Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte en BMW e46 316i her om dagen og da jeg målte oljenivået så så jeg noe gult skum på olja. Bilen går som normalt og den har helt fin temperatur, har ikke funnet noe kjølevæske i olja. Men merker at når jeg starter bilen opp på morgenen så kommer det hvit røyk ut av potta. Ikke så alt for mye, men lurer på om det er noe galt med den.

Skrevet

Kan være kondens. Blir fort det ved mye småkjøring.

Ta deg en langttur på noen mil. Da burde skummet forsvinne. Hold øye med temperaturen mens du kjører.

Skrevet

Tok meg en liten langtur dagen jeg kjøpte den. og temperaturen starter på toppen og går sakte og sikkert og holder seg på midten. Men mistet en god del kjølevæske her om dagen, fylte opp i dag morges og etter jeg kom hjem fra skolen har den holdt seg på max.

Skrevet

Den gule fargen er helt borte

Vet du hvilke olje det er?

Etter mye småkjøring spesielt når det er kaldt (vinter) er det noen oljer som er mer utsatt for dette etter det jeg har  erfart.

Castrol Magnatec 5W-30 feks. hadde jeg det problemet oftere enn med Castrol EDGE 5W30.

Hva grunnen er vet jeg ikke.

Skrevet

Pass skikkelig på dette med kjølevæske dei neste dagene, siden du måtte fylle godt ein dag.
Er eit hælvette visst ein mister alt og ikkje oppdager det før motor begynner å bli varm.
I verstefall så er ein på motorvegen

Skrevet

Jeg har også litt hvit eksos når jeg starter kald motor. .Men det er kondens og mye "uren" eksos. Det blir borte så fort det begynner å bli en liten lunk i systemet.

Hvis du har hvit eksos pga gåen toppakning vil det være mere tydelig hele tiden. Også på varm motor.

Skrevet

Om du mister kjølevannet, men ikke ser noen lekkasjer så kan det tyde på at vannet blåses ut eksos ja.

Kjøp eller stikk innom et verksted for å ta en co-test av kjølevannet ditt. Man ser ganske fort om innholdet i begeret skifter farve.

Du har en referansefarve i det ene begeret, slik at man lett kan se farveforskjell.

Skrevet

Kjølevannet har vært på max de siste dagene nå, merker bare litt hvit eksos når jeg starta motoren her om morgenen og skulle rygge, men ingenting når bilen har kjørt en stund og den blir ikke varmere enn når den har gått opp til halv på varme termostaten 

Skrevet (endret)

Så lenge oljen heldt fargen, og nivået, og du ikkje mister kjølevæske så er det 99% sikkert kondens du ser i eksosen :)

Endret av Sammyen
Skrevet

Kan godt være kondens som nevnt over her. Få bilen varm og tyn ut girene, så skal du se at det blir borte. Hvertfall det som evt ligger lagra i eksosanlegget. 

En langtur i ny og ne bør alle bileeiere gi bilen sin! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...