Gå til innhold

Dårlig kompresjon?

shapa
 Share

Anbefalte innlegg

En motor kan ha opptil 8 liter olje og enda mer for den saks skyld.

Men det betyr ikke når rød lampe lyser og sier null oljetrykk.

Bellen har rett i sitt innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En motor kan ha opptil 8 liter olje og enda mer for den saks skyld.

Men det betyr ikke når rød lampe lyser og sier null oljetrykk.

Bellen har rett i sitt innlegg.

Otis, Rød lampe = fare!!

Om Bellen har rett, så er det flott det!

Men tråstarter skriver om forige eiere med slett service osv.

Da prøver jeg og forklare hva som kan skje (som oftest) hvis oljetrykket forsvinner.

Da er det i de fleste tilfeller lite olje! Noe som igjen, trur jeg da, (vi er på et forum) dårlig smørning som forårsaker riper i sylinder(e) som igjen gjør at kompresjonen er bad.

Men for all del, er ikke leksikon jeg, men prøver..... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veivakslingen skal ikkje piske i oljen, da har du fylt på for mykje olje og oljen vil begynde å skumme.

Nå skal ikke jeg være nesevis, men sjekk neste gang du tar av bunnpannen hvor max og min merke er på peilipinnen når den er på plass i forhold til veivakselen.

Og nå snakker vi ikke tørrsump-smørning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rød lampe betyr ikkje fare. Rød lampe betyr rett og slett veldig lavt eller ingen oljetrykk. Det er en trykkbryter etter oljepumpa som føler på oljetrykket som trigger den røde lampen når oljetrykket forsvinner. I teorien så har du ei lita stund på deg etter oljelampa begynder å lyse før motoren begynder å få skader, men det er snakk om sekunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg være nesevis, men sjekk neste gang du tar av bunnpannen hvor max og min merke er på peilipinnen når den er på plass i forhold til veivakselen.

Og nå snakker vi ikke tørrsump-smørning.

Eg er utdannet innen motorer og maskiner og har pr. dags dato ikkje sett noen motorer som har veivaksling som bader i oljen. Dei aller fleste motorene har peilepinnen montert i bunnpanna og under veivakslingen. Men eg er ikkje utlært, så det kan hende du kan komme med bevis på det motsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rød lampe betyr ikkje fare. Rød lampe betyr rett og slett veldig lavt eller ingen oljetrykk. Det er en trykkbryter etter oljepumpa som føler på oljetrykket som trigger den røde lampen når oljetrykket forsvinner. I teorien så har du ei lita stund på deg etter oljelampa begynder å lyse før motoren begynder å få skader, men det er snakk om sekunder.

Da er vi enig om sekunder, nesten... [-X

Oljetrykk bryteren (Rød lampe) lyser når det ikke er oljetrykk, som i teorien er null smøring.

post-59560-0-76780300-1432330795_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs kva oljetrykkbryteren er justert til før den blir aktivert. Den kan for eksempel vere justert til at den skal begynde å lyse når trykket er under 0,5 bar, og det er fortsatt litt trykk. Den tegningen du viser til er bare ei prinsippskisse over smøresystemet og viser ikkje om veivakslingen plasker i oljen på en vanlig motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var morsomt!

En pils og vi er i gang! (Ok tatt to da)

Beklager shapa, men fredag, popkorn og pils :bounce:

Vil bare si at engasemanget her på Bimmers er storartet! :clap:

Det vi har lært er at olje er viktig, enten det kommer ovenfra eller nedenfra!

Og jeg klarte nesten og overbevise, men så kom Bellen..... :whatever:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det einaste eg ville fram til var om sylindrene var heilt tørre for olje som kan være årsaken til dårlig kompresjon. Har ikkje sagt noko om at motor tåler å kjøres uten oljetrykk. Med flaks kan den holde ein kilometer med dårleg trykk men ikkje med null trykk. Er ein kjapp test før toppen blir plukka av og viss det ikkje hjelper med olje i sylindrene så hadde eg strengt tatt ikkje gidda å tatt av toppen ein gong. At det er lekkasje forbi ventil på hver einaste sylinder er svært usannsynleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det einaste eg ville fram til var om sylindrene var heilt tørre for olje som kan være årsaken til dårlig kompresjon. Har ikkje sagt noko om at motor tåler å kjøres uten oljetrykk. Med flaks kan den holde ein kilometer med dårleg trykk men ikkje med null trykk. Er ein kjapp test før toppen blir plukka av og viss det ikkje hjelper med olje i sylindrene så hadde eg strengt tatt ikkje gidda å tatt av toppen ein gong. At det er lekkasje forbi ventil på hver einaste sylinder er svært usannsynleg.

Ta en sylinderlekasje-test. Då får du svar på hvor motoren lekker.

Hvis man lytter med stetoskop.( Motorlære i 1983.)

Sus i eksosrør = lekasje eksosventil

Sus i innsugsmanifoil = lekasje innsugsventil

Sus i peilepinnerør/oljelokk = lekasje stempelringer.

Bobler i radiator = defekt topp-pakning/topplokk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss har jo tatt heilt av her :) kjempe morro :) har ikke vært for lavt oljenivå, har hele tiden passer på dette. Og på tidspunktet dette skjedde så var enda oljen på peilepinnen på maks.

Har også tatt olje i sylinderene og trykket økte da fra rundt 25 til 65 i alle sylinderene. Har ikke sett noe mer på det. Men regner med at st oljepumpem er defekt evt tett oljepumpe eller oljekanaler.

På denne bilen er vel oljelampen bare en "trykkbryter" hvis jeg ikke tar heilt feil. Men skal ta å sjekke med enten et lite kamera eller ta av toppen. Men hvis det er heilt galt så kommer det nok snart en del e46 deler til salgs. Evt en delebil.

Men igjen tusen takk for så mange svar, lærte en ting eller to nye ting også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...