content!

1 Follower

About Clipictrial

  • Rank
    Brigader
  • Birthday 11/16/1992

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Askim, Østfold
  • Kjøretøy
    BMW E39

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Clipictrial

    Vibrasjon/ulyd i M3 E90 med DCT kasse.

    Kan det være at clutchen griper umotivert? Dette kan føre til både vibrasjon og endring i motorgange.
  2. Ja, jeg bor jo veldig nært Rudskogen, så jeg utelukker ikke at den dukker opp på E30Meet eller BMWCCN i sommer Hehe, takk. Det ble en veldig fin ombygd BMW! Vant faktisk pokal med den bilen, 2. plass BMW 90-tallet. Morro! Ja, det er muligheter for det 😎 Takk! Begynner å bli veldig fin den 330en din også Hehe, det vet jeg ikke men, noe utenom det vanlige kanskje
  3. Clipictrial

    Turteller fluksering ( med video)

    Solenoidene er som du sier forholdsvis lett tilgjengelige og utskiftbare. Ventilene i ventilhuset derimot er ikke utskiftbare uten spesialverktøy. Sonnax leverer oversize ventiler og utstyr for å brotsje opp diameteren på ventilløpene slik at de nye ventilene passer med riktig klaring. Ved å bytte solenoider løser man i mange tilfeller deler av problemet, men det krever spesialkompetanse for å reparere disse girkassene på riktig måte. Software har også mye å si og idag finnes det softwareoppgraderinger på ettermarkedet som kan ''kompensere'' for større interne lekkasjer og føre til at symptomene blir borte. Får man trøbbel med automatgir er min anbefaling å ta kontakt med Rats eller Transtec som har størst kompetanse på slike problemstillinger her i landet
  4. Clipictrial

    Turteller fluksering ( med video)

    Solenoider også. I ventilhuset sitter det et 20-talls ulike reguleringsventiler som styrer blant annet linjetrykk, smøretrykk, lock-up og girskift. Disse jobber sammen med solenoidene som er de elektromekaniske aktuatorene styreenheten kontrollerer. Ventilene både i selve ventilhuset og ventilene internt i solenoidene blir slitt og får lekkasjer. Dette kan kontrolleres med vacuum når ventilhuset er demontert. I tillegg har girkassen bushinger/opplagringer som fungerer både som opplagringer og tettinger rundt akslingene. Når disse får slitasje (ofte pga. redusert smøretrykk) vil det føre til interne lekkasjer mellom ventilhuset og clutchpakkene/tromlene. Som du sikkert forstår er dette ofte sammensatte problemer
  5. Clipictrial

    BMW X-drive - Trøbbel med fordelingsgir og løsninger.

    E83 X3 har i mange tilfeller trøbbel med el-motoren som styrer clutchen i fordelingsgiret. Det sitter et plast-tannhjul inne i motoren som slites ut, og dermed klarer ikke lenger el-motoren å engasjere clutchen. I mange tilfeller kan man demontere el-motoren og snu plastdrevet 180 grader. Det finnes også et originalt rep-kit fra BMW. Send meg en PM om du vil at jeg skal se på bilen for deg Mvh Thomas Netlandet
  6. Hvis bilen blir klar blir den hvertfall å se på Gatebil i Juli. Kan godt hende den dukker opp på flere treff også, men jeg har ikke lagt noen konkrete planer. Målet er å ha bilen ferdig bremset i løpet av juni
  7. Clipictrial

    Den store finn.no tråden.

    Heldigvis et ganske kurrant register å bytte
  8. Hei og godt nytt år! Her har det skjedd litt siden sist. Ny slange fra ekspansjonstank til radiator: Intercoolerrør ferdig laget og montert. Har dreid slangeflenser til rørskjøtene og sveiset fast disse. På turboen er det påsveist en 90 grader med Wiggins kobling før røret går fra 2,5’’ til 3’’ videre til intercooleren. Fornøyd med resultatet! 😊 Servo er ferdig koblet opp med kjøler i front. Luftfilter på plass. Og litt bilder av ferdig monterte deler. Har også kjøpt wastegate. Precision 46mm. Det betyr at det neste på lista er å lage downpipe 👍😊 Mvh Thomas Netlandet
  9. Clipictrial

    Turteller fluksering ( med video)

    Ser veldig ut som lock-up shudder. Dvs. at lock-up clutchen i converteren slurer eller går umotivert av/på. Årsaken er slitasje i de interne hydrauliske reguleringsmekanismene som fører til at trykket til clutchen blir ustabilt og for lavt. Converteren har mest sannsynlig tatt skade av dette, så dette innebærer ny converter og en gjennomgang av ventilhuset i girkassen. Forholdsvis kostbar affære.
  10. Clipictrial

    Lugging fordelingskasse BMW X5

    Høres ut som clutchtrøbbel i fordelingsgiret. Jeg kan være behjelpelig med å reparere det. Les mer om det her:
  11. Clipictrial

    Designer's F11 M550D X-Drive | Utgifter

    Kan du ikke bare slutte å sutre, innse at du har kjøpt en brukt gammel bil og ta ansvar for de reparasjonene som dukker opp? Beklager at jeg virker litt krass, men de har gjort et forsøk i å gi deg god service. Det blir i overkant å forvente nye akslinger til titusenvis av kroner på en snart 10 år gammel brukt bil som har rullet oppunder 200 000km.
  12. Lenge siden sist jeg har oppdatert. Det skjer jo noe El-gass prosjektet er ferdig: Videre har jeg montert nytt ratt trukket i skinn og ny ZHP girkule. (Giroverføring er forøvrig ferdig modifisert og montert). Med vennlig hilsen Thomas Netlandet
  13. Clipictrial

    F10 / 11 girkasse svakhet?

    De tidlige utgavene av ZF8HP45 (2011-2014) sliter med dette problemet. Symptomene kan identifiseres som en hvinelyd i revers (P3 planetgiret spinner med høyt turtall og produserer en høyfrekvent lyd). P3 planetgir har unormalt mye klaring/slakk originalt, og dette fører til at planetgiret KAN havarere ved høy belastning/høy kilometerstand. Havari er kritisk, da det fører til ekstremt mye spon i omløp i giret som samler seg i ventilhus, clutchpakker, converter, filter osv. Det betyr i praksis full overhaling. Merkeverksteder velger i de aller fleste tilfeller å montere ny girkasse. Alternativet er å bytte planetgiret før det ryker, men dette er også en omfattende jobb som krever at giret må utmonteres og demonteres. Det er også forholdsvis få verksteder i Norge som har kompetanse for å utføre denne jobben, deriblant Rats og Transtec f. eks som seriøse aktører for reparasjon av automatgir. ZF selger nå oppdaterte planetgir som ikke har samme klaringsproblematikk som det originale. Selve planetgiret er ikke spesielt kostbart, men det påløper jo en del andre kostnader i form av pakningssett, filter/bunnpanne, olje osv. De bilene som er mest utsatt for dette er som nevnt F10/F11 525d med N57. Disse bilene er i grenseområdet for hvor mye effekt/moment ZF8HP45 utgaven tåler. 530d og høyere har som kjent ZF8HP70 som er en kraftigere utgave av 8-trinns serien fra ZF. 8HP45 finnes i midlertidig i svært mange andre modeller. Jeg hadde blant annet en F31 328i hvor jeg opplevde hvinelyd i revers. Jeg vil på generell bakgrunn si at det lønner seg å skifte olje/filter hver 60.000 km. Å trekke tyngre hengere er heller ikke anbefalt, man bør isåfall spesielt unngå for høy belastning i revers. Mange biler har ulyd i revers, men etter min erfaring er det kun et fåtall som faktisk opplever fullt havari. Allikevel er dette et bekymringsmoment, og kostnadene som påløper ved et eventuelt havari er jo som kjent store (50 000,- + mva. minimum). Håper dette var oppklarende! Med vennlig hilsen Thomas Netlandet
  14. Trillet bilen ut og ga den en kjapp vask. Gleder meg virkelig til å få den på veien! Med vennlig hilsen Thomas Netlandet
  15. Oljekjøler på plass. Perfekt opphengt i gummifester! Med vennlig hilsen Thomas Netlandet