Gå til innhold

"Klunkelyd" i bakhjulet på E60 04 mod på ujevn vei

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heihei ;)

Fikk plutselig en klunkelyd fra høyre bakhjul når jeg kjørte på dumper/ujevn vei og når en person står på kanten til bagasjerommet gynger opp og ned. Lyden kommer uansett hastoghet og er bare når demperen gjør jobben sin(altså vertikal bevegelse). Har søkt masse på nettet men det er ett hav av teorier på slike lyder. Jeg tenker tårnlager, demper eller kule/ledd? Noen som har tips til hva jeg skal sjekke, eventuelt hvordan jeg kontrollerer dette?

Dette er en 520i E60 2004

Takk for svar ;)

Mvh DieselMotor

Skrevet

Om det er "knirkeforingen" er den i tilfelle ganske ille om det er den som lager lyden, men ville nok ha sjekket denne først.

Kan være knekt fjær eller slakk i øvre bakre bærearm (som noen liker å kalle wishbone) uten at jeg har vært borti at de har vært så ille at du tydelig kan høre det ved kjøring men verdt å sjekke.

Skrevet

Lyden er meget hørbar når jeg kjører, så noe kritisk er det. Jeg har hørt litt av den lyden før, men langt ifra så tydelig som nå. Jeg skal sjekke til helga når jeg kommer hjem.

Skrevet

Er det en dump eller metallisk lyd? Dersom det er en dump lyd så anbefaler jeg å først sjekke foringene og støttestagene til stabilisatorstaget, disse er enkle å skifte og koster bare rundt 200,- per del. Hullet gjennom foringene blir utvidet og så kan staget klunke opp og ned.

http://realoem.com/bmw/showparts.do?model=NA31&mospid=47750&btnr=33_1171&hg=33&fg=45

Tårnlager kan vel feilsøkes nærmere ved å ta av kledningen på den siden i bagasjerommet og høre om lyden er mer tydelig da. Ellers er jo å jekke opp bakenden og rikle/vri/løfte på hjulene og de forskjellige stagene med litt makt en annen måte å finne ut hvor lyden kommer fra, i hvert fall om noe er veldig slitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...