Gå til innhold

Fusking / risting / ustabil bensinmåler

Vegard Aasheim
 Share

Anbefalte innlegg

Bil: BMW 320 CI 2003

I går fikk jeg opp en varsellampe i dashbordet og bilen begynte å riste og gå ujevnt på tomgang. Kjørte en liten tur veldig forsiktig. Så da at benisnmåleren var ustabil og går opp og ned. Ristingen avtok mens jeg kjørte. Kjente også lukt av olje når jeg gikk ut av bilen. 

Noen som vet hva årsaken kan være? Tenkte å starte feilsøking med å sjekke tennplugger og coil i morgen. 

Endret av Aasheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med lukt av olje ville eg ha mistenkt tett veivhusvent og/eller lekkasje den typiske plassen rundt toppdekselpakningen.

Du får bytte rundt på pluggene/coilene sjå om problemet flytter seg.

Mistenker kam/veivsensor

Ellers vil det beste være diagnose seff :P

Endret av Sammyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Er veivhus ventilen vanskelig å bytte selv? Hva vil de evt. ta for bytte av denne på verksted tror du? Noen som har et bra verksted i Oslo å anbefale?

Diagnose skulle jeg gjerne tatt om jeg hadde hatt diagnoseverktøy. Vet du om en bra til en fornuftig pris?

Endret av Aasheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veivhusventilasjonen er noke dritt :P
1-1,5k i deler og eit par lapper til jobb. 
Må av med innsug for å få skikkelig arbeidsplass, går an å ta det heime og visst ein er skrukyndig.

Angående diagnose så er det egen tråd med masse info her:
http://bimmers.no/topic/690841-den-store-diagnose-tr%C3%A5den-oppdatert-180313/

Folk som tilbyr diagnose i ditt område og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket tennplugger og coil idag. Fant ut at den ene coilen må byttes. Kjøper en ny coil i morgen og bytter. 

Kan det ha en sammenheng med ustabil bensinmåler og olje lukt? Eller er det kanskje flere ting som feks. veivhus ventilen må byttes ut? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet coilen idag. Ristingen er borte. 

Så det var en del olje på den gamle coilen. Mer enn 1 cm opp. Så også at nivået på motoroljen var veldig lavt. Ble overrasket med tanke på at jeg byttet olje i fjor sommer. Så da må bilen til verksted for å sjekke for oljelekkasje :uh:

Bilen har kjørt ca. 105 000 Sammyen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekkasjen er vel ved toppdekselpakningen (del 16) de ringene rundt tennplugghullene begynner å lekke og da fylles det olje i plugghullet, da blir det overslag.

Ikke helt uvanlig at regnvann finner veien ned i plugghullet heller, hvertfall ikke på m50 motorer. Blåses bort med trykkluft, ha en fille over hullet samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, på tide med toppdekselpakning bytte. Svetter det "venstre bak" motoren sett framifrå? Typisk plass.
bmwmann24 over linker til det eg kjøpe og byttet sjølv på ein M54B22 som du har ;)
Har du verktøy og er skrukyndig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...