Gå til innhold

Ipod device eller usb i 2007 X5 E70

Anbefalte innlegg

Hei.
Jeg har en 2007/08 x5 hvor et bmw verksted har byttet HIP modul pga defekt navigasjon.
Etter bytte var fortsatt feilen der, og de sier de ikke får programert hip modulen pga en feil i Ipod device (Orginal bmw ettermontert del)
De vil nå at jeg skal bytte denne for så å prøve å programere på nytt.
Eneste jeg har merket noe til på ipod devicen er at den kun godtar en gammel Ipod med gammel software. (Våre Iphoneèr og nyere Ipodèr med ny IOS versjon, blir ikke registrert tilkoblet)

Jeg vurderer nå å enten bytte Ipod device til en med bmw delenr:65412160344 (Samme som den jeg har, men antaglighvis uten feil..)
Eller usb kit med bmw delenr: 65410444937

Har noen noe erfaring med disse? (Jeg har spurt både mitt lokale BMW verksted, som skal utføre montering og programering, og flere andre bmw verksted/dele lager som ikke kan gi meg særlig nyttig info om de)
Vil ny Ipod device spille av musikk fra nyere Ipod/Iphone?
Vil USB kit la meg styre Ipod/Iphone fra Idrive og ratt?
Vil USB kit vise informasjon som sang, artist,spilleliste o.l. i display/skjerm i dashbord (naviskjermen)?
Må jeg bestille ekstra kabel for å bruke Ipod/iphone på usb kitèt?
Blir Ipod ladet via usb?
Er lydkvaliteten like bre på usb som på Ipod device?
Vil noen anbefale en av delene basert på egene erfaringer?

Ev. kan jeg koble opp så jeg får tilgang på spillelister og spille musikk via Bluetooth? Telefonsamtaler går via Bluetooth allerede)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville først forsøkt å fjerne iPod-dingsen du har, så sett om det løste problemene. Jeg vil ikke anbefale å bytte denne basert  på at de tror det er denne som er årsaken.

Ettermontering av USB-grensesnitt er mulig (utstyrskode 6FL), men da vil jeg anbefale å bytte ut din eksisterende bluetooth-modul kontra å kjøpe et ettermonteringssett. Dette vil gi deg mulighet å kontrollere iDingser fra rattet, samt få opp sanginformasjon i skjermen.

Systemet du har i dag støtter ikke avspilling over bluetooth, så om du ønsker dette må hele navigasjonssystemet byttes ut med en nyere versjon (CIC), i tillegg til at du må ha ny bluetooth-modul. Det finnes derimot ettermarkedsprodukter som kan plugges i USB om du går for det alternativet.

Et siste alternativ, som mest sannsynlig også er det enkleste/billigste om du ikke liker å styre med slikt selv er å gå for en uoriginal dings fra f.eks. Dension. Alt etter hvilken type du kjøper vil disse gi deg det du ønsker, inkl. overføring over bluetooth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt skeptisk til at det er ipod devicen som er problemet, men BMW påstår ALT vil bli kjempebra, etter bytte... :-) 

Jeg vil ikke koste på å bytte til CIC, bare for å spille musikk tråløst så det utgår lett..

Jeg bruker bare IDingser selv, men tenker at en usb kobling er mere ettertraktet dersom en kjøper etter meg, har f.eks android telefon..

Men mener du at jeg ikke får opp sang informasjon i skjermen og styring fra ratt med bluebluetooth modulen som står i bilen nå?

Anngående fjerning av ipod device, prøvde verkstedet det, men da fikk de feilmelding om at cdveksleren manglet, så de fikk ikke programert navien da heller. De prøvde også å si at de hadde byttet Ipoddevice, men de fikk fortsatt feilmelding fra den som blokkerte programering .

(cd veksler er fjernet og Ipod device er montert inn istedet av tidligere eier)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om verkstedet ikke har helt kontroll på dette igrunn, og jeg hadde ikke lagt igjen mer penger her.

Bluetooth-modulen du har støtter ikke overføring av musikk i det hele tatt, kun samtale.

USB-tilkoblingen støtter primært bare Apple-produkter.

Se forøvrig denne tråden for de mulighetene som er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes er skremmende, er at ingen jeg har snakket med av forskjellige BMW forhandlere kan gi meg noe nyttig informasjon om dette.

Rart det ikke finnes noe internt dokument som beskriver hvordan produktet de selger vil fremstå og fungere..

Dersom USB koblingen støtter bare Apple produkter, kjøper jeg heller ny Ipod device, så vet jeg at det er kompitabelt med skjerm, ratt- og Idrive styring.

Tusen takk for hjelpen awt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå lest gjennom hele tråden du linket til awt, og må si jeg er veldig imponert over din kunnskap om temaet og din vilje til å dele med oss som ikke skjønner noe av slikt..

Jeg har dog kommet fram til noen spørsmål for å kunne ta en avgjørelse...

De siste 7 siffrene i understellsnr mitt er: L061034

Jeg kan ikke se jeg har verken 6 FL eller 6 NL, eller hva det var..

Dersom jeg monterer usb kit: 65410444937, kan jeg da spille av og få info fra telefonen? (Uten å bytte eksisterende bluetooth modul)

Dersom jeg går for usb, kan jeg bytte kabel for å bytte mellom ny og gammel idings. Det kan jeg vel ikke med Ipod device 65412160344?

Dersom jeg går for usb, blir ikke noe koblet i kontakten til cd veksleren? 

BMW sier at CD veksler kontakten må være koblet til CD veksler eller noe for å få programert navien via Canbus. (Som er det opprinnelige problemet her..)

Endret av Brættis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bytte bluetooth modul uabsett for å spille via BT.

Hvis du kobler ut vd veksleren så må du koble sammen de to grønne fiber kabelene bak på fordi det må være en lukket krets. Det er derfor de ikke fikk programmert noe sist når de koblet den vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan forsåvidt montere USB uten å bytte eksisterende bluetooth-modul, men dette er dyrere og gir mer arbeid. I tillegg ender du opp med to bluetooth-moduler i bilen (der bluetooth-delen på den ene er deaktivert). Noe som kan være en ulempe med å bytte ut den eksisterende er at SOS-knappen og de funksjonene ikke fungerer lengre.

Jeg kjenner ikke til hvordan det opplegget du har i dag virker, men USB (6FL) virker med både nye og gamle Apple-produkter, i tillegg til USB minnepenn, og man får opp sanginformasjon på skjerm og slikt.

Man benytter ikke tilkoblingene til CD-veksler ved dette, så disse må kobles sammen som SweetBMW nevner.

Går du for løsninger som f.eks.Dension vil disse normalt kobles til på samme måte som det opplegget du har i dag (via CD-veksler).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Nå har jeg fått byttet Ipod device og programert hip modul, men problemet med at navien viser bilen på fast plass i sverige er der enda. BMW finner ingen feilkoder nå, så de mener jeg må prøve å bytte CCC å se om det blir bedre da... (Jeg tror det var ccc de sa den het. Hverfall selve navi komputeren, slik jeg har frostått det..)

Men jeg føler dette er ren gjetting fra deres side. Dersom ccc var defekt, ville de ikke fått noe form for feilkode på den da?

Har dere noe tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...