Gå til innhold

AUX- USB- iDings- og bluetooth-tråden (e6x, e7x, e8x, e9x)


 Share

Anbefalte innlegg

 

  • Som alle andre mine tråder er også denne konstant under "utvikling". Om du har noe som passer inn her, så fyr løs.
  • Jeg tar absolutt ingen ansvar for noe som helst som står her. Alt gjøres på eget ansvar.
  • Hvilken stereo du har har har ingenting med tilkoblinger, CD-veksler, USB, handsfree og slike ting å gjøre, alt dette er seperate valg på bilens utstyrsliste.
  • Selv om du har telefon-knapper på rattet, betyr ikke dette at bilen din har bluetooth-handsfree. Alle multifunksjonsratt fra BMW de siste 15 årene har disse knappene, uansett om de har telefon-funksjon eller ikke.

Hadde egentlig tenkt å skrive om dette i iDrive-tråden, men er redd det fort kan bli rotete om alt ligger i samme tråd, så jeg lager derfor denne i litt samme stil som den forrige "aux-tråden". Forskjellen er at denne tråden i hovedsak dreier seg om originalt BMW-utstyr.

Det som står i denne tråden omhandler hovedsakelig følgende modeller:

  • 1-serie (e81/e82/e87/e88)
  • 3-serie (e90/e91/e92/e93)
  • 5-serie (e60/e61)
  • 6-serie (e63/e64)
  • X1 (e84) (foreløpig bare pre-facelift)
  • X5 (e70)
  • X6 (e71/e72)
  • Z4 (e89) (foreløpig bare pre-facelift)

Jeg har ikke kjennskap til alt av muligheter og tilvalg som var tilgjengelig på alle modeller gjennom produksjonen, så om noen finner noen feil, eller at noe ikke gjelder noen av modellene, ikke nøl med å si i fra. :)

Hvilke tilkoblinger som er mulig i din bil har ingenting å gjøre med hvilket høyttalersystem bilen har, da dette er to helt seperate ting. Noen av tilkoblingene nedenfor krever at bilen har radio professional eller iDrive/navigasjon.

Tilkobling av eksterne enheter for avspilling av musikk

AUX (3.5mm rund "hodetelefon"-kontakt)

AUX-utgang er noe de aller fleste av dagens mobiltelefoner har, samt alle MP3-spillere

Fordeler:

  • Passer til alle merker og modeller
  • Enkelt å koble opp/forstå seg på

Ulemper:

  • Kan ikke styre fra rattet/originalspilleren
  • Får ikke spilleinformasjon opp i display på radioen
  • Må lades seperat

Alle de overnevnte modeller har mulighet for aux fra fabrikk, men tidlige utgaver av noen modeller har ikke denne funksjonen aktivert, og mangler i tillegg aux-kontakt. For å få aux på disse må kontakt kjøpes i tillegg til at bilen må kodes om, enten hos BMW eller man kan gjøre det selv om man ønsker/våger det.

USB (6FL)

USB-kontakten hos BMW fungerer sammen med Apple-produkter, samt med USB-minnepinne (må være formatert i FAT32)

Fordeler:

  • Kan styre musikk i fra rattet
  • Får opp informasjon om musikken i display
  • Enkelt å koble opp/forstå seg på

Ulemper:

  • Apple-produkter krever "Y-kabel" (se link for mer info), og denne bør være original. Delenummer 61 12 2 338 491 (gammel bred kontakt ("30-pin")) eller 61 12 2 287 642 (ny liten kontakt ("Lightning")).
  • Fungerer i utgangspunktet ikke med andre produsenter enn Apple (den vil riktignok spille av musikk og lade, men man må kontrollere alt fra selve enheten), men enkelte Android-telefoner vil bli oppfattet som minnepenn, og vil da fungere på den måten. Hvilke telefoner dette gjelder har jeg ikke oversikt over.

For at bilen skal ha USB-kontakt må den ha tilvalget "6FL" i utstyrslisten. Dette tilvalget ble først tilgjengelig i løpet av 2007. USB-kontakten befinner seg normalt i midtkonsollen, under armlenet. USB/6FL krever radio professional eller iDrive.

Noen biler har i tillegg USB-kontakt i hanskerommet, denne er til innlasting av kartdata og musikk til bilens harddisk (se lengre nede for mer info), og kan ikke benyttes for tilkobling av minnepenn, iPod, DAB-adapter etc.

Det kan også være verdt å nevne at om man har 6FL, men mangler bluetooth handsfree, er dette relativt lett å ettermontere da 6FL benytter seg av bluetooth-modul for å fungere. Det som isåfall mangler er bluetooth-antenne, mikrofon og koding av bluetooth-modul og hovedenhet.

Docking-stasjon/Snap in-adapter

Utstyrskode 6NF, fungerer hovedsakelig på samme måte som USB, men har i tillegg støtte for albumcover og videoavspilling (krever litt koding). De to sistnevnte fungerer kun med "gamle" Apples 30-pin-kontakt, og ikke de nyere lightning-kontaktene, selv med adapter. Produkter fra andre produsenter vil kun ha vanlige handsfree-funksjoner.

Noen biler har også 6NF-funksjon i USB-kontakten, noe som gjør at man ikke trenger Y-kabel. Dette gjelder hovedsakelig nyere biler.

Lagring av musikk på bilens harddisk

Overføring av mp3-filer, samt kopiering av CD-er innpå bilens interne harddisk. Det er satt av åtte GB til dette i følge BMW, men noen har opplevd at det har vært opptil 12 GB.

Fordeler:

  • Slipper ekstra duppedingser og ledninger
  • Kan styre musikk i fra rattet
  • Får opp informasjon om musikken i display

Ulemper:

  • Kan være litt tungvindt å importere, samt navigere i musikken
  • Litt ulogisk "mappestruktur" ved kopiering av CD
  • Støtter ikke så veldig mange formater

For at dette skal være mulig trengs det navigasjon professional (kode 609) av typen CIC som ble tilgjengelig på 2009-modeller (litt senere på enkelte modeller). Musikken overføres via USB-kontakt i hanskerommet. Det er 12GB tilgjengelig på harddisken av totalt 80gb. Den resterende plassen benyttes til kartdata og slikt.

Overføring av musikk via bluetooth

Overføring av musikk trådløst via bluetooth/A2DP

Fordeler:

  • Slipper ekstra duppedingser og ledninger
  • Kan styre musikk i fra rattet
  • Får opp informasjon om musikken i display
  • Fungerer med alle merker og modeller (så lenge de støtter dette)

Ulemper:

  • Musikkvaliteten kan være hakket lavere enn de andre alternativene
  • Enheten somregel kobles til en lader uansett, så da er man like langt
  • Man har ikke mulighet til å bla gjennom album/spillelister o.l.

For at dette skal være mulig trengs det combox. Combox ble levert på biler med iDrive (navigasjon) produsert fra 2011 (noen sene 2010-modeller kan også ha dette), som har ekstrautstyr som "krever" dette (bluetooth, 6FL, internett e.l.). Ble aldri levert på e6x 5- og 6-serie, så ingen av disse har mulighet til streaming av musikk via bluetooth fra fabrikk.

Om man mangler combox, men har 6FL og ønsker trådløs overføring av musikk med samme muligheter/egenskaper som 6FL er Tune2air et alternativ. Denne vil fungere på lik linje som vanlig kablet 6FL, men overføringen skjer via bluetooth. Som med 6FL vil også denne kun ha full funksjonalitet med Apple-produkter.

Et annet, billigere alternativ her er en "aux til bluetooth"-adapter (selges "overalt" til en hundrelapp og to), man vil da få samme funksjonalitet som ren aux. Disse har normalt en aux-ledning og en USB-kontakt som kan enten kobles i f.eks. 6FL-kontakten eller i en sigarettenner via en vanlig USB-lader.

BMW Apps

Kommer.

Spotify

Alt som er over her skal i teorien fungere med Spotify, men med noe begrenset funksjonalitet. Sanginformasjon og mulighet til å kontrollere musikk fra rattet fungerer fint. Dessverre fungerer ikke dette alltid like godt i praksis, uten at jeg har noe godt svar på hvorfor.

For biler med 6FL må man ha musikk (det holder med en sang) på selve iDingen for at det skal fungere. Man må også starte Spotify manuelt etter tilkobling.

Det er ikke mulig å velge andre spillelister o.l. når man hører på musikk via Spotify.

DAB/DAB+ (radio)

Se egen tråd: Den middels store DAB(+)-tråden

CD-spillere/iDrive/navigasjonssystemer

Radio Business er standardspilleren i 1-serie, 3-serie, X1 og Z4. Foruten aux-tilkobling har den relativt liten funksjonalitet og muligheter. Kjennetegn er en "displaylinje".

Radio Professional (utstyrskode 663) er neste hakk, og er nødvendig om man skal ha handsfree, DAB, USB eller et av de større musikkanleggene. Spilleren noe kraftigere en sin lillebror, noe man får igjen på musikken. Fra 2010-2011 en gang kunne man få disse med innebygget USB (6FL) og bluetooth handsfree (6NN), men man fikk aldri muligheten til å overføre musikk via bluetooth. På tidligere utgaver måtte man ha seperat modul for disse funksjonene. I motsetning til Radio Business har denne to "displaylinjer".

Navigasjon Business er minste iDrive/navigasjonssystem og har liten skjerm, finnes i flere utgaver.

Navigasjon Professional er største iDrive/navigasjonssystem og har stor skjerm, finnes i flere utgaver. For mer informasjon om iDrive/navigasjon, se i denne tråden.

Stereosystemer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

For de som ønsker å spille av musikk via bluetooth og vil kunne styre dette fra rattet/få opp sanginformasjon i bilens display uten å ta skrittet til CIC/combox, finnes det nå en løsning.

Produktet heter Tune2air, og kobles til via bilens USB-kontakt (krever at du har 6FL med USB-kontakt i midtkonsoll). For å få fullt utbytte må det benyttes et Apple-produkt, men ren streaming fungerer fra alle typer enheter (da finnes det riktignok billigere alternativer som gjør samme jobb).

Mer info her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimrende tråd og informasjon! :D

 

Jeg for min del synst det er synd at bilmerker går i retning Apple (iOS) eller Google (Android) på dette. BMW har vel samarbeid med Apple, noe jeg ikke liker, så det sier seg selv at en del av finessene i bilen støtter kun Apple produkter. Så da er det fint at 3. partsvarer blir nevnt som løsning. Flott :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg er helt enig. For min del gjør det ikke så mye da jeg bruker Apple-produkter, men en åpen standard hadde vært mye bedre for de fleste.

 

Har forøvrig lagt inn litt om DAB-radio, og et produkt som muliggjør "original" ettermontering av dette på noen biler. Kunne igrunn gjerne tenkt meg å sett noen tester eller i det minste et screenshot av denne, men det virker som om den er for ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper dette er riktig posta awt ;)

Men ser ut til at det kommer en dab/dab+ løsning som integreres med idrive. Er en modell for CCC og en for CIC. Prisen er den samme i Norge. I skrivende stund 3295,-

CCC http://www.bilkomponenter.no/mobile/index.php#pro_740

Postet bilde

The FISTUNE® fully integrates into the vehicle, so that all available informations will be display in your BMW infotainment system(CIC) including by the following radio systems

CCC Professional

CCC Business

CCC Radio

Control is given through the iDrive or radio

DAB and DAB+ codec i.e. older DAB stations are received

For a high quality digital reception, the FISTUNE®, can use the links to the original BMW antenna system

The reception quality is thereby significantly improved

In addition, this makes for a much easier installation of the system

DAB for clear and noise-free reception

In contrast to analogue FM transmission DAB (Digital Audio Broadcasting) is a new method for digital transmission of radio signals via a network of terrestrial transmitters. It provides listeners with more choices and information delivered in clear sound quality without any noise. With DAB digital stations there are no frequencies to remember.

What distinguishes DAB+ from DAB?

DAB+ is a further development of the DAB standard, thus assumes all functions of DAB, but offers additional benefits. The technical difference is the type of audio coding, ie the two standards use different methods for the preparation before and after the transfer of data. While DAB uses MPEG-1 Layer-2, DAB+ used MPEG-4 HE-AAC v2, the most efficient audio compression used worldwide.

The FISTUNE® CCC is suitable for the following vehicles:

1er - F20, F21

3er - F30, F31

4er - F26

5er - F10, F11

6er - F12, F13

7er - F01, F03, F03, F04

X3 -F25

The FISTUNE® CIC is suitable for the following vehicles:

1er - E81, E82, E87, E88

3er - E90, E91, E92, E93

5er - E60, E61

6er - E63, E64

X1 - E84

X3 - E83

X5 - E70

X6 - E71

Z4 - E89*

Scope of delivery:

FISTUNE® Interface

Coding dongle

Harness

Note:

Only for cars without CD changer / DVD changer

There is no automatic station search, this must be started manually via the iDrive or Radio

Manual tuning is only necessary for regional ensembles while the car is travelling across regions with different regional ensembles.

There's no new scan required for global ensembles

No automatic switching of DAB <-> FM Depending on the vehicle different antenna modules are required

Spennende å se resultatet av denne. Kunne vært prøvekanin om noen som er kjent med montering hjalp til ;)

Likte godt at man kan bruke BMW sitt antennesystem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den til CIC fant jeg ikke når jeg lette i går, må se om jeg finner noe mer info om denne og hvordan den virker. Ettersom CCC har en egen seperat modul til DAB originalt vil jeg tro det er lettere å "kopiere" denne enn til CIC som i utgangspunktet har DAB-funksjonen innebygget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den til CIC fant jeg ikke når jeg lette i går, må se om jeg finner noe mer info om denne og hvordan den virker. Ettersom CCC har en egen seperat modul til DAB originalt vil jeg tro det er lettere å "kopiere" denne enn til CIC som i utgangspunktet har DAB-funksjonen innebygget.

Jeg har sendt en forespørsel til Kufatec i Tyskland for å sjekke kompabilitet til biler med CIC. Det virket litt uklart ut fra hva som var beskrevet på hjemmesidene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Bluetooth har plutselig sluttet å virke i min 09 mod e61. Jeg prøver å parre telefonen min på nyttt flere ganger, noen ganger ser det ut til at bluetooth ikke er aktivert i bilen mens andre ganger får jeg startet parre prosessen. Systemet sier at jeg skal finne bilen på telefonen med den angitte koden men telefonen finner ikke bil modulen. Jeg har prøvd med mange telefoner så det er nok ikke feilen. Noen som har tips her?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sendt en forespørsel til Kufatec i Tyskland for å sjekke kompabilitet til biler med CIC. Det virket litt uklart ut fra hva som var beskrevet på hjemmesidene deres.

Ser ut som dette skal passe til CIC, her er svaret jeg fikk etter å ha lagt inn VIN-nr fra bilen:

 

Thank you for your request.

Yes, it will fit for your car.

Please log-in in our shop.

Choose the article, you see the Price, click on "shipping costs" and choose your Country, you see the shipping charge.

 

Kind regards,

KUFATEC Support Team

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde CIC hadde også egen dab boks i bagasjen? Eller tar jeg feil nå? Eller går ikke det under navnet modul? :)

 

CIC med DAB-radio har dette innebygget i CIC-en, og det er derfor ingen løse moduler som kan erstattes eller ettermonteres. Hele CIC-en må i utgangspunktet byttes.

 

Derfor er jeg ganske nyskjerrig på hvordan dette fungerer i praksis, og om den oppfører seg 100% originalt eller at den må velges på lik linje som aux/iPod e.l. Om det er sistnevnte er Dension et liksågodt alternativ vil jeg tro, og den er endel rimeligere.

 

Heisann.

Bluetooth har plutselig sluttet å virke i min 09 mod e61. Jeg prøver å parre telefonen min på nyttt flere ganger, noen ganger ser det ut til at bluetooth ikke er aktivert i bilen mens andre ganger får jeg startet parre prosessen. Systemet sier at jeg skal finne bilen på telefonen med den angitte koden men telefonen finner ikke bil modulen. Jeg har prøvd med mange telefoner så det er nok ikke feilen. Noen som har tips her?

 

Vanskelig å si, men det enkleste her er nok en diagnose, uten at det nødvendigvis hjelper så mye. Det kan virke som om bluetooth-modulen din begynner å tulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

det her må vel være det nærmeste man kommer orginalt ettermontering per idag AWT? jeg lurer på og prøve meg på en slik. 

Jeg har kun usb i hanskerommet men denne støtter avspilling av mp3 filer og import til harddisk så dette burde vel fungere på min bil da?

 

http://www.dinside.no/923883/dab-i-bil-dette-er-losningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...