Gå til innhold

Forgasser-turbo på M30 - Valg/ombygging av gassere og div spørsmål


NBCustom
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. I og med at m30-sugemotoren i min E9 begynner å synge første refrenget på siste verset, så er det snart behov for å begynne å tenke på ny motor og oppsett. I og med at jeg liker ting utenom det vanlige, så er jeg svært keen på forgasser-turbo i bilen.  

 

Jeg har det meste utenom kurant tenningssystem og trykk-bygde gassere til et slikt prosjekt. Det jeg lurer på er noen råd/ekspertise på området.

 

1. Hvem kan bygge om gassere til å tåle trykk, og evt hvilke/hvor mange gassere kan være en kurant løsning. Evt potensielle fallgruver her er også kjekt å vite om som har gått meg forbi. Har mange forgassere (flest Zenith), så mulig noen av disse kan bygges om. Evt vet jeg Stromberg 175 brukes på mange Volvoer med forgasser-turbo.

 

2. Tenningssystem: Hva er den beste løsningen her.

 

Data/innsprut er helst noe jeg vil unngå, og motoreffekten har ikke veldig mye å si så lenge den er på 300hk. Klar over at datasprut er den rimeligste og beste løsningen, men her er det ikke det det handler om.

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en Volvo 740 med B230AT motor som er forgasserturbo.  Har ikke så mye å komme med men ihvertfall så hadde den som du sier Solex/Zenith 175 CDSE trykkforgasser.  Min bil hadde også mekanisk membranpumpe med kompenseringstrykk fra innsuget. Regner vel med at du kjører elektriske bensinpumper. 

 

Denne motoren ga ferdig ombygd 143 hk/5000rpm og 231Nm/3000rpm, dette ved 0.5 bar ladetrykk. Jeg kjørte med ca 1 bar ladetrykk og da gikk den ganske godt faktisk. Kompresjon var  satt ned fra 10:1 til 8.1:1 ved hjelp av stempler med grop. Dette var Volvo R-Sport ombyggingskitt. 

 

10° fortenning (uten vacuum) 

 

Fordeler var slik at den ikke ga full fortenning før ved 5000rpm. Vacumklokka var litt spesiell og ga inntil  12° forsinkelse når du har ladetrykk for å unngå tenningsbank. 

Bilen hadde også en enveisventil på vacuum  for å ha bremser selv ved positivt ladetrykk såvidt jeg husker.  Må vel kanskje ha en slik eller en vacuumpumpe på turbobiler?  Ellers trenger du bunnpanne med oljeretur fra turbo. 

 

Kult prosjekt, bensinturbo er gøy :smile:

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivertfall Weber, og sikkert Dellorto også, hadde tilgjengelige forgassere for turbomontasje back in the days. Ellers så finnes det jo et hav av amerikanske fireportere for innsugssiden på kompressormotorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Ja, Kvasi... har tenkt veldig på en USA-fireporter. Da har man bare den å forholde seg til + at de gir mye effekt. Men da må jeg lage innsug.

 

Jeg har en komplett turbomotor som har gått 5-6 mil etter bygging (Oslo Sylinderservice). Må se over den da en frostplugg har poppet ut, og det er lenge siden den har gått. Så tenker å bygge på denne. Girkassa er også forsterket og tilpasse denne. 

Endret av NBCustom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo myye kulere ut med tre dobbelgassere med plenum, men er mye enklere med en fireporter. Greit å slippe å plundre med synkronisering, og evt halsringer og utregning av dyser, for å strupe ned for store forgassere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant. Jeg har nok bestemt meg for å bygge en sugemotor i stedet. Lyden blir råere, og oppskriften enklere. Dessverre også dyrere. Kommer til å kjøre lystgass i tillegg, de få sekundene jeg har bruk for noe mer effekt. Takker så langt for alle innvendinger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...