Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har en ulyd på hjullager foran høyreside, høres veldig godt når jeg kjører rundt 60km/t og oppover. Det jeg lurer på:

Er det farlig å kjøre med dette? da jeg skal flytte fra Oslo til Trondheim i påsken, så jeg håper jeg overlever turen. Kompis av meg som er mekaniker sier det går fint, bare ikke kjør mer enn 110 km/t og ta en del pauser på veien. Han er sykmeldt så han rekker ikke å ta dette før jeg flytter. Jeg har tenkt å ta dette selv når jeg er i Trondheim, men har så mye å gjøre akkurat nå, flytting og diverse. Så jeg lurer på om jeg overleve turen? Ulyden dukket opp for 2 uker siden, og jeg bruker bilen bare til småkjøring til jobb, butikk osv. Så vil bare høre med dere, hva dere synes? Har hørt at masse rart med defekt hjullager.

Skrevet

I worst case scenario kan hjullageret ryke og låse framdekket. (Not good shiet)
Pleier nok å holde ein stund etter lyden kjem fram, så vil tru det går bra.
Sjekk for varme i navet av og til, er det veldig varmt bør du kanskje la være :)
Som han seier, tar du litt pauser kan lageret få "sette" seg igjen og kjølne.

Korleis er lyden då? Er det veldig høg skjærende eller lav brumling? 
Du er 100% sikker det er hjullager? :P Forandrer lyden seg i svinger?

Skrevet

det er som sagt lotto, finner kulene, som sakte blir firkantet, den perfekte posisjonen til å låse hjulet så kan det gå rimlig gale. full brems på ett dekk, du kan jo tenke deg ka som skjer...

Skrevet

Sjekk for varme i navet av og til, er det veldig varmt bør du kanskje la være :)

Nope, i verste fall kan hjullageret ryke å dekket vil dra seg uttav navet, da begynner det å bli skummelt, 

Jeg sier ikke at det skjer eller det vil skje, men skal du kjøre mye ville jeg nok ha byttet det.

Tror ikke du skal stole på han mekaniker vennen din, jeg er selv utdannet bilmekaniker og har byttet hjullager på en bil hvor hjulet så vidt hang på.

Skrevet

Nope, i verste fall kan hjullageret ryke å dekket vil dra seg uttav navet, da begynner det å bli skummelt, 

Jeg sier ikke at det skjer eller det vil skje, men skal du kjøre mye ville jeg nok ha byttet det.

Tror ikke du skal stole på han mekaniker vennen din, jeg er selv utdannet bilmekaniker og har byttet hjullager på en bil hvor hjulet så vidt hang på.

Joa, vil gjerne byttet denne før jeg kjører. Kompisen min anbefale at jeg bytter den også. Ja jeg får se hva jeg får til, jeg skjønner hva som skjer når ene dekket låser seg :( 

Skrevet

Jo jeg er 100% sikker på det er hjullageret, lyden er som høy skjærende ikke lav brumling. 

Skrevet

Takker for alle svar, da har jeg laget et oppdrag på anbudstorget.no hehehe.  Noen som vet sånn ca pris for å bytte begge foran er? med bildelene og uten? jeg tør ikke ta sjansen på ene hjulet låser seg i 120km/t, og jeg skal kjøre en del ting oppover. Så jeg ønsker jeg å kjøre ute mye pause osv osv. Vil komme meg hjem i påsken :D

Som Haug523 sier, så stoler jeg ikke helt på kompisen min. Han byttet drevene med en polakk uten spesial låseverktøy, så jeg har vært kjempeheldig når bilen startet etter han byttet drevene. Vil ikke risikere livet mitt for å komme meg hjem igjen altså ;) så hjullageret skal byttes før jeg kjører i påsken :D

Skrevet (endret)

Nytt koster 2,6k hos gs men på koed selger dei "Wheel Hub with Bearing, front" for 461DKK = 536NOK.

Stemmer dette då skrur du bare ut navet som holder hjullageret og skrur inn det nye. Då blir jobben 5x enklere.

Noken som kan bekrefte koed selger med navet og dette kan skrus ut og inn?

Trenger vel ikkje presse ut og inn lageret då?

Endret av Sammyen
Skrevet

Fikk tilbud nettopp 5000 kr for å ta begge hjullageret, jeg antar at det var med delene. Er det dyrt eller ? hehe

Skrevet

2600kr for kvalitetslager!

5k for begge lagrene OG jobben?

Ikkje gale, men spør Ka merke dei bruker på lagrene[emoji6]

Skrevet

2600kr for kvalitetslager!

5k for begge lagrene OG jobben?

Ikkje gale, men spør Ka merke dei bruker på lagrene[emoji6]

Jo jeg skal spørre hvilken merke det er, men tviler litt på om det er kvalitetslager. Et dumt spørsmål: Man bytter vel som regel begge når man bytter hjullageret? altså foran begge sider. Men jeg skal bytte begge uansett... men vil spør dumme spørsmålet for det :D

Skrevet

Jo jeg skal spørre hvilken merke det er, men tviler litt på om det er kvalitetslager. Et dumt spørsmål: Man bytter vel som regel begge når man bytter hjullageret? altså foran begge sider. Men jeg skal bytte begge uansett... men vil spør dumme spørsmålet for det :D

Ja, slitedeler som hjullager, støtdempere, bremser osv... brukes å byttes parvis, grunnen er at har det først røket på ene siden er det større sansynlighet for at det ryker på andre siden, i tilegg så bør det slites likt på begge sider.

Skrevet

Ja, slitedeler som hjullager, støtdempere, bremser osv... brukes å byttes parvis, grunnen er at har det først røket på ene siden er det større sansynlighet for at det ryker på andre siden, i tilegg så bør det slites likt på begge sider.

Takker så mye Haug523, du har gitt meg veldig nyttig info. Jeg setter stor pris på dine mekaniske råd :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...