bimmers89 Skrevet Juni 1, 2015 Share Skrevet Juni 1, 2015 hei jeg har fått plunder med min e60 530d. bilen starter fint men etter at bilen er blitt parkert i 2 dager vil den ikke starte,starter kjinner men er ikke nok til å få turnet den igang. åja batteriet er kjøpt fra gs agm batteri org 90amp og er kodet inn! noen som har formening? før så hadde jeg plunder med at bilen var tungstartet,tok ut starter og gjort den reint og sjekket at børstene var hele. når jeg fikk rengjort starteren kom den som et skudd og da var det problemet løst. nå starter den helt normalt men bare den er parkert i 2 dager vil den ikke starte,da må jeg koble til startkabler og vips får jeg start.etter 2 dager igjen uten at den blir brukt vil den ikke starte igjen. antyder at det er noe som trekker strøm ?? håper noen kommer med innspill.jeg sjekket endel innlegg men fant ikke noe med samme symptomer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwmann24 Skrevet Juni 1, 2015 Share Skrevet Juni 1, 2015 (endret) Nå har jeg ikke målt etter strømtyv på e6X chassis, men på e39. For å finne ut om bilen trekker strøm, så kobler man av minuspolen, setter en av ledningene fra multimeter i kabelskoen og andre ledningen til minuspolen på batteri. Du skal ha multimeter innstillt på 10amp, Ergo det er fort å knerte sikringen i multimeter. Ikke slå på f.eks lys eller noe. Husk at etter at du har stoppet bil eller generellt brukt en strømforbruker så må du vente ca 15-20 min til hvilespenning oppnås. Det er nok å lukke opp en dør og lyset kommer på så må du atter engang vente til hvilespenningen er oppnådd. Et tips er å nappe ut sikringen til innerbelysning. Det sies at bilen skal låses osv før man leter etter feil, jeg fant uansett spenningsfallet på sikringene som stjal strøm så jeg gidder ikke å låse dører hvertfall. Det får være opp til hver enkelt. Bilen får lov til å trekke 0.05amp maks!! Om du har strømtyv så ligger som regel verdiene på mellom 1 og 5amp. Dette er altfor mye og bilen tømmes på et par dager. Napp ut en og en sikring til verdien synker. Mulig du må vente litt mellom øktene, slik at du ikke blir lurt av av spenningen ligger på det samme. Var borti at det tok tid før verdien sank på en krets. Den falt fra 0.4 til 0.04 så jeg fant syndern uten å låse noe som helst. Måtte bare vente noen min:) Har sikkert skrevet dette så dårlig at du ikke skjønner bæra, det ligger mye info ute på nettet om el-feilsøkinger. Som sagt så kan det være en helt annen måte å feilsøke e60 på, kanskje systemet er mer skjørt så annet utstyr behøves? Jeg skriver etter erfaring fra forgjengern e39. F.eks så kan rele være en potensiell strømtyv. Generator og andre komponenter. Irr på kabler eller at hele sikringsboksen ligger under vann (e39). viftemotstand og styreenheter kan være synder. Som sagt, du behøver å trekke ut forbrukere en etter en og se etter spenningsfall. Hvordan det er å koble av batteri på så ny bil? Dette vet jeg ikke. Det bør ikke ha noe å si. Endret Juni 1, 2015 av bmwmann24 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet Juni 1, 2015 Share Skrevet Juni 1, 2015 Det vesentlige her som du ikke har skrevet noe om er hvilken hvilespenning batteriet har. Og lader batteriet skikkelig? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwmann24 Skrevet Juni 2, 2015 Share Skrevet Juni 2, 2015 Bør vel lade i nærheten av 14v hvertfall. Hvilespenning på et optimalt batteri ligger vel på 12.6-12.7v Og ellers har jeg nok glemt mye annet viktig og. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmers89 Skrevet Juni 3, 2015 Forfatter Share Skrevet Juni 3, 2015 Hvilespenning er på 11.94. Når bilen står på tomgang 14.1 Og fra dynamo 14.4v ???? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwmann24 Skrevet Juni 3, 2015 Share Skrevet Juni 3, 2015 Hvilespenningen bør ligge over 12v. Et optimalt batteri har hvilespenning på 12.6v Lad batteriet skikkelig opp før du forsker videre. Generator lader godt om den klarer 14.4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmers89 Skrevet Juni 4, 2015 Forfatter Share Skrevet Juni 4, 2015 Ladet batteriwt inatt så får vi se hva verdiene viser for noe. Men jeg ladet jo batteriet ffor4 mnd siden da.altså når jeg kjøpte batteriet fra gs.jeg fikk 90a org agm batteri stemmer det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juni 4, 2015 Share Skrevet Juni 4, 2015 90Ah AGM er helt vanlig for disse bilene. Batteriet er ikke det egentlige problemet ditt. Det er noe annet som skaper trøbbel for deg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmers89 Skrevet Juni 4, 2015 Forfatter Share Skrevet Juni 4, 2015 jeg har prøvd og nappe ut en og en sikring igår (koffertlokk og bagasjerom)de små sikringene.har ikke turt å røre de store som jeg ikke vet hva de er til.. målte med tangamp meter.satt den på + ledning, er det riktig?den trekker 3.5a når bilen står i ro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juni 4, 2015 Share Skrevet Juni 4, 2015 3,5 amp er for mye. Men var dette etter at bilen var gått i dvale? Dvale skjer 15 min etter at bilen er låst. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmers89 Skrevet Juni 4, 2015 Forfatter Share Skrevet Juni 4, 2015 jepp var i dvale når jeg prøvde Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juni 4, 2015 Share Skrevet Juni 4, 2015 Du trenger ikke bekymre deg for å trekke ut sikringene som er store, bilen bryr seg ikke om slike ting. Det eneste som kan skje er at enkelte ting ramler ut, som feks radio kanaler, trippteller, klokke. Bilen vil fungere ellers helt OK, ja det kan lagres mye feilkoder, men det betyr ikke noe. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmers89 Skrevet Juni 4, 2015 Forfatter Share Skrevet Juni 4, 2015 men er det noe oversikt over hva de store sikringene er til ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juni 4, 2015 Share Skrevet Juni 4, 2015 Javisst, det skal ligge i bagasjerommet på høyresiden over batteriet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmers89 Skrevet Juni 4, 2015 Forfatter Share Skrevet Juni 4, 2015 okey takk.kommer tilbake med mere info etterhvert. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå