Gå til innhold

Dårlig kompresjon?


shapa
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, har en n42b20. Der oljelampen begynte å lyse under kjøring også døde den. Nå bil den ikke starte og jeg har mistanke om at den er gåen. Fikk følgene under kompresjonstest (ps dette gjort på kald motor da den ikke starter å får ikke varme den) nr 1 er den nærmest grillen nr 4 nærmest brannvegg.

Uten olje

1. Litt under 25 psi

2. Ca 17 psi

3. Litt over 25 psi

4. 25 psi

Med olje

1. 65 psi

2. 60 psi

3. 35 psi

4. 55 psi

Trykket skal vel normalt sett på 120+ psi på en frisk motor? Er den bare skrot eller er det enda ble håp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de forrige eierene ikke har vært dårlige til å bytte olje,fordi fant fult av stivne olje eller sånn i toppdeksel så regner med det er sånn bunnpanna og. Så enten har oljepumpa røke eller er tett, oljetrykkslampa begynte vertfall å lyse. Men noen andre også som mener den er skrot ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I verste fall har du kjørt motor i stykker pga 1 km er ganske langt med rød lampe.

 

Men den eneste sikre metoden for å se hva som har skjedd er å demontere motor og inspisere sylinder og evt stempel.

Men du kommer langt med å bare ta av toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ingen vits i å begynde å demontere på denne motoren. 1km uten oljetrykk, så er nok motoren skrot. Det bekrefter også kompresjonstesten. Bare å skrue ut motoren og begynde å leite etter ny. Men for å vere helt sikker, så kan du scoope motoren. Biltema har kamera som du kan føre ned i tennplugghullet for å sjå om sylinderveggene har rifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å tøm litt olje i hver sylinder og ta ny komp-test. Men 1 km uten oljetrykk er langt ifrå optimalt for ein motor. For å si det mildt. Men er verdt et forsøk.

Når oljelampa begynner og lyse, har det gått til dundas lenge før!

Da er tomt for olje. og det er ikke bare oljetrykk som smører motoren!

For ikke og snakke om kjøling.

Sjekke olje bør gjøres hver gang man tanker drivstoff og minimum 1 gang i uka. iallefall på motorer som har rundet 100.000km!

Veldig lurt, for hvis man ikke sjekker, er det plutselig alt for sent når den røde oljelampa begynner og lyse.

Men du hørte vel noen ulyder før dette eller shapa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når oljelampa begynner og lyse, har det gått til dundas lenge før!

Da er tomt for olje. og det er ikke bare oljetrykk som smører motoren!

For ikke og snakke om kjøling.

Sjekke olje bør gjøres hver gang man tanker drivstoff og minimum 1 gang i uka. iallefall på motorer som har rundet 100.000km!

Veldig lurt, for hvis man ikke sjekker, er det plutselig alt for sent når den røde oljelampa begynner og lyse.

Men du hørte vel noen ulyder før dette eller shapa?

Javel? Kva annet smører motoren? Luft? Når rød oljelampe lyser, så har den mistet oljetrykket, peilepinnen kan fortsatt stå på max. Det kan ver at oljepumpa har takket for seg eller at oljekanal har gått tett, kan også vere sugerøret til oljepumpa som er knekt. Men du har ikkje mange sekundene på deg etter at oljelampen har begynt å lyse før motoren er skjært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel? Kva annet smører motoren? Luft? Når rød oljelampe lyser, så har den mistet oljetrykket, peilepinnen kan fortsatt stå på max. Det kan ver at oljepumpa har takket for seg eller at oljekanal har gått tett, kan også vere sugerøret til oljepumpa som er knekt. Men du har ikkje mange sekundene på deg etter at oljelampen har begynt å lyse før motoren er skjært.

Nå forsto jeg det som tråstarter har kjørt tom for olje.

Ikke oljepumpa som har havarert. Ikke hull i bunpanna, ikke noen som har stjær't olja. Ikke fylt på luft osv.

 

Det er en grunn til at peilepinnen har et max merke og min(imum) merke, ikke sant?

Det er 1 liter mellom max og min. En motor har ca 4 til 5 liter motorolje.

Hvorfor?

Jo, når man kjører så beveger oljen seg i bunnpanna ved sving, bremsing og akselerasjon.

For at ikke oljepumpa skal dra inn luft, som ikke smører, men kan lage "skum" luft+olje som igjen er uheldig for smørning av motoren.

Lite olje gjør også at kjølingen av motoren blir dårligere. Veivakselen pisker også opp olje som igjen kjøler.

Så mitt poeng, hvis oljelampa lyser, så er det ca 1 liter igjen i bunnpanna, og veiva har ingen olje og piske opp, dårligere kjøling, som igjen høyner arbeidstempraturet til det lille som er igjen av olja, som da nedbryter smøre-egenskapene,

Noe som igjen gjør at stemplene ikke drar med seg olje for smøring under stemplene, derfor riper i sylinderveggene som gjør at det er dårlig kompresson. (Tipper jeg) :-k

Når turtallet på motoren er ca 2000 rpm ved 80 km/t og oljetrykket blir borte, pga lite olje. nytter det ikke og bare bremse ned og slå av tenninga.

Endret av Espen A.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...