Gå til innhold

BMW e39. Motorer.

Martin Olaf
 Share

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe en 98mod e39. Siden orginalmotoren hadde motorhavari så hadde 520 blitt bytta med 523.
Det vil si, fra 150hk til 170hk.
Han som selger sier det vil gå glatt gjennom EU, fordi det ikke er noe fysisk forskjell på motorene utenom innmat. Det sjekker de ikke på EU? Men skulle en ulykke skje, så er jeg fortapt.

Hvis jeg ville ha dette godkjent, hva må til? Og hvis jeg absolutt må bytte motor igjen (hvis selger ikke finner tak i donorbil etc), hvor mye ligger disse motorene på? både 520 og 523.

(Vi snakker 98mod)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal holde hardt om noen på EU merker forskjell ja. Det eneste jeg kommer på er om den første var enkel vanos og den andre dobbelvanos og kontrolløren er en jævel på BMW'er. Må vel også noe saftig kræsj før forsikringsselskapet gidder å grave i dette, med f.eks for høy hastighet som medvirkende årsak.

Det er vanskelig å godkjenne etter å ha gjort byttet først, men du må uansett ha dokumentasjon på hvor motoren stammer fra og ofte vise bilen før ting blir byttet. Du kan evt. bytte til enda nyere motor om du har papirer på denne. Finner nok en slik til under 5 000. Blir litt arbeid og omkostninger da, så spørs hvor fin stand denne E39'en du ser på er i, for at det skal lønne seg å kjøpe akkurat den og ikke en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig er rust på bakluka og bak bensinlokket. Ellers så kan kjølesystemet/radiatoren ta kvelden, det ser man ofte ikke før det har inntruffet. Pixelfeil i display og ellers enkelte elektriske ting som kan tulle seg, type vindusheis og bakluke om stasjonsvogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...