AlexZandero Skrevet Mai 11, 2015 Skrevet Mai 11, 2015 (endret) Goddagen godtfolk. Jeg har ett lite problem ser dere.. Har seg sånn at jeg eier en 540i 1996 model automat, men nå istad når jeg skulle kjøre litt fort for å teste litt så når jeg må svinge ganske hardt på rattet så virker det som at rattet sperrer til ett visst punkt. Jeg vrir altså ganske hardt over til høyre på rattet men følelsen som treffer meg er at rattet ikke vil gå helt rundt og sperrer og røsker på ett visst punkt og dette skjer gjerne ofte når jeg kjører fort. Jeg spurte ikke lenge siden en kamerat om det ikke var for lite servoolje på den men han sa nivået var midt i blinken så tror ikke har no med det å gjøre.. Det har nylig også vært byttet ett vannpumpehjul, og 2 strammehjul på den armen som er fjærbelastet ettersom det ene strammehjulet hadde såpass slitt lager at hele hjulet datt av en dag. Men dette er nå rettet opp i og hjula går som de skal, det virker som det er noe problem med servoen ett eller annet sted for problemet oppstår kun når jeg kjører fort.. Når jeg kjører f.ex alt fra 0-70 km/t så er rattet helt villig til å vris helt rundt, når jeg cruiser i byen og svinger ekstra hardt på rattet bare for å sjekke så går det helt fint liksom.. Er litt oppgitt fordi jeg skal jo kompressormate bilen om ikke lenge og det kan være farlig at rattet ikke vil helt over i høy fart skal jeg kjøre på bane, Nurburgring osv.. Håper noen har innspill, takker på forhånd for eventuelle svar. Endret Mai 21, 2015 av AlexZandero
D.Toft Skrevet Mai 11, 2015 Skrevet Mai 11, 2015 er mulig servotronic på dene? el elektrisk komponent på snekken i motorrommet? denne kan ta kveld og da virker ikke den som den skal og vil gi tung styring. hva farge er servo oljen?
AlexZandero Skrevet Mai 11, 2015 Forfatter Skrevet Mai 11, 2015 Fargen på oljen er brun. Den blir litt mer gjennomsiktig når jeg tar den på fingeren da. Sjekket nå på chassisnr og fikk opp utstyrslista te bilen min, det er servotronic på den ja. Søkte litt på google istad også, fikk opp folk som hadde noe som lignet på samme problem som jeg hadde.. Men de hadde at rattet "rister" ved høy fart, rattet mitt rister jo ikke, det sperrer/vil ikke helt over ved høy fart eller veldig smidig kjøring. Det som ble nevnt mange ganger på diverse forum etter søk på google var Bærearm foran burde byttes (Thrust arm), Wheel balancing correctly? og at bremsene kunne være for nærme på ene eller andre siden.. Jeg tror ikke bremsene er feilen her, for de virker som de skal, når det kommer til dekk så er disse 235/35/19 foran og 265/30/19 bak, jeg har ikke tatt 4 hjulskontroll/balansering, men bilen har hatt dette hos forrige eier på disse felgene utført tidligere, men skal vel ikke ha noe å si når jeg får svingt over vanlig ellers vel? Når det kommer til bærearm så høyre side foran var det litt slakk i sa en mekaniker, mens venstre foran var helt fin. Men dette skal vel ikke ha noe å si på at rattet ikke vil helt over? Ellers trodde jeg før jeg testa idag at feilen alltid lå at reima har vært slakk pga. det ene hjulet som datt av den dagen at servopumpa ikke gikk helt rundt og da derfor når jeg kjørte fort så ville reima hoppe litt og være slakk så derfor ville servostyringen kødde litt.. Men når jeg nå har fått byttet begge strammehjula og reima sitter stramt på dynamoen, vannpumpa og servoen så skjønner jeg virkelig ingenting..
Robin L Skrevet Mai 11, 2015 Skrevet Mai 11, 2015 har du prøvd å gire ned når den ikke vil svinge? kan være at servopumpa gir litt lite trykk. hvordan er den på tomgang? ellers kan det godt være servotronic problemer som nevnt over. kjenner ikke e39 men sikkert ikke så ulikt e38. http://www.bimmerboard.com/forums/posts/859479
AlexZandero Skrevet Mai 11, 2015 Forfatter Skrevet Mai 11, 2015 (endret) Har prøvd å gire ned og det hjelper faktisk utrolig nok, men det er når man "angriper" svingen, gjerne til høyre at rattet ikke vil helt over i posisjonen og "sperrer. På tomgang er den helt fin og som nevnt, ved lavere hastigheter går rattet veldig lett og fint rundt og helt over. Ingen servolyd som "uler" når rattet vris på heller. En kamerat jeg prata med for ikke lenge siden nå sier at fargen på servooljen skal jo være rød eller grønn når bilen er helt ny, den er jo brun! Han sier at den kan skumme ved rask kjøring og da kan jo det bli litt sånn som jeg beskriver. Den skal byttes imorgen hvertfall så blir det ny testing så får vi se hva som skjer. Endret Mai 11, 2015 av AlexZandero
AlexZandero Skrevet Mai 14, 2015 Forfatter Skrevet Mai 14, 2015 Det her er noe av det rareste.. Vi bytta servoolje på Tirsdag, så kjørte jeg litt rundt på onsdag og nå idag på torsdag så pressa jeg den temmelig greit over svingete, strake veier.. Vanligvis så vil rattet sperre når jeg legger hardt over til høyre, men nå så gikk det helt fint og alt virka som det skulle mellom hele runden. Som regel midt i hele runden der jeg pleier å kjøre, så når bilen blir skikkelig varm pleier det å oppstå at rattet er forferdelig tungt å vri over til høyre. Når jeg kjørte ned en liten nedoverbakke som buet seg veldig til høyre fordi jeg skulle inn på innfartsveien så kom problemet tilbake igjen, enda jeg hadde kjørt temmelig hardt tidligere og problemet burde oppstått på den runden.. Jeg begriper det ikke.. Han jeg prata med sa at servooljen skal jo overhodet ikke være brun, så blir det mye groms blir det vanskelig for pumpa og pumpe rundt, må være tyntflytende sant.. Jeg skjønner ikke noe av det..
D.Toft Skrevet Mai 14, 2015 Skrevet Mai 14, 2015 bytt olje flere ganger. i bunn av servobeholder er ett filter.. dette kan ikke demonteres, bytt beholder.
GeRo Skrevet Mai 15, 2015 Skrevet Mai 15, 2015 Sjekk at universal leddet på styreakselen ikke har stivnet, det skjedde på min E39
AlexZandero Skrevet Mai 21, 2015 Forfatter Skrevet Mai 21, 2015 Tror det har noe med servoen/servoolja å gjøre ja, den virker lettere nå som jeg fylte på en del litt over anbefalt bare for å være helt sikker. Hadde flusha 2 ganger tidl. hele tanken før jeg fylte på såpass mye noen dager siden og det hjalp faktisk.. Den gode nyheten var at tok en kjapp runde over der jeg pleier, (Google Jåberg så ser dere hvor dere kan finne meg av og te hehe) men nå var ikke rattet hard ved å vri om helt over til høyre eller venstre så det er knallbra
Alpejohn Skrevet Mai 23, 2015 Skrevet Mai 23, 2015 Tviler på servotronic har noe med saken og gjøre, da den vil være tung når man kjører uansett. Den blir kun lett når du kjører sakte, type under 30 kmt eller noe sånt.Hadde den fuska, ville du merket det i lav hastighet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå