Gå til innhold

Reparasjon av GM5 I Norge?


Joachim@sancon.no
 Share

Anbefalte innlegg

Min mors e46 318 har problemer med sentrallås og etter hva jeg leser på diverse sider, så er det noen releer på grunnmodul 5 som må byttes. Kostnad for releene er ganske lave, men dette er ikke noe en vanlig BMW forhandler gjør. De vil selge deg en ny gm5 med ny programmering.

Finner flere sider i US og uk som reparerer gm5 for en billig penge, men lite lysten på å sende moduler jorda rundt.

Noen som vet om noen som gjør en slik jobb i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bytta releene til sentrallåsen på min GM5 modul selv (2001 e46 320d)

Det som er mest køddent er å få ut de gamle releene.

 

Skal du gjøre dette sjøl, så bør du være ganske "fingernem" og ha ordentlig verktøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

du trenger en loddebolt (typisk 30W), loddelisse eller tinnsuger, samt loddetinn m/flussmiddel.

 

Kretskortet til GM5 er gjennomplettert, dvs at kretsbanene er tosidig - og ført gjennom fiberplaten i kortet.

Relèenes ben er dermed loddet på begge sider og "gjennom" kortet. Du kan derfor ikke bare varme opp
tinnet på kortets bakside for å trekke ut relèet. Du må fjerne tinnet i gjennomføringen også.

 

Dette gjøres med tinnsuger:

Varm opp ben/loddepunktet skikkelig med loddebolt - og sug så opp det varme flytende tinnet med tinnsugeren.
Gjør du dette noenlunde riktig, får du med tinnet på begge sider og gjennom pletteringen.

 

Med lisse:

Legg lissen på ben/loddepunkt, og press loddebolten på lissen. Varme overføres gjennom lissen til tinnet, som
smelter og suges opp i lissen.

 

Når tinnet (det aller meste) er fjernet, kan du begynne å bikke på releet samtidig som du varmer litt på et og et
ben. Du kjenner når det slipper, og kan da gjøre det samme på neste ben - til alle er løse og relèet kan fjernes.

 

Du kan selvfølgelig ikke varme i all evighet, for da kan varmen knekke andre nære komponenter.

 

Rens opp loddepaddene på kortet før du setter inn nytt relè.

 

Lodd inn nytt relè med loddetinn, og du har en frisk GM5 modul.

 

Har byttet relèer på 3 kort -alle vellykket. Krever bare litt tålmodighet og nøyaktighet.

 

Relèet er et Siemens V23078-C1002-A303. Du får det gjennom Ebay eller elektronikk nettbutikker i EU.

Ligger mange DÌY's på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problem med min 98-modell 320D. Vindusvisker, vindusheiser og sentrallås osv. slutta å fungere periodevis. GM5 modulen er lokalisert rett bak hanskerommet, så det går greit å skifte den sjølv. Eg kjøpte meg ein delebil, og tok gm5-modulen der i frå. Koda nøkkelen sjølv, og sidan så har alt fungert perfekt! Heile modulen får du for ca. 500(?) kr hos eit bilopphøggeri og kode nøkkelen gjer du ved å slå tenninga av og på 5 gongar, for så å halde inne åpne knappen på nøkkelen samtidig som du trykker på låseknappen 3 gongar. Denne jobben skulle den lokale BMW-forhandlaren ha 8500kr for å gjere. (4500 kr for modulen og ca. 4k for arbeidet). Du sparar ca. 8k! \:D/ Vil sei det er den lettaste måten å få fikse problemet på! :smile: lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...