Robin L Skrevet Februar 16, 2015 Skrevet Februar 16, 2015 hei. har litt rust på kanalen på min 94 e38. ser at det er en gammel skade som har vært der da det er sparklet opp rundt rusten.. så er nok noe slett arbeide som har vært gjort her en gang i tiden. lurer på hvodan jeg skal gå fram. har googlet endel, men ingen skriver jo noe om hvor de kjøper produktene osv.. jeg har tenkt å prøve meg på sandblåsing kanskje (punkt). og evt slipe med fiberskive (også kalt negerkuse) det jeg har liggende av produkter er wurth syregrunning, wurth zinkspray, biltema sinkspray, og noe boddyskyts greier fra bilextra (matt finish såvidt jeg husker, trenger dette lakk oppå?). kan jeg slipe bort, ta på noe rustomvandler (hvilken?) syre grunne/ zinke (hvilken rekkefølge?) -ha på en annen grunning og så boddyskyts? foreløbig så blir det boddyskyts på kanalen lik originalt. på sikt blir kanalene muligens lakkert eller skjørt montert, får se.. nå vil jeg ha stoppet rusten og fått det til og se ok ut en annen ting, bør jeg slipe ned hele kanalen eller bare der det er rust nå?
hsd Skrevet Februar 16, 2015 Skrevet Februar 16, 2015 (endret) Dersom du har tilgang til sandblåsing er det best, så blåser du bort det som er av rust og flakna maling. Så sliper du ned, og jevner ut med 220 papir. Deretter epoxygrunning, foreksempel http://www.odegard-lakk.no/nb-NO/produkter/grunning/syre-spraygrunning-dp46r-mork-gra-dupont.aspx Så sparkler du dersom du synst det er nødvendig på en kanal, sliper (ikke slip igjennom grunninga under) og grunner igjen. Jeg liker også å ha på noe klarlakk o.l mellom grunning og bodystoff, for å være helt 100% sikker på at det er tett. Dersom du ikke sandblåser, så kjøp stålbørste til vinkelsliper og bruk rustomvandler fra ferrobet, ha på akkurat der hvor det er igjen rust, eller har vert rust. Så kjører du samme prosess som over. Anbefaler mye heller epoxy enn zink, holder seg etter mine erfaringer langt bedre. Skal ikke gå innpå merkedebatten, men spar deg arbeid og penger å hopp over biltema og wurth, kjøp fra ødegaard eller lakkleverandører der du bor, koster fort 400 kroner for ei boks men er en helt annen verden å jobbe med. Endret Februar 16, 2015 av Håskjold
Robin L Skrevet Februar 16, 2015 Forfatter Skrevet Februar 16, 2015 takker for svar. kjøper bare en punktsåndblåser, koster ikke mange kronene lell.. ellers har jeg jo vinkelspiper også. ser også at det ligger en liten guide innpå ødegaard der http://www.odegard-lakk.no/nb-NO/produkter/grunning/tips-om-behandling-av-bart-stal/bart-stal-tips-og-triks.aspx men ser du linket til syregrunning, mente du denne istedet?! http://www.odegard-lakk.no/nb-NO/produkter/grunning/epoxygrunning/epoxyprimer-2k-h0680032-spraymax.aspx er enkelt for meg og handle igjennom wurth da men, får gode priser gjennom der på jobb, men går for det dere har gode erfaringer med istedet ang sparkling så vet jeg ikke helt. er noen småbulker fra før i kanalen men de har ikke plaget med nevneverdig. få se hvordan det blir når grunningen kommer på
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå