Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bil: Bmw E90 320d 2007 pre face 150hk. uten m-sport

 

Hei, merket idag når jeg satte i nøkkelen, at bilen plutselig ikke startet, trykkte på start en gang til og da startet den.

Også lysene innvendi og utvendi flimmrer på tomgang, men flimrer ikke når bilen er av.

 

Målte 12,3V ved kvilespenning og 13,9 til 14,3V ved ladespenning

 

Kjørte en tur og målte ladespenning på 12,9?V  på tomgang etter turen ,mens kvilespenning på 12,6V etter turen. 

 

Det merkelige var at før turen, da jeg oppdaget problemet var bilen totalt strømløs! kunne ikkje låse bilen engang, så helt plutselig etter 15 min virket alt igjen..

 

Problemet kom ut av de blå momentant idag, har skiftet til led pærer en del plasser som interiør/skiltlys/AE depo/ og DRL grøftelys om de har betdyning. merket mest flimmer i interiør og skiltlys, men også flimmer så vidt det var i langlys og kjørelys.. merket ikke noe fra DRL merkelig nok... 

 

Noen som hvet hva som er problemet/ evt. hva jeg bør gjøre? :)

Skrevet

Ser ut til at bilen starter greit nå, testet for 5 min siden, men alt av Led lys inne og ute flimrer som bare juling på tomgang, når jeg stopper bilen er alt bra.. er de mulig spenningsregulatoren som er gåen? :P

Skrevet

Nei, har ikke gjort det enda, får feilkode på høgre og venstre parklys CC-ID 131 og 132, led i skiltlys er canbus og interiøre trenger ikke canbus. 

 

Men det skal uansett ikka ha noe å bety i og med at det har virket tidligere.

 

Virker som om alt er good på 12v uten lading/tomgang, men med en gang jeg starter bilen starter alle led pærene å flimre.. klarte ikke å se noe flimmer i halgoenpærer og DRL led though..

 

Det som gjør saken helt syk, er at bilen på et tidspunkt var helt totalt strømløs!... hvordan er dette i de hele tatt mulig, når jeg 15min senere uten å ha gjort noe som helst målte 12,3V ved kvilespenning direkte på batteri bak? :P

Skrevet (endret)

Sikringsrele, LED pærer skaper helt feil motstand i el.kretsen og gir spenningssvingninger på det elektriske når de flimrer. Det er en del sikkerhetsinnretninger (reler) som klikker ut hvis bilen opplever peak.spenninger og på E9X og nyere BMW generelt er det et smart el.anlegg som er overvåket via IBS. Hvis problemet ikke er der uten LED pærer vil jeg tro alt er ok. Hvis ikke må du til med elektrisk feilsøking og først sjekke batterisensoren og alle sikringer og reler.

 

 

Red:

 

Du trenger ikke måle hvilespenning bak, du kan måle den direkte via pluss mot jord i motorrommet, vent til alle relene har klikka seg ferdig (hviletilstand). Du vil få samme måling og det er enklere. Ladespenning på E9X vil variere etter last og behov for å spare drivstoff og batteriet. Med en hvilespenning på 12.3VDC har du ca et 30% fulladet batteri. ~12.7VDC er ca 95%

Endret av FJPopp
Skrevet

Ok, Halogenpærene: fjern og nærlys flimrer ikke! så påstanden din virker fornuftig. Men hvordan ble bilen plutselig strømløs? :o

 

hadde 12,6V etter en liten kjøretur. 

 

Alt av led pærer har fungert bra i 5-6 måneder da merkelig nok.. Kan ikke forstå hvordan det plutselig alt begynner å flimre, forresten fikk jeg ABS varsel flere ganger på under 1km.. 

 

Er litt synd å bytte til halogenpærer i depo lyktene igjen, da det er verdens vanskeligste sak.. 

 

ALT av led pærer virker jo på 12v og har virket på ladespenning før.. men kan prøve å skifte til halogenpærer i interiørlys...

Skrevet (endret)

Det virker som du har både dårlige børster i dynamo og dårlig batteri. Typisk at ladespenningen er lav eller borte ved driftsvarm motor. (For da er dynamo temp høyere.)

 

I tillegg får batteriet seg en skikkelig knekk når ladingen slutter å fungere. Mulig du må bytte det og.

Endret av MrBrum
Skrevet

Merkelig nok! idag virket alt som de skulle da jeg kjørte fra fergen, og begynnte å flimre igjen 30km sener, så virket de igjen og flimret igjen i rykk og napp....

 

Målte idag 14,7V konstant under lading og 12,65V på kvilespenning direkte på batteri og 12,6V framme i motorom (plusspol) (Når lysene ikke flimret og alt var som før

 

Målte variabel ladespenning fra 14,3-14,4-14,6 osv fra 14,2 til 14,7 (når lysene flimret igjen) 

 

Lysene flimrer aldri på kvilespenning/tenning/ bil av..

 

Ser ut som om problemet er Spenningsregulatoren vil jeg tro.. Batterie tror jeg at jeg kan friskmelde, samme med dynamo i og med at jeg hadde godt over 14 V uansett om lyset flimret eller ikke under lading.

 

Mye styr å skifte denne? :P

  • 2 weeks later...
Skrevet

Satte inn igjen monoblokka på 1000w, som jeg hadde tatt ut, nå er plutselig problemet løst, og lyset flimrer ikke i de hele tatt, etter at forsterkeren kom inn igjen i bilen... (problemet kom da den var ute av bilen) noen som har en forklaring på dette? :)

  • 4 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...