Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg vurderer å kjøpe meg en e39 530dat, og lurer på om noen har noen gode/dårlige erfaringer med disse bilene?

Takk på forhånd :)

Skrevet

Hvis det er luftfjæring bak så sjekk at dette systemet er helt i orden, evt vedlikeholdt. Systemet består av dyre deler.

Motormessig overlater jeg til andre å komme med råd. :-)

Skrevet

Hvis det er luftfjæring bak så sjekk at dette systemet er helt i orden, evt vedlikeholdt. Systemet består av dyre deler.

Motormessig overlater jeg til andre å komme med råd. :smile:

Hvordan vedlikeholder man dette systemet? :P

Bare og kjøpe, karosserimessig er det som de fleste biler, se etter rust osv.

Spes på bakluke.

Kjente feil motormessig er vel matepumpe under førersetet, LMM sies og ryke av og til (min har ikke røket enda bank i bordet), dyser som lekker, gåen turbo på grunn av skjeldent/aldri skiftet veivhusventilasjon.

Men dette er vel kanskje sånt som er ganske vanlig på de fleste biler, deler slites jo så før eller siden vil de jo ryke..

Jeg har hvertfall ikke hatt noe tull med min, bortsett fra matepumpa. :)

Skrevet (endret)

Hvordan vedlikeholder man dette systemet? :P

Bytter deler så tusenlappene hagler. :smile: Hvis det sitter originale belger og original kompressor på bilen er det bare et tidsspørsmål før det braker løs.....

Mulig jeg er i overkant negativ fordi jeg hadde trøbbel med systemet på min bil. En bil registrert i 2001 gått 280 000 km.

Jeg hadde et gåent rele i kompressoren, En belg som var lekk, den andre var byttet tidligere. En ventil som satt fast. I tillegg var en sikring gått. Sikringer går sjelden uten grunn.....og dette skjedde i januar (kaldt å holde på ute da), så for å slippe dette for all framtid bygget jeg om. Kanskje mest fordi jeg hadde en komplett bil med nye fjærer stående. (gåen toppakning)

Men...ikke la deg skremme for mye av dette. :bmw:

Endret av MrBrum
Skrevet

Har hatt punktering på en belg på de 180 000 km jeg har kjørt min.. :P
Kompressoren funker strålende den enda. :)

Men om man har hatt mye vann i reservehjulsbrønnen, så vil det nok gå hardt utover kompressor. :)

Skrevet

Har hatt punktering på en belg på de 180 000 km jeg har kjørt min.. :P

Kompressoren funker strålende den enda. :)

Men om man har hatt mye vann i reservehjulsbrønnen, så vil det nok gå hardt utover kompressor. :)

Ser du bor i M&R. Er vel knapt kuldegrader om vinteren der. Her jeg bor stivner det meste om vinteren. :grin:

Skrevet

Neeei blir vel ikke fryktelig kaldt..
Men har jo hatt vintere med -25 for et par år siden, funket fint da også. :P

Men om der er vann i slangene og slikt da vil det jo fryse uansett. :)

Skrevet

Men om der er vann i slangene og slikt da vil det jo fryse uansett. :)

Antakelig noe slikt som var medvirkende årsak hos meg. For kompressoren startet opp igjen noen ganger når det ble mildere i været. Helt til den ene belgen takket for seg.

Skrevet

Gamlingen var også plaget med vann i slangene, han kobla fra og blåste igjennom alle, etter det var det null problemer. :)

Skrevet

Har hatt min i 7år og 150k kjørte km.

Bortsett fra vanlige slitedeler og service så er det eneste jeg måtte skifte er fødepumpe og et sprekt innsug(tror kanskje kjemikalier etter rens er grunnen her)

Begge belgene ble skiftet før jeg overtok den, var bare 1 som lakk men han byttet begge.

Luftfjæring er genialt, kan lesse bilen full i øl i Sverige å kjøre over grensen uten at de kan se på høyden (de gangene jeg har kjørt igjennom så er det det de har sett på, tilsynelatene).

Som skrevet tidligere er rust i bakluke, i og rundt jekkfester, bunn av dører og fals i øvre høyre hjørne på panser noe som må sjekkes.

Understellet ellers er veldig bra beskyttet, etter hva jeg har sett på min og min samboer sin 98 525TDS.

Under batteriet kan sjekkes, er noen som synder med utluftingsslangen til batteriet og syre kan renne ned her å lage ugang.

Så lykke til med bilvalget, finner du et bra eksemplar vil du ikke angre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...