Gå til innhold

Oppgradering av kart feiler på CIC Business

Anbefalte innlegg

Hei.

Lastet ned oppdateringen Europe_West_Motion_2015-2 for å erstatte Road Map Europe MOTION 2009-2. Systemet sitter i en 2009(2010) X1 med business navi CIC(den smale). Pakket den ut og la det på rot på en USB-stick (32gb). Setter det i gang ved å sette stick'en i hanskerommet, legger inn FSC-kode når "hjulet" kommer opp. Statusbaren vil først ikke bevege seg, man må visst faktisk være i bevegelse for at den skal laste(!).

post-38555-0-03917700-1433655956_thumb.j

Kjører en tur, men det går tregt og rekker ikke laste ferdig før turen må avsluttes. Må derfor starte på status 0% igjen. Denne gang er turen lang nok, og når den har rundet 100%, booter systemet. Fjerner stick, og prøver å starte navi, men den blir da bare hengende i evigheter på dette bildet:post-38555-0-46327400-1433655916_thumb.j

Om man setter inn igjen stick, er man tilbake på dette bildet:

post-38555-0-54290700-1433655933_thumb.j

Velger man update, booter det etterhvert. Etter boot prøves å starte navi igjen, men får fortsatt bare

post-38555-0-46327400-1433655916_thumb.j

Om man velger cancel i stedet for update, får man denne:

post-38555-0-69434500-1433655942_thumb.j

Noen som har noen ideer om hva som må til, hva kan være feil etc? Og går det evt. an å rulle tilbake til forrige versjon? Tross alt bedre med 2009-kart enn ingen kart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville forsøkt med en annen minnepenn, eller i det minste formatert den på ny.

Det er (normalt) ikke nødvendig å ha bilen i bevegelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nok heller prøve og ta oppdateringen mens bilen står i ro ja. Oppdateringen skal ta 45 min -90 min, litt avhengig av USB pennen tror jeg.. kan prøve 2014 karta da om du vil prøve det. kan skaffe link om ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal kjøpe en ny minnepenn og teste med det for å utelukke det. Det er faktisk et krav at bilen er i bevegelse, det så jeg også under opplastingen. Stoppet bilen, stoppet opplastingen. Tok et par lengre stopp for å se om dette faktisk stemte. I instruksjonen sto det at oppdateringen først startet når man var i bevegelse, men den laster faktisk kun så lenge bilen er i bevegelse, en ganske odd avhengighet spør du meg.

Men er det noen her som faktisk har gjennomført en oppdatering på et slikt motion-system? På hvilket eksakt tidspunkt er det minnepinne skal fjernes? Eller skal innstalleringen og oppstarten med nye kart komme uavhengig av om den fortsatt sitter i? Hvor lang tid skal den jobbe på første oppstart etter oppdateringen? Hos meg blir den bare hengende på "starting navigation system". Har ikke hatt tålmodighet til å gi den mer enn 15-20 minutt før jeg har prøvd på nytt dog..

Om jeg skal prøve 2014-kart i stedet, må jeg vel kjøpe en ny kode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om det er noen krav til firmware for diverse kart? Firmware er vel fra 2009, og regner med det koster en halv formue å oppgradere hos BMW. Kartversjonen jeg prøver å innstallere har betegnelse 2015-2, men hva står 2-tallet for? Er det mlig jeg må finne et kart med f.eks. 1?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motion, PREMIUM og noen andre kommer bare i -2. dette er versjon så langt jeg har forstått. Det tok BMW så lang tid å lage kart til disse at versjon -1 ble droppet på flere av kartene og det kommer kin 2015-2. hvis du kunne forstå min forklaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaterte min i morges med 2015-2  West, Premium . gikk fint det.  nå lurer jeg bare på om East også kan legges inn? og ha begge to tenker jeg. noen som aner noe om det?  At det ikke funket for trådstarter tror jeg er bare minnepennen eller en liten feil i det som lå på minnepennen. disse tingene tar litt tid og bimmern leser veeeldig sakte. jeg brukte 32gb usb-2 minnepenn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er nødt til å velge mellom east og west, kun en om gangen. TS bruker også motion kart, da han har buisness navi og du har profesionell og bruker premium, så litt forskjell er det. Men ja, problemet er nok i usb eller i selve kartet.

Grewling, du kan også prøve og laste ned kartet på nytt før du prøver med bedre usb. Kan ha fått noe korrupt fil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter fortsatt. Har nå prøvd motion east 2015, og west 2014-1, men akkurat det samme skjer. Setter inn minnepinne med de nye kartfilene. Etter ei stund kommer skjermen som sier det finnes oppdateringer, og valget om Update, eller cancel. Velger update, men etter noen minutter slår systemet seg av. Om man ikke fjerner minnepinnen begynner prosessen på nytt om man trykker på navigasjon i menyen. Om pinnen fjernes og man prøver å åpne navigasjon, står den bare og jobber; "starting navigation". Om man velger "cancel" og deretter prøver å åpne navigasjon, kommer feilmelding om at navigasjon er utilgjengelig.

Den første gangen jeg begynte med dette så jeg statusbaren på opplastingen, men nå kommer den ikke opp, og det er heller ikke mulig å komme til den via options.

Etter å ha lest litt rundt begynner jeg å lure på om jeg må oppgradere bilens software. Snakket med BMW-verksted i dag, dette kostet 3400 kr. Hadde helst sett og unngått den kostnaden, da jeg ikke har noen problemer ellers. 

Bruker en Kingston Traveler 32gb G3 til kartene. Kan jo prøve en annen pinne før jeg slukøret kjører til BMW's diagnosecomputer, der takstameteret går fortere enn ei drivstoffpumpe..

Hva er mulighetene for å legge inn igjen de originale kartene fra 2009?

Edit: Glemte å takke for alle svar, kom gjerne med flere forslag :)

Endret av grewling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...