Clipictrial

Members
  • Content Count

    1041
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    5

Clipictrial last won the day on November 6

Clipictrial had the most liked content!

1 Follower

About Clipictrial

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Askim, Østfold
  • Kjøretøy
    BMW E39

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Lenge siden sist jeg har oppdatert. Det skjer jo noe El-gass prosjektet er ferdig: Videre har jeg montert nytt ratt trukket i skinn og ny ZHP girkule. (Giroverføring er forøvrig ferdig modifisert og montert). Med vennlig hilsen Thomas Netlandet
  2. Clipictrial

    F10 / 11 girkasse svakhet?

    De tidlige utgavene av ZF8HP45 (2011-2014) sliter med dette problemet. Symptomene kan identifiseres som en hvinelyd i revers (P3 planetgiret spinner med høyt turtall og produserer en høyfrekvent lyd). P3 planetgir har unormalt mye klaring/slakk originalt, og dette fører til at planetgiret KAN havarere ved høy belastning/høy kilometerstand. Havari er kritisk, da det fører til ekstremt mye spon i omløp i giret som samler seg i ventilhus, clutchpakker, converter, filter osv. Det betyr i praksis full overhaling. Merkeverksteder velger i de aller fleste tilfeller å montere ny girkasse. Alternativet er å bytte planetgiret før det ryker, men dette er også en omfattende jobb som krever at giret må utmonteres og demonteres. Det er også forholdsvis få verksteder i Norge som har kompetanse for å utføre denne jobben, deriblant Rats og Transtec f. eks som seriøse aktører for reparasjon av automatgir. ZF selger nå oppdaterte planetgir som ikke har samme klaringsproblematikk som det originale. Selve planetgiret er ikke spesielt kostbart, men det påløper jo en del andre kostnader i form av pakningssett, filter/bunnpanne, olje osv. De bilene som er mest utsatt for dette er som nevnt F10/F11 525d med N57. Disse bilene er i grenseområdet for hvor mye effekt/moment ZF8HP45 utgaven tåler. 530d og høyere har som kjent ZF8HP70 som er en kraftigere utgave av 8-trinns serien fra ZF. 8HP45 finnes i midlertidig i svært mange andre modeller. Jeg hadde blant annet en F31 328i hvor jeg opplevde hvinelyd i revers. Jeg vil på generell bakgrunn si at det lønner seg å skifte olje/filter hver 60.000 km. Å trekke tyngre hengere er heller ikke anbefalt, man bør isåfall spesielt unngå for høy belastning i revers. Mange biler har ulyd i revers, men etter min erfaring er det kun et fåtall som faktisk opplever fullt havari. Allikevel er dette et bekymringsmoment, og kostnadene som påløper ved et eventuelt havari er jo som kjent store (50 000,- + mva. minimum). Håper dette var oppklarende! Med vennlig hilsen Thomas Netlandet
  3. Trillet bilen ut og ga den en kjapp vask. Gleder meg virkelig til å få den på veien! Med vennlig hilsen Thomas Netlandet
  4. Oljekjøler på plass. Perfekt opphengt i gummifester! Med vennlig hilsen Thomas Netlandet
  5. Liten update: Laget ferdig bakre girkassefeste. Montert radiator og laget fester. Kjøpt inn elektronisk gasspjeld og tegnet adapter til dette. Med vennlig hilsen Thomas Netlandet
  6. Benytter tråden til å mimre litt. Her er jeg og en kompis på Rudskogen sommeren 2017 med S50 og S54 E39ene. Det var vel her jeg for alvor skjønte at det var på tide med mer motoreffekt. Gøy var det uansett å kjøre litt sidelengs! 8AF0AE68-5BE9-4834-9A8F-A42A0A53C172.MOV
  7. Jepp, 69mm kompressorhjul og 73mm eksoshjul 😊
  8. Takk for hyggelige kommentarer! Motoren sitter helt klart fint i motorrommet, god plass når den er plassert så langt tilbake. Har ca. 2mm klaring til torpedovegg, så det er helt perfekt. Har handlet turbo. Valget falt tilslutt på en BorgWarner S369 med 0,91 A/R. Den er stor, men for å pushe 800-900hk må jeg nok opp på denne størrelsen. Jeg ville i utgangspunktet ha en kulelagerturbo for raskere spool, men prisforskjellen var litt i det meste laget. Ellers har jeg laget motorfester og plassert intercooleren, samt laget fester til denne. El. gasspjeld er på vei, skal lage adapter til dette og da er det straks klart for downpipe og trykkrør. Jeg tror dette blir bra! Mvh Thomas Netlandet
  9. Ny dag, nye muligheter. Startet dagen med å skjære bort den nevnte tverrbjelken på traversen. Gjorde deretter et nytt forsøk på å slippe motor og gir inn. Denne gangen gikk det mye bedre og motoren passer faktisk veldig fint. Etter oppmåling og montering av provisorisk girkassefeste begynner vi å nærme oss korrekt plassering. Får tilslutt motoren så langt bak og ned som mulig med original baksump bunnpanne. Motor og gir sitter faktisk nå nærmere 10cm lenger bak enn original plassering, dette betyr at tannstang sitter under sylinder 2. Dette bør jeg kunne si meg fornøyd med når det er en sekssylindret motor. Hektet på fronten igjen og dette ser veldig lovende ut 😎 Neste steg blir å lage ferdig motorfester og girkassefeste slik at den er boltet fast. Det er da den morsomme delen begynner 😊 Mvh Thomas Netlandet
  10. Uaktuelt med snekke, hehe. Dette går helt fint med noen enkle modifikasjoner
  11. Igår var handlet jeg adapterkit til BMW girkasse. Kitet er velbrukt, men jeg skal shine det opp og bytte clutchlameller samt utløserlager. Clutchen er en 2-platet Tilton 7,25''. Skal tåle oppunder 1200Nm, så den bør funke fint. Har montert adapterplate på girkasse. Må få tak i et sett med nye bolter og styrehylser, så dette er kun prøvemontering. Rosafargen skal selvfølgelig også bort, hehe. Foreløpig montert den nye hardykoblingen og E39 M5 bakre feste (Som jeg forøvrig ikke får brukt, se hvorfor lenger ned). Motor og girkasse møtes for første gang. Kun prøvemontering. Deretter har jeg gjort et forsøk på å sette dette i bilen. Planen min var å sette motoren på samme sted som orignalt, med andre ord; bruke original M5 giroverføring, mellomaksel og bakre feste. Etter å ha prøvd dette i bilen ble disse planene fort spolert. Jeg må ha motoren lenger bak, noe som forsåvidt er en fordel, men det betyr også at jeg må korte inn mellomakselen, korte inn spakstellet og lage nytt bakre feste. I tillegg må jeg skjære bort tverrbjelken på traversen og flytte den lenger bak, da den er i konflikt med bunnpannen. Alt i alt; ikke så mye som må til, men det er jo en liten setback i forhold til hva jeg hadde tenkt. Noen bilder av prosessen. Har forøvrig montert E36 M3 motorputer. Disse er stivere enn originale E39 puter, men samtidig ikke så stive at det blir plagsomt å kjøre med. Får bare vente på høstferie, så skal jeg nok få smidd dette på plass. Med vennlig hilsen Thomas Netlandet
  12. Ja, det var helt klart trist at den ble kræsjet, men det er sånt som skjer iblant når man er utpå. Satser på at denne blir en enda bedre bil Målet er at den skal se og høres forholdsvis original ut, samtidig som den kan utfordre superbiler på Autobahn 😎 Ja, det blir spennende å se hvordan lyden blir. Har montert pottene på bilene, men har ikke tatt noen bilder. Snart er det høstferie og da er planen at motoren skal i bilen, så det kommer noen updates fremover
  13. Clipictrial

    BMW X-drive - Trøbbel med fordelingsgir og løsninger.

    Jeg ville holdt meg langt unna disse alu innsatsene til opphengs foringen. Hvis du har problemer med denne foringen; kjøp ny original og fyll den eventuelt med rutelim. Stumme fester har ingenting å gjøre på en bil som skal brukes på veien.
  14. Slitasjen i bussingene har ikke noe med kjørestil å gjøre, det har forsåvidt ikke ventilhusslitasjen heller. For å sette det på spissen lever giret ofte et bedre liv ved aktiv kjøring da alle solenoider og ventiler får jobbet gjennom hele spekteret. Clutchlameller i et automatgir tåler ekstremt mye kjøring, så lenge de ikke blir overbelastet. ZF6HP26/28 er et solid gir som tåler mye moment, så lenge trykkreguleringene i ventilhuset fungerer som de skal. Problemet med ventihus og bussinger skyldes arbeidsslitasje, dårlige legeringer i materialene og i mange tilfeller dårlig olje. Det er egentlig uungåelig at det skjer, men noen girkasser opplever værre symtpomer enn andre. Min teori er at dette skyldes materialbatchene som brukes i produksjonen og toleransene i maskineringen, dette er faktorer som alltid vil variere noe. Å bytte ventilhus løser som regel slike problemer, da blir alle trykkreguleringer som de skal igjen, og etter innlæring av adapsjoner klarer styreenheten fint å kontrollere girskiftene igjen. Mange reparerer/overhaler også de originale ventilhusene (F. eks Rats), dette gir i de fleste tilfeller et godt resultat. Hvis du etter dette f. eks opplever at giret slipper i 5. gir (E-clutch) vil det mest sannsynlig være pga. for høy slitasje i bussinger, men reparasjon av disse krever at giret demonteres fullstendig. Ventilhuset kan enkelt skiftes med girkassen i bilen. Håper det var oppklarende. Mvh Thomas Netlandet
  15. Problemet ditt ligger mest sannsynlig i ventilhuset, med mindre du også opplever shudder (vibrasjon) når converterclutchen aktiveres (lock-up). 6HP26/28 har generelt veldig solide convertere, så dette er sjeldent problemet. 6HP serien har også trøbbel med høy slitasje på interne bussinger/opplagringer som kan føre til samme symptomer som ventilhusslitasje pga. indre lekkasjer. Jeg foreslår at du reiser til en kvalifisert automatgirmekaniker (Rats AS har flere gode teknikere) og får satt en diagnose gjennom en prøvekjøring. Alt annet blir antagelser og gjetning. Mvh Thomas Netlandet