Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har noen tips til meg?

Har nå byttet bremseskiver( til Brembo) foran 3 ganger på 1 år...går gjerne noen uker/mnd etter skifte så blir de skeive igjen.

Gjelder en E60 2008 mod.

Dette har jeg gjort i løpet av året i håp om å bli kvitt problemet:

Byttet begge hjullager.

Byttet begge kaliptere.

Byttet alle forstillings stag

Byttet også før vinteren og har faktisk kjørt hele vinter uten noe vibrasjon, satt på sommer felger (helt orginale M sport felger) og dro en tur til Gøteborg hadde et par "harde" oppbremsinger i løpet av turen og da har det startet og viberere litt igjen...vanligvis blir dette bare være og være etter en mnd....Regner ikke med at felgene kan gjøre bremseskivene skeive?

Takk for råd...

Endret av Jon Erik
Skrevet (endret)

Vibrerer bare ratt ville jeg tro det er bakre foringer fremme, vibrerer pedalen har skivene blitt slitt skeive, slik at anleggsflaten får forskjellig tykkelse rundt. Da ville jeg målt med micrometer og sjekket litt nøyere etter. Om bare ratt vibrerer kan det også være at du får ujevnt bremsebelegg på skivene..

Endret av ///MariusR
Skrevet (endret)

EDIT: Jeg tok feil, trodde det var om en F11, men det var jo E60.

Du kan forsøke å foreta 8 kontrollerte veldig harde nedbremsinger fra ca 80-100 km/t.

Så kjører du pent i 5 min for at de skal få kjøle seg ned, så gjør du det samme på nytt.

Kjør så videre i 15 min og da skal klossene og skivene ikke være skeive eller ha noe belegg på seg.

Er det fremdeles noe vibrering da, kan det være caster stag, slik som på E39.

Du får vibrasjoner kun ved bremsing?

Endret av Otis
Skrevet (endret)

Byttet også før vinteren og har faktisk kjørt hele vinter uten noe vibrasjon, satt på sommer felger (helt orginale M sport felger) og dro en tur til Gøteborg hadde et par "harde" oppbremsinger i løpet av turen og da har det startet og viberere litt igjen...vanligvis blir dette bare være og være etter en mnd....Regner ikke med at felgene kan gjøre bremseskivene skeive?

Takk for råd...

Hvis det er sånn at vibreringen kom rett etter at du byttet til sommerhjul så er det jo nærliggende å tro at det kan være en sammenheng. Har du prøvd å bytte om til vinterhjul igjen for å se hva som skjer da?

Er det Brembo-skiver du har benyttet hver gang? Hvilket merke er bremseklossene?

Ellers kan jeg skrive under på at jeg har hatt god erfaring med denne bremse-øvelsen som beskrives i en av postene over.

Men jeg ville begynt med å montere på vinterhjul igjen. Selv om det er originale M-sport-felger så betyr ikke det at det ikke kan være noe galt med de.

Endret av Hollabaloo
Skrevet

Skal prøve bremse-øvelsen...Men synes det er rart at hver gang jeg har byttet skiver så har jeg ikke hatt noe vibrasjon ved bremsing i ratt...men så blir det mer og mer etter noen uker....Skal også prøve å sette tilbake til vinterdekk...men synes det er virker rart hvis felgene kan lage kast i skivene...Har sjekket de skivene jeg har byttet og de har det hvert kast i på begge sider...

Skrevet

Kan casterstag foringer "lage" skeive skiver?

For hver gang jeg har byttet skiver er det ikke noe risting så kommer det mer og mer for hver uke..

Skrevet

Det er absolutt blitt påstått og jeg kan bekrefte det selv.

Skiftet skiver 2 ganger og 3. gangen bad gs meg om å skifte casterstag eller bare foringene, samtidig som skive skifte, da ble alt ok.

Skrevet

Utifra hva du beskriver så er det dårlige casterstag foringer....

Utifra det han beskriver så har følgende skjedd:

- Skiftet bremseskiver gjentatte ganger sommeren 2014 (sommerhjul)

- Skiftet bremseskiver rett før vinteren, og så kjørt hele vinteren på vinterhjul uten å oppleve vibrasjoner.

- Får vibrasjoner igjen kort tid etter bytte til sommerhjul.

Dersom det var dårlige casterstagforinger, burde ikke da problemene med vibrasjoner også oppstått på vinterføre?

Skrevet

Mulig det, men på vinteren kjører man penere og med smalere dekk, så kanskje det er mindre stress på foringene da?

Men om det jeg foreslår ikke er mulig, så er det vel egentlig bare kast i felgene for sommer eller dårlig avbalansert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...