bmelkild Skrevet Mai 24, 2015 Skrevet Mai 24, 2015 Hei Jeg vurderer å kjøpe meg en e39 530dat, og lurer på om noen har noen gode/dårlige erfaringer med disse bilene? Takk på forhånd
MrBrum Skrevet Mai 24, 2015 Skrevet Mai 24, 2015 Hvis det er luftfjæring bak så sjekk at dette systemet er helt i orden, evt vedlikeholdt. Systemet består av dyre deler. Motormessig overlater jeg til andre å komme med råd.
Alpejohn Skrevet Mai 25, 2015 Skrevet Mai 25, 2015 Hvis det er luftfjæring bak så sjekk at dette systemet er helt i orden, evt vedlikeholdt. Systemet består av dyre deler. Motormessig overlater jeg til andre å komme med råd. Hvordan vedlikeholder man dette systemet? Bare og kjøpe, karosserimessig er det som de fleste biler, se etter rust osv. Spes på bakluke. Kjente feil motormessig er vel matepumpe under førersetet, LMM sies og ryke av og til (min har ikke røket enda bank i bordet), dyser som lekker, gåen turbo på grunn av skjeldent/aldri skiftet veivhusventilasjon. Men dette er vel kanskje sånt som er ganske vanlig på de fleste biler, deler slites jo så før eller siden vil de jo ryke.. Jeg har hvertfall ikke hatt noe tull med min, bortsett fra matepumpa.
MrBrum Skrevet Mai 25, 2015 Skrevet Mai 25, 2015 (endret) Hvordan vedlikeholder man dette systemet? Bytter deler så tusenlappene hagler. Hvis det sitter originale belger og original kompressor på bilen er det bare et tidsspørsmål før det braker løs..... Mulig jeg er i overkant negativ fordi jeg hadde trøbbel med systemet på min bil. En bil registrert i 2001 gått 280 000 km. Jeg hadde et gåent rele i kompressoren, En belg som var lekk, den andre var byttet tidligere. En ventil som satt fast. I tillegg var en sikring gått. Sikringer går sjelden uten grunn.....og dette skjedde i januar (kaldt å holde på ute da), så for å slippe dette for all framtid bygget jeg om. Kanskje mest fordi jeg hadde en komplett bil med nye fjærer stående. (gåen toppakning) Men...ikke la deg skremme for mye av dette. Endret Mai 25, 2015 av MrBrum
Alpejohn Skrevet Mai 25, 2015 Skrevet Mai 25, 2015 Har hatt punktering på en belg på de 180 000 km jeg har kjørt min.. Kompressoren funker strålende den enda. Men om man har hatt mye vann i reservehjulsbrønnen, så vil det nok gå hardt utover kompressor.
MrBrum Skrevet Mai 25, 2015 Skrevet Mai 25, 2015 Har hatt punktering på en belg på de 180 000 km jeg har kjørt min.. Kompressoren funker strålende den enda. Men om man har hatt mye vann i reservehjulsbrønnen, så vil det nok gå hardt utover kompressor. Ser du bor i M&R. Er vel knapt kuldegrader om vinteren der. Her jeg bor stivner det meste om vinteren.
Alpejohn Skrevet Mai 25, 2015 Skrevet Mai 25, 2015 Neeei blir vel ikke fryktelig kaldt..Men har jo hatt vintere med -25 for et par år siden, funket fint da også. Men om der er vann i slangene og slikt da vil det jo fryse uansett.
MrBrum Skrevet Mai 25, 2015 Skrevet Mai 25, 2015 Men om der er vann i slangene og slikt da vil det jo fryse uansett. Antakelig noe slikt som var medvirkende årsak hos meg. For kompressoren startet opp igjen noen ganger når det ble mildere i været. Helt til den ene belgen takket for seg.
Alpejohn Skrevet Mai 25, 2015 Skrevet Mai 25, 2015 Gamlingen var også plaget med vann i slangene, han kobla fra og blåste igjennom alle, etter det var det null problemer.
Alpejohn Skrevet Mai 25, 2015 Skrevet Mai 25, 2015 Det vil jeg tro!Glad i luftfjæringa jeg, slipper at den blir lav på ræva om noen sitter i baksetet..
Trond H. Olsen Skrevet Mai 26, 2015 Skrevet Mai 26, 2015 Har hatt min i 7år og 150k kjørte km. Bortsett fra vanlige slitedeler og service så er det eneste jeg måtte skifte er fødepumpe og et sprekt innsug(tror kanskje kjemikalier etter rens er grunnen her) Begge belgene ble skiftet før jeg overtok den, var bare 1 som lakk men han byttet begge. Luftfjæring er genialt, kan lesse bilen full i øl i Sverige å kjøre over grensen uten at de kan se på høyden (de gangene jeg har kjørt igjennom så er det det de har sett på, tilsynelatene). Som skrevet tidligere er rust i bakluke, i og rundt jekkfester, bunn av dører og fals i øvre høyre hjørne på panser noe som må sjekkes. Understellet ellers er veldig bra beskyttet, etter hva jeg har sett på min og min samboer sin 98 525TDS. Under batteriet kan sjekkes, er noen som synder med utluftingsslangen til batteriet og syre kan renne ned her å lage ugang. Så lykke til med bilvalget, finner du et bra eksemplar vil du ikke angre.
bmelkild Skrevet Juni 1, 2015 Forfatter Skrevet Juni 1, 2015 Takker for alle svar Ble 530 ja, og er så langt godt fornøyd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå