Gå til innhold

E36 328i, går ikke helt ''ok''

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!
Jeg har en E36 328i og den går rimelig rart og bruker mye bensin. Håper dere gidder å lese gjennom.

Kort fortalt hva som skjedde:

Luftfilteret var dårlig festa, lekte litt med bilen (les: gjorde noen forsøk på ''burnout'') og da hoppa luftfilteret av.

(ikke orig filter, åpen filter)

Reimen som sitter på dynamoen var meget skada etter det her, siden luftfilteret bare satt opp på den. Da blei det mye sånn brent gummi saker over hele fra filteret, noe som sikkert klarte å komme bort til luftmengdemåleren også. 

Da satt jeg med en gang på en annen filter, og etter det har den aldri vært det samme igjen. 

Med eller uten LMM gikk den helt likt. Litt rar på gassen og en bitch å kjøre rundt i.

(manglet de to små sensor greiene i LMM)

Koblet av LMM og kjørte uten den i 2 mnd. Til jeg bestilte en uoriginal LMM fra koed,reim og tennplugger fra Mekonomen. Den var bedre med nytt LMM men føltes fortsatt ikke det samme ut som før. Dette skjedde da i november'ish

Nå i det siste er den helt umulig å kjøre, spesielt i gangfart. Hopper og spretter med en gang jeg gir litt gass. På tomgang viser den av og til nesten 0 på turtallet og orker så vidt å holde den i gang. Med en gang jeg gir litt gass er den fin i noen sekunder/minutter/timer.  Dette her skjer da både når bilen er kald eller varm. Spesielt når den er kald.

Av og til på motorveien skjer det også unødvendig ting. Holder kanskje jevn fart på ca 90-100 km/h og den forbruks måleren viser akkurat 10 under turtallet til den plutselig begynner å øke uten at jeg gir gass. Øker kanskje til 20 og jeg mister fart. Hvis jeg gir litt gass virker det som den fusker eller mildt sagt gir et slags anti lag lyd hehe.

Med en gang jeg gir litt mer gass går alt til vanlig igjen til det plutselig skjer igjen.

Turtallet går også opp og ned mens jeg triller bortover mot rødt lys f.eks

Dette her skjer oftest når motoren er varm. Kanskje også når den er varm, husker ikke helt.

Det virker også som at de nevnte feilene skjer oftest når det kaldt ute. Mens i dag var det jo 20+ i Lillestrøm og jeg måtte gå gjennom av alt dette her som jeg har skrevet. 

Diagnosen sier at jeg har feilkode:
203 lambda regulation bank 2 post cat
202 lambda regulation bank 1 post cat
200 lambda regulation bank 1 pre cat
201 lambda regulation bank 2 pre cat

Noen som har noen synspunkter på hva som kan være årsaken til alt det tullet her.

Burde jeg kjøpt en orig. LMM eller lambda?
Hilsen Gert

LMM som jeg kjøpte hos koed:
post-64992-0-75456900-1429560289_thumb.j

Skrevet

Synes det er vanskelig å si noe som helst her egentlig, uten å gå gjennom bilen. Men en ting som slo meg er om katalysatoren kan være tett....

Skrevet

følger! Har nesten helt likt problem med min, men har m52 i E39en.. Jeg fant ut kamsensor er defekt, også får bare lmm 0.10V så skal bytte det. men litt artig og lese på de som har det samme problemet! Jeg prøvde og ta ut katten min og den gikk ikke noe bedre faktisk.. Men hvis du har muligheter til diagnose utstyr så kan du evt måle live data fra motoren, det gjør jeg liksom og da kan jeg se når jeg kjører normalt hvor mye bilen egentlig anstrenger seg og hvor tungt motoren drar på turtall

Skrevet

Lambda feil kommer som oftest når det er feil fra lmm eller falsk luft. Har hatt dårlige erfaringer med uoriginale lmm så original er å anbefale. Sjekk for falskluft. Bla i bakkant av innsuget mot torpedoveggen. Der er det uttak for vakum slange som er blendet. Ofte er disse pluggene bort eller defekte. Også verdt å sjekke.

• 2 weeks later...
Skrevet

Takk!

Jeg har da prøvd å spraye startgass alle mulig steder og den får ikke falsk luft. 

Nå har det vært dårlig vær ute og det regner mye. Noe som faktisk gjorde ting verre. Den ''fusker'' enda mer og er nesten umulig å kjøre når den er kald. Fusker også når den er varm men ikke så veldig mye. Virker som når det er fuktig ute sliter den mer hehe.  

Jeg har koblet ut LMM og da var den mye bedre. Fusker ikke, bare det vanlige uten LMM TROR JEG. Da må jeg nesten prøve å få tak i en orig LMM. 

En ting til... Burde Check Engine lampa lyse når man tar på tenningen? Har hatt flere e36'er, bare husker ikke...

Skrevet

Jeg får ikke CEL til å lyse når jeg skrur på tenninga. Dro ut instrumentpanelet, fant ut at pæra manglet, satt inn en fungerende pære, fortsatt nada.

Jeg har mistenkt at det er noe tull med hjernen på bilen, men det kan hende at det ikke er CEL på enkelte E36'er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...