Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei! må ha meg et motor bytte på min bmw e39 stv 523. ønsker forsåvidt større motor i den vis detter er mulig, uten og at dette skal være en for heftig om bygging. kan 525/528 går rett inn der hvor motor fester skal være. og hva annet må jeg evt gjør for og få dette til og funke.

tenker mest det enkleste og ta i en samme type motor som jeg har i da, men noen sier du må ha med nøklene og noe tull. får ikke det til og stemme helt. og hva ligger prisen på en grei motor av de forskjellige typene (brukt) :D

takk for svar :D 

Skrevet

Hvis du bytter til samme motor så kan du bruke den gamle hjernen og følgelig startsperren samt nøklene (som har chip i seg som må matche startsperren). En annen motor kan bety at du må bruke en annen hjerne og enten fjerne startsperre eller kode om så den passer med hjernen. Det er mulig at hjernen til din motor kan brukes på en større motor uten problemer, da er det plug and play.

Vet ikke hvordan det er på E39 (gidder ikke å google nå), men det vanligste som må oppgraderes ved godkjenning er bremser. Det er mulig at 523 har like bremser som 525/528, husker ikke i farta.

525i er vel M54 og den har elektrisk gasspjeld, så det må bygges om, dette slipper du med 528i som er M52. 523i er jo 2,5L, så det greiste for deg er nok å sette inn samme motor og evt. slenge på M50 innsug og chip for å få flere gamper etter at du har dokumentert motorbyttet.

Skrevet

Hvis du bytter til samme motor så kan du bruke den gamle hjernen og følgelig startsperren samt nøklene (som har chip i seg som må matche startsperren). En annen motor kan bety at du må bruke en annen hjerne og enten fjerne startsperre eller kode om så den passer med hjernen. Det er mulig at hjernen til din motor kan brukes på en større motor uten problemer, da er det plug and play.

Vet ikke hvordan det er på E39 (gidder ikke å google nå), men det vanligste som må oppgraderes ved godkjenning er bremser. Det er mulig at 523 har like bremser som 525/528, husker ikke i farta.

525i er vel M54 og den har elektrisk gasspjeld, så det må bygges om, dette slipper du med 528i som er M52. 523i er jo 2,5L, så det greiste for deg er nok å sette inn samme motor og evt. slenge på M50 innsug og chip for å få flere gamper etter at du har dokumentert motorbyttet.

tusen takk for svar :D da blir det nok til den samme type motor som jeg har! er det anbefalt og ta av fronten på den eller skal det gå ganske greit og løften den av uten og ta av dette? er det noen vesentlige deler jeg bør bytte når jeg ført har ting utav? :D 

Skrevet

Sikkert greit å ta av fronten. Når du først er i gang så er det ikke dumt å bytte radiator og kjøleslanger. E39 har litt rykte på seg for å starte å lekke der, en skikkelig alu-radiator kan være en grei investering. Bytt vannpumpe og termostat om det ikke foreligger dokumenter på at det er nylig byttet når du først er i gang. Evt løpehjul og slikt. Termostathus i aluminium er også en fordel, min gamle i plast startet å lekke, byttet til en i alu og ikke hatt noen problemer så langt.

Skrevet

Sikkert greit å ta av fronten. Når du først er i gang så er det ikke dumt å bytte radiator og kjøleslanger. E39 har litt rykte på seg for å starte å lekke der, en skikkelig alu-radiator kan være en grei investering. Bytt vannpumpe og termostat om det ikke foreligger dokumenter på at det er nylig byttet når du først er i gang. Evt løpehjul og slikt. Termostathus i aluminium er også en fordel, min gamle i plast startet å lekke, byttet til en i alu og ikke hatt noen problemer så langt.

har allerede byttet radiator og vannpumpe! så de hiver jeg over uansett siden da vet jeg hva jeg har på hvertfall! og de e har ikke hvert med på magen km :D men igjen takker for svar :D så skal jeg se over det andre du har sakt også :D

Skrevet

Vær også klar over at mye er forskjellig på M52 og M52TU. Du må kjøpe motortypen du har fra før, for at det skal være plug and play.

Det er skille 09/98 på disse to.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...