Gå til innhold

hjelp ved kjøp av e39 bmw 520 touring

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei, jeg er helt ny med BMW og har nå tenkt å kjøpe meg en bmw 520 1997. det er noe småtteri og byttet motor til 523

så jeg lurer på om noen hær vet om en butikk som selger billige deler i sverige (kjører OSLO - TROMS) igjennom sverige.

hær er salgs tekst på bilen. 

-Automat kassa girer opp til 2 gir derfra må du gire selv med tiptronic men girer ned selv så problemet er uskjent da jeg bare har brukt bilen sånn i ca 1 år. Må bytte en abs føler bak ikke rare kostnaden! lekker litt servo olje ellers er bilen grei

-Det er byttet motor i denna for 1år siden ca. Orginal 520 men satt inn 523 som har gått 212000km

er det noe spesiellt som jeg burde se etter hær? skal hente den imorgen så kjappe svar er jeg veldig taknemlig for :)

MVH

Skrevet (endret)

Velkommen til bimmers :)

Det med automatkassen er nok nødmodus, så ABS føler kan være årsaken som han seier. Har han noke feilkoder frå då han tok diagnose på bilen angående nødmodusen? På E39 pleier ofte ABS modulen å ryke også. Denne kan i beste fall på service og fikses for 1-2 000kr

Han har byttet motor men har han fått dette godkjent?

Veit desverre ikkje om noke butikker i det området

Endret av Sammyen
Skrevet

Velkommen til bimmers :)

Det med automatkassen er nok nødmodus, så ABS føler kan være årsaken som han seier. Har han noke feilkoder frå då han tok diagnose på bilen angående nødmodusen? På E39 pleier ofte ABS modulen å ryke også. Denne kan i beste fall på service og fikses for 1-2 000kr

Han har byttet motor men har han fått dette godkjent?

Veit desverre ikkje om noke butikker i det området

takk for svar :)

spurte han om det med feil koder og han mente det med girkassa, visste han ikke pga han fikk ikke noe feil kode. 

når det gjelder motor så er ikke dette godkjent, ifølge selger så skulle ikke dette være noe problem mtp EU-godkjenning. 

hvor skal dette godkjennes og hvordan?

Skrevet (endret)

Går girkassa i nødmodus er det alltid feilkoder. Er det ingen feilkoder så er det eit mekanisk problem og dette kan bli ein del arbeid

Har han byttet frå 4'er til 6'er eller var det 6 orig i 520'n?
Var det 4->6 så blir det meir innvikla å godkjenne siden aksel- eller totalvektene på bilen ikkje bør endres på. (4 cyl veier mindre enn 6 cyl)
Vil sterkt anbefale ein telefon til Biltilsynet og forhøre meg om ka som trengst å gjøre.

For å få den godkjent må du inn på ein trafikkstasjon og vise fram bilen.
Der går dei over bilen og ser om det er godt nok :P

Om bilen blir EU-godkjent eller ikkje er ein anna sak men blir det oppdaga at du har ein anna motor enn i vognkortet vanker det fort eit problem eller to. 

Vil ikkje skremme deg vekk frå bilen, er det ein bra ombygging så vil det bli ein simpel sak å godkjenne men vil bare få deg obs på worst case scenario :P

Bruker du søkefunksjonen oppe til høgre og leiter litt vil du finne andre som er i lik posisjon som deg :)

Les litt her http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Ombygging

Endret av Sammyen
Skrevet

Går girkassa i nødmodus er det alltid feilkoder. Er det ingen feilkoder så er det eit mekanisk problem og dette kan bli ein del arbeid

Har han byttet frå 4'er til 6'er eller var det 6 orig i 520'n?

Var det 4->6 så blir det meir innvikla å godkjenne siden aksel- eller totalvektene på bilen ikkje bør endres på. (4 cyl veier mindre enn 6 cyl)

Vil sterkt anbefale ein telefon til Biltilsynet og forhøre meg om ka som trengst å gjøre.

For å få den godkjent må du inn på ein trafikkstasjon og vise fram bilen.

Der går dei over bilen og ser om det er godt nok :P

Om bilen blir EU-godkjent eller ikkje er ein anna sak men blir det oppdaga at du har ein anna motor enn i vognkortet vanker det fort eit problem eller to. 

Vil ikkje skremme deg vekk frå bilen, er det ein bra ombygging så vil det bli ein simpel sak å godkjenne men vil bare få deg obs på worst case scenario :P

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Ombygging

Bruker du søkefunksjonen oppe til høgre og leiter litt vil du finne andre som er i lik posisjon som deg :)

utrolig bra hjelp! :P 

det er 6er å det har vært 6er i den fra før så det er "samme" motor. skal ta meg en telefon til biltilsynet og sjekke opp dette.

Skrevet (endret)

Alltid vært 6er i e39!

Feks. e34 kom med 4er som minste motor.

har nå snakket med biltilsynet og det var visst ikke noe å tenke på med tanke på bytte av motor (uoffesielt) i følge han jeg snakket med.

men har et annet spørsmål. fant skinn interiør til 2200,- i sverige http://www.blocket.se/stockholm/Bmw_e39_kombi_lader_stolar_57928978.htm?ca=1_6&w=3

passer alle deler fra e39 på bilen jeg skal kjøpe? feks : krok fra sedan osv?

Endret av SiCkAn
Skrevet

har nå snakket med biltilsynet og det var visst ikke noe å tenke på med tanke på bytte av motor (uoffesielt) i følge han jeg snakket med.

Hmm, men du måtte vel inn for å få det i vognkortet og godkjent eller kan du putre rundt uten å tenkte på det? :P

Skrevet

Hmm, men du måtte vel inn for å få det i vognkortet og godkjent eller kan du putre rundt uten å tenkte på det? :P

han sa at hk økningen/vekt ikke var så mye at det ikke var noe vits i det (han påpekte noen ganger at dette var uoffesielt sagt) men det var utslipp co2 som avgjorde dette, og hvis motorene var tilnærmet identisk mtp utseende og at vekt ikke var stor så mente han da at jeg bare skulle kjøre :o 

men jeg tror ikke dette er rett?

Skrevet

Alltid vært 6er i e39!

Feks. e34 kom med 4er som minste motor.

Du glemmer 520d med firer og 136hk, samme motor som 320d.

Baksetene fra sedan passer ikke i touring, men framsetene er like. ;)

motoren som er original er en m50b20, denner er veldig lik m50b25; mange her inne kjører uten å ha godkjent dette.

Skrevet

motoren som er original er en m50b20, denner er veldig lik m50b25; mange her inne kjører uten å ha godkjent dette.

:beer:

Skrevet

Du mener nok hhv M52B20 og M52B25 ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...