Gå til innhold

Integralforinger bak 2009 E91 320da X-drive

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte jeg skulle ha en firehjulskontroll på bimmern min, så leverte den inn på verksted. Fikk da beskjed at jeg måtte bytte deler for 19000kr før de kunne gjøre dette.

Casterstagskule v.foran

Casterstagforinger h.foran

Begge integralforinger bak ( vet ikke hva GS Bildeler kaller de?)

Begge Øvre midtre bærearmer.

Ut fra min forståelse, så trenger jeg:

1stk Casterstagkule        31126768988

2stk Casterstagforinger  31126768818

2stk Integralforinger        ??????????

2stk Mittre bærearm bak 33326777980

Håper dere kan hjelpe, sånn at jeg finner et billigere alternativ :D

Skrevet

Integral har jeg aldri hørt om på en 3 serie, 5 og 7 serie ja men ikke 3 serie da den ikke har et integralledd. Ser flere steder man kaller det intergralforing men det er merkeligt. Er det norsk uttrykk? For det må det være.

Det hagler mye forskjellige uttrykk på bærearmer, momentarmer og "styrearmer".

Den som Otis henviser til er ytre foring for "vandrearmen" (Semi-Trailing Arm) Det er det eneste leddet som tar bøyemomenter slik at foringene på den ofte blir slitt.

Midtre bærearmbak er en elendig beskrivelse; det er kontrollarmen/øvre wishbone.

Generelt sett er det elendige oversettelser på norsk hva gjelder de forskjellige armene i et multilink akselsystem. 

Uansett drit i min petimeter påpekning :) Tilbake til problemet ditt.

19000 syns jeg hørtes mye ut!

Kasterstag 1300.- (kan ikke kun bytte kule, du må bytte hele armen hvis kulen er gåen) (Estimert 45 minutt)

Kasterstagforinger: 2x384 (ZF sin)= 768 (Estimert 1 time)

Midtre bærearm bak (Kontrollarm) orginal BMW = 2x1800=3600 (Estimert 1-2 timer)

Integralforinger (Foring Vandringsarm): 2x197=400 (45 minutt)

Jeg kommer frem til deler for ca 6000 kroner, uten BMW klubbens rabatt da er du nede i en 5200. Arbeidet anslår jeg hos BMW til å bli 3-4 timer da ca samlet 6000-7000 for jobben avhengig av hvilken timepris de tar. ofte er det en 1200 pluss moms. Så kommer hjulstilling i tillegg som ofte koster en 2000 kr til slutt. Strengt tatt trenger du ikke stille noe bare kontrollere da disse delene ikke skal medføre behøv for en hjulstilling.

Hvis du er litt kyndig kan du bytte delene selv hvis du har utstyr til å presse ut foringene med så ta hjulkontrollen hos BMW

Skrevet

Viste seg at jeg hadde fått et tilbud blandt papirene fra dem.  

Det er 7767kr i originaldeler. GS skal ha 4265kr for ZF sine deler, som er rabbatert med 20%. Desverre er arbeidspengene på 8744kr, så her må jeg finne på noe annet :D

Skrevet (endret)

Viste seg at jeg hadde fått et tilbud blandt papirene fra dem.  

Det er 7767kr i originaldeler. GS skal ha 4265kr for ZF sine deler, som er rabbatert med 20%. Desverre er arbeidspengene på 8744kr, så her må jeg finne på noe annet :D

Hvis du har en foringpresse, verktøysett og jekk vil jeg tro du kan bytte dette greit selv om du har tid og er litt kyndig. Så tar du den inn til BMW for hjulkontroll og sjekk. Sparer sikkert en del lapper da. Jobben er estimert likt som jeg anslo ovenfor. 6000 inkl moms pluss hjulkontroll på 2-3000 så er du fort oppe i 9000 ja :/

Endret av FJPopp

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...