janerik171187 Skrevet Juli 2, 2015 Skrevet Juli 2, 2015 Lurte på om noen har spesifikasjonene på hva e30 skal ha av vinkler foran/bak. Må stille inn forstillinga og se at vinklene bak er greie før jeg skal kjøre på rudskogen. Gjøres seff på verksted. Men camber kan jeg stille selv så tenkte ta litt grovt først ivaffall. Evnt om det er noe anbefalt oppsett for banekjøring (rudskogen)
janerik171187 Skrevet Juli 3, 2015 Forfatter Skrevet Juli 3, 2015 Ingen som vet noe? Alle er vell godt plassert i garasjen for å fikse bil til e30meet
quandt1960 Skrevet Juli 6, 2015 Skrevet Juli 6, 2015 (endret) Gi meg nøyaktig modell så skal du få vinkler og settings Husk at camber må stilles med de andre parametrene og at du kan manipulere and parametre med camber men såvidt jeg kan erindre kan du ikke stille camber orginalt på E30 Generelt finner du bra info her men ikke noen vinkelmål av en eller annen grunn, er jo BMW sine orginale manualer så er litt rart. https://www.bmwtechinfo.com/repair/main/561en/index.htm Endret Juli 6, 2015 av FJPopp
TRF Skrevet Juli 6, 2015 Skrevet Juli 6, 2015 Men vinkler for en god bil på banen er noe ganske annet enn original vinkler. Hva er du ute etter? Ellers riktig som FJpopp sier, det er lurt å ta alle vinklene på en gang.
quandt1960 Skrevet Juli 6, 2015 Skrevet Juli 6, 2015 Jo klart skal du ut på bane så må man jo se hvilken bane, kjørestil, dekk, vær etc så kan du hive deg løs på prøv og feil. For mye camber bak gir deg en vinglete bil så den bør du se i sammenheng med spissing -2,5 framme og -1,5 bak ville jeg tatt utgangspunkt i
janerik171187 Skrevet Juli 6, 2015 Forfatter Skrevet Juli 6, 2015 Er en 85mod 323 med Z3m bakstilling og e36m3 3.2 oppsett Foran. Ingen justeringer bak så er mest bare se at det er tålig greit. Foran er jo seff spissing justerbart og har (eller skal sette på) justerbare topplager som er trinnløst alle veier så camber og castor (er vell det det heter andre veien eller?) Sjekka med cambermåleren min. Lå vell på 2 bak (riktig vei) og 0 foran med org topplager Målet er vell bare å ha en grei begynnelse. Får se om det blir litt mer justeringsmuligheter senere
quandt1960 Skrevet Juli 6, 2015 Skrevet Juli 6, 2015 (endret) Er en 85mod 323 med Z3m bakstilling og e36m3 3.2 oppsett Foran. Ingen justeringer bak så er mest bare se at det er tålig greit. Foran er jo seff spissing justerbart og har (eller skal sette på) justerbare topplager som er trinnløst alle veier så camber og castor (er vell det det heter andre veien eller?) Sjekka med cambermåleren min. Lå vell på 2 bak (riktig vei) og 0 foran med org topplager Målet er vell bare å ha en grei begynnelse. Får se om det blir litt mer justeringsmuligheter senere Caster er jeg ikke vant at den kan stilles men går sikkert om du har adapter på toppen, jo mer positiv caster jo mer antidivegemometri får du i tillegg til å styre selvopprettelsen på rattet men du bør ikke over do it da du kan bilen kan bli ustabil. Du har jo såpass spesiell geometri at der må du sikkert bare prøve deg frem. Z3 har jo i utgangspunktet E36 travers bak såvidt jeg kan erindre så burde jo være rimelig kompatibel med det som er framme. Men samtidig har du jo sikkert litt annen akselavstand så ville tatt hensyn til "Ackermann" geometri når du stiller, hvis ikke får du en ganske sprø diff.vinkel styring og bra med hjulslitasje Endret Juli 6, 2015 av FJPopp
janerik171187 Skrevet Juli 12, 2015 Forfatter Skrevet Juli 12, 2015 har ivaffall testkjørt bilen litt nå. sånn den var var den ikke noe bra ivaffall, typ justert helt inn på spissinga (e30 ledd på e36 tannstang så må justerer langt inn for å få tålig rett) vakke helt stabil i over 100 målte meget lite avansert og beregnet meg fram til at jeg hadde 2 grader innover spissing ca. justerte da 5 runder ut på staga, da ble det nesten utover brått, så skrudde 3 runder inn igjen, er på ca 1 grad spissing nå. testtur nå ble bilen mye bedre, litt halvrar, men tror det er mer breie dekk bak og hjulspor og uvnt bil, kunne ligge i 140 uten stress skal prøve få hatt dne på en hjulstillingskontroll iløpet av uka, så den er klar til e30meet
TRF Skrevet Juli 12, 2015 Skrevet Juli 12, 2015 Om det er spor kjøring som er greia så er første forutsetning at ting "står fast". Det vil si ingen slappe foringer eller slark, og viktige foringer bør være vesentlig mye hardere enn originalt. Om du trenger noe så si ifra, jeg har ganske mye bra slike produkter. Spissing foran kan da settes til 0. Bak ville jeg hatt 0, eller noe spissing for å gjøre den litt mer lettkjørt. Ikke overdriv camber til å begynne med hvis ikke du har en bil med mye grep (som jeg antar du ikke har). Tallene til FJ er nok greie som et utgangspunkt. Følg deretter med på varme/slitasje på dekkene for å se om du kan dra på litt mer. Du har jo ikke e36 bakstilling, men e30. Den er forsåvidt fin, men må modifiseres for å kunne justere. Ackermann "trenger du ikke å tenke på" fordi du ikke får gjort noe med det på det oppsettet du har. Caster kan du ha en hel del av, tror ikke du greier å overdrive det med såpass standard deler som du har. Sist men ikke minst så finnes det jo en del karer som kjører latterlig fort med e30 som nok har mye spesifikk e30 erfaring å komme med. Husk dog å ta høyde for forskjellige oppsett og forskjellig grep. (ikke fryktelig interessant hva en e30 dtm bil kjører for deg for å si det sånn)
janerik171187 Skrevet Juli 12, 2015 Forfatter Skrevet Juli 12, 2015 er spor jeg er ute etter, men ikke noe seriøse greier, bare for morro skyld. står på poly foringer i travers org z3m i bærearmer (er jo ganske stive de så sekke helt poenget med poly der) stabstag har org gummi, men er jo ganske stive de og. foran er det e30 m3 eksentriske foringer, så ganske stive, ellers så er det poly i stabstaget der. er jo ikke så mange foringer på e30 igrunn blir å ordne justering på travers bak senere. 2 i camber bak nå, og er strengt talt ikke mulig justere foran er det 0 i camber nå, men skal ha på justerbare topplagre, så stiller vell en grad eller 2. (tar gjerne imot anbefalinger til et ok oppsett) dekk så blir det 275 bak og 245 foran. så har da litt grep fk coilovers fra e36, ukjente senkefjører bak
TRF Skrevet Juli 12, 2015 Skrevet Juli 12, 2015 Regner med du har 10" bakfelger eller noe da? Nå har du jo fått anbefalinger til et ok oppsett å begynne med? Det er spesielt foringene på bærebruene foran som må være _harde_.
janerik171187 Skrevet Juli 12, 2015 Forfatter Skrevet Juli 12, 2015 Regner med du har 10" bakfelger eller noe da? Nå har du jo fått anbefalinger til et ok oppsett å begynne med? Det er spesielt foringene på bærebruene foran som må være _harde_. 10" breie bak ja er de regnet som harde org m3 eksentriske a?
janerik171187 Skrevet August 2, 2015 Forfatter Skrevet August 2, 2015 Update etter e30meet er at jeg setter nok på e30 51mm bein med adapter til 5 bolt. Da ikke fornøyd med e36m3 oppsettet. Klarte samme fart i langsvingen med 245 dekk som med 205 dekk og org forstilling. Prøvde og med 215 eller 225 r dekk da ble det samme fart som org med 195 r dekk. Tilogmed litt saktere kanskje. Så er nok en vinkel som ikke var helt 100. Justerte camber på maks for å sjekke. Og var likt ca. Bak derimot er jeg meget fornøyd. 275 dekka sitter som bare det. Spant et par ganger i 2'de gir ut slaktern om noen hadde sølt litt olje. (Som skjedde dagen det regna) ellers så satt det bra om det var tørt eller bløtt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå