Gå til innhold

kjøpshjelp ++ 1-serie

Krika
 Share

Anbefalte innlegg

Planlegger innkjøp av ny bil, og har (nesten) bestemt meg for 1. generasjons 1-serie. Litt effekt må man ha, så jeg heller mest mot 125i/130i. Har også vurdert diesel, men må innrømme at problemene med n47 motorene skremmer meg litt. I tillegg jobber jeg i Oslo, og det blir muligens kjøreforbud for dieselbiler innenfor ring 2 neste år, noe som passer meg rimelig dårlig. 

Jeg har lest meg frem til at n52b30, som sitter i 125i og 130i, kommer i flere effektutgaver. Hva er forskjellen mellom de forskjellige utgavene, og er det mulig å gjøre endringer på en 125i slik at denne får samme effekt som for eksempel i en 130i?

Er det noe spesielt man bør være obs på ved kjøp av disse? Spesielle rustproblemer, elektronikk som streiker osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyt meg om jeg tar feil, men jeg tror 125i kun fantes i coupe/cabutgave. (E82 og 88) 5-dørs og 3-dørs (E87 og 81) hadde ingen bensinmodell mellom 120i og 130i.

Så lenge det er snakk om varianter av N52B30, så er høyeste effekt oppnåelig, om man har en x25i. Det finnes "ombyggingskit" på markedet, fra f.eks. Mosselmann. Har du derimot en x25i med N52B25, så går ikke dette. X25i finnes med begge motorer, alt etter årsmodell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coupe hadde ikke gjort meg noe, kjører som regel uten folk i baksetet uansett. Og selv med 4 dører er det begrenset med benplass likevel. Ser at i følge Wikipedia er det kun 130i som kom som hatchback m/n52b30, du du har nok rett der.

Hvordan er disse å kjøre? Har en kollega som sier 1-serie er håpløs på vinterføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer det. 125i og 135i ble kun levert som cab (e88) og coupé (e82), mens 130i kun kom som 3- (e81) og 5-dørs (e87).

Nå er ikke jeg særlig bortskjemt med skikkelig vinter, men en 1-serie er ikke now verre enn andre BMW-er med bakhjulstrekk etter min mening.

Er man vant med firehjulstrekk kan den nok fort være "elendig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...