Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Bil: BMW 320 CI 2003

 

I går fikk jeg opp en varsellampe i dashbordet og bilen begynte å riste og gå ujevnt på tomgang. Kjørte en liten tur veldig forsiktig. Så da at benisnmåleren var ustabil og går opp og ned. Ristingen avtok mens jeg kjørte. Kjente også lukt av olje når jeg gikk ut av bilen. 

 

Noen som vet hva årsaken kan være? Tenkte å starte feilsøking med å sjekke tennplugger og coil i morgen. 

Endret av Aasheim
Skrevet (endret)

Med lukt av olje ville eg ha mistenkt tett veivhusvent og/eller lekkasje den typiske plassen rundt toppdekselpakningen.

Du får bytte rundt på pluggene/coilene sjå om problemet flytter seg.

 

Mistenker kam/veivsensor

 

Ellers vil det beste være diagnose seff :P

Endret av Sammyen
Skrevet (endret)

Takk for svar!

 

Er veivhus ventilen vanskelig å bytte selv? Hva vil de evt. ta for bytte av denne på verksted tror du? Noen som har et bra verksted i Oslo å anbefale?

 

Diagnose skulle jeg gjerne tatt om jeg hadde hatt diagnoseverktøy. Vet du om en bra til en fornuftig pris?

Endret av Aasheim
Skrevet

Veivhusventilasjonen er noke dritt :P
1-1,5k i deler og eit par lapper til jobb. 
Må av med innsug for å få skikkelig arbeidsplass, går an å ta det heime og visst ein er skrukyndig.

Angående diagnose så er det egen tråd med masse info her:
http://bimmers.no/topic/690841-den-store-diagnose-tr%C3%A5den-oppdatert-180313/

Folk som tilbyr diagnose i ditt område og.

Skrevet

Sjekket tennplugger og coil idag. Fant ut at den ene coilen må byttes. Kjøper en ny coil i morgen og bytter. 

 

Kan det ha en sammenheng med ustabil bensinmåler og olje lukt? Eller er det kanskje flere ting som feks. veivhus ventilen må byttes ut? 

Skrevet

Det er forbruksmåleren som er ustabil. Har ikke sjekket plugghull nei. Tenker du da på hullene som tennpluggene sitter i? Men den coilen som var dårlig var litt skitten. Mulig det var olje, Sjekket ikke i farta. 

Skrevet

Hullene som tennpluggene sitter i ja.

Hadde fusking på min, og der var det olje-lekk i toppdeksel-pakning og gummiring under den ene festebolten.

Olja sto 1 cm opp på pluggen.

Skrevet

Skiftet coilen idag. Ristingen er borte. 

 

Så det var en del olje på den gamle coilen. Mer enn 1 cm opp. Så også at nivået på motoroljen var veldig lavt. Ble overrasket med tanke på at jeg byttet olje i fjor sommer. Så da må bilen til verksted for å sjekke for oljelekkasje :uh:

 

Bilen har kjørt ca. 105 000 Sammyen

Skrevet

Lekkasjen er vel ved toppdekselpakningen (del 16) de ringene rundt tennplugghullene begynner å lekke og da fylles det olje i plugghullet, da blir det overslag.

Ikke helt uvanlig at regnvann finner veien ned i plugghullet heller, hvertfall ikke på m50 motorer. Blåses bort med trykkluft, ha en fille over hullet samtidig.

Skrevet

Jepp, på tide med toppdekselpakning bytte. Svetter det "venstre bak" motoren sett framifrå? Typisk plass.
bmwmann24 over linker til det eg kjøpe og byttet sjølv på ein M54B22 som du har ;)
Har du verktøy og er skrukyndig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...