Gå til innhold

Hvor anskaffe 540i kompressor og hvilken anbefales ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

-Flytt denne tråden hvis feilpostet-

Har nå lenge fundert på det å montere kompressor. Kommer nok ikke å gjøre det selv men ett verksted.

Husker jeg la inn en tråd for å re-mappe bilen og det anbefaltes heller å spare penga og bruke på kompressor.

La oss si at jeg gjør nettopp dette, hvor bør man gå i Norge (eller Sverige, Danmark for den saks skyld også)..

For å montere en kompressor? Jeg har vært borti priser i alt fra 30 tusen til 110 tusen.

Har hørt om Rotrex, ESS, VF Engineering og Dinan. Det jeg er interessert i er en pris der man går til ett verksted..

Alt av deler og alt skal følge med, jobb utføres og bilen er klar til kjøring etter ferdig konvertering.

Ønsker Minimum 400 hk, max 620.

Jeg lurer rett og slett på hvor og hvilken kompressortype er å anbefale.

Jeg kommer ikke til å gjøre dette med det første men muligens iløpet av sommeren, greit å planlegge litt først uansett.

Fant en side som er per idag førstevalget mitt i Sverige med kompressor fra VF Engineering.

http://www.auto-gruppen.se/webshop/skr_eng/bmw-e46-325-vf-engineering-supercharger-kit-5330.html

Ønsker meg Stage 2 med 610 hp pakken og 760 nm. Koster 98 290kr, alle deler, montering og dyno test er inkludert.

Dette stedet ligger ikke så langt fra Gøteborg (tror det var kortere til SKR Engineering) og jeg bor i Vestfold.

Kunne tatt hele opplegget som en tur. Men jeg poster derfor nå her for å forhøre meg først, hva er lurt.

En i gruppen BMW Kjøp og salg på FB la ut en BMW 540i E39 1996mod, Sportsautomat (Samme som jeg har)..

til 150 000 tusen.

Denne hadde VF kompressor, 450 hk og fine var at den syns ikke så lett da luftfilterboksen dekker over skjønte jeg rett.

VF%20E39%20540%20kit%202.jpg

VF%20E39%20540%20kit%20testing.jpg

Noe sånt er jeg absolutt interessert i.

Dette er noe som gjør at SKR i Sverige er førstevalget mitt akkurat nå.

Så da lurer jeg på hva dere har å si om saken. Håper på gode tips, takker på forhånd for evt. tips.

Skrevet

Ser ikkje ut som at pressa er under luftfilterboksen på det eine bildet ditt. Det er forskellige innsugsslanger på bildene.

Det må vere før og etter bilder trur eg :)

Skal du ha presse som skjuler seg, så er kanskje ei skru presse best? Dei skrupressene som eg har sett, blir erstatta med innsuget. Veit ikkje kem som skaffer det, eller om det må spesial lages.

post-66869-0-65289200-1423507282_thumb.j

post-66869-0-28142100-1423507286_thumb.j

Det blir jo veldig dyrt viss du skal sende bilen inn for presse montering.

Det billigste er viss du kjøper kittet, og så får hjelp av noken som har montert turboer/presser før.

Skrevet

ESS er nok billigst totalt sett og man får et skikkelig velprøvd og bra oppsett.

Mener monteringsprisen var veldig hyggelig og, under 10k.

Hadde ESS skru-presse på E46 330ci'en jeg hadde. Lett å montere, utrolig god kundeservice (de kjørte 3 timer for å møte meg med en del jeg fikk feil) og var alltid tilgjengelig på mail/tlf om det var spørsmål. De holder til i Aremark så vidt jeg vet (med mindre de har nytt lokale).

Skrevet

Jepp, jeg stilte samme spm. på facebook og 6/1 anbefalte ESS. Han ene anbefalte SSP å ta jobben. Men SSP kunne sikkert gjort det men..

I mine øyne er de bedre på å ombygge biler fra f.ex 320 E92 til M3 E92.

Skal slå på tråden til ESS imorgen å høre så sier jeg ifra ossen det går. Noen som vet hvor mye hk er vanlig å få fra ESS kit på 540i?

Etter litt søk på nettet er visst 415 hp max man kunne få. Hadde håpet på 450 hp minst, vil ha en Tesla og M5 E39 "killer".

Skrevet

Tviler du får ein m5 killer med Ess presse på ein M60 motor. Det blir akkurat isåfall :)

Kjøper du deg S62 motoren, og hiver på presse på den, så burde du ha ein M5 Killer.

Som Ess påstår så får du ca 400hk i motoren. Og med effekttap bakover, så får du kanskje ca 340-360HjulHk på ein manuell bil. Taper kanskje enda meir på Automat gir?

Veit ikkje kor sterke M60 motorene er før du må oppgradere innmat, men har lest at dei tåler ca 500hk på org innmat (fin behandling)

Automatkassa tåle kanskje ikkje så alt for mykje power heller? Hadde våre bedre med Manuell gir.

Skrevet (endret)

M62B44 jupp, men var på telefonen med ESS idag og for å si det sånn, det blir ESS. Veldig behjelpelige og hyggelige til å svare på alt og de fjernet all min tvil for å si det slik.

Må si jeg gleder meg som en unge, blir ikke før til våren men den er jo rett rundt hjørnet. Spurte ossen den blir iforhold til M5 E39, de sa at blir som en M5 E39, de vil gå likt, ingen av de vil kunne kjøre fra hverandre, men mulig litt bedre fordi de referer til en org. 540i og fortalte at jeg har litt mods som KN filter og Supersprint eksos med katalysatoren tatt og har full åpning, så han sa mulig den vil gå litt bedre, blir 410-415hk, mulig 420 hk med mitt oppsett og + 100 nm altså 420 til 520nm.

Blir sikkert bra nok til å imponere meg. Da anser jeg hvertfall tråden som løst siden har fått vite hva jeg lurer på og takk til alle for tips!

Edit: Vortech V3 forresten

Endret av AlexZandero
Skrevet

Gratulerer, ESS er aldri et feil valg :)

Jeg kommer garantert til å handle der igjen vis jeg skal ha kompressor ved senere anledning.

De kan virkelig sakene sine.

Skrevet

hvilken pris skulle du få da?   ser bare de ha m60 på hjemmesiden sin.  45k.  den prisen som gjelder på m62 og?    kunnet tenkt meg dette jeg og om jeg hadde fått det godkjent :D  

har forresten en e34 som har gått med ess presse i 6-7år. INGEN problemer enda.  ikke ulyder, vann eller oljeforbruk. 

• 3 months later...
Skrevet

hvilken pris skulle du få da?   ser bare de ha m60 på hjemmesiden sin.  45k.  den prisen som gjelder på m62 og?    kunnet tenkt meg dette jeg og om jeg hadde fått det godkjent :D

har forresten en e34 som har gått med ess presse i 6-7år. INGEN problemer enda.  ikke ulyder, vann eller oljeforbruk. 

Hei og beklager at jeg ikke har svart på ditt spm. den forsvant visst av en eller annen grunn tilbake i tiden og helt tilfeldig jeg kom innpå den her igjen..

Han som driver ESS sa jeg skulle holde prisen mellom oss da men om neste mann med samme bil skulle f.ex ringe tror jeg han får lik pris så burde vel kunne si det,

På min M62B44 sa han full pakke med montering skulle jeg få for 50 tusen (hysj hysj) og blir 420 hk i motor + 100nm med Vortech V3 kompressoren så jeg får +135hk og +100nm ekstra effekt med presse fra org. 286hk og 420 nm. Han mente min ville kunne gå "styggbra" med mine modifikasjoner. Blir som en M5 E39, mulig min ble littegrann sprekere men de ville ikke kunne klare å kjøre fra hverandre så da har man pekepinn på ytelsen. Enda bedre når Wavetrac diffen kommer på.

Fjerner 250 km/t sperra også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...