Gabz Skrevet Juli 4, 2015 Share Skrevet Juli 4, 2015 Hei! Har en sedan jeg ønsker å oppgradere lyden i. I dag har den to uoriginale høyttalere i hattehyllen som både spiller dårlig og er for store, en Pioneer DEH-X5500BT headunit, Ground Zero Iridium 2x12" basskasse og en Kicker IX1000.1 monoblokk. Om jeg skrur opp lyden nå så får jeg masse dyp bass og vibrasjoner i bilen, lite lyd og generelt et dårlig inntrykk. Med andre ord så er det mye som skal oppgraderes og jeg har dermed noen spørsmål. 1. Hvilke høyttalere anbefales å ha foran? (er vel 5,25" nede ved føttene og en eller annen i døra) 2. Hvilke høyttalere anbefales å ha bak i hattehylla? (er vel 4" der) Tenker kanskje noe Ground Zero-sett til begge deler? 3. Kan jeg sette opp en 4-kanaler til høyttalerne foran og bak, og beholde monoblokken til subwoofer? Kan jeg da bare splitte strømkabelen til to? Og hvordan gjør jeg det med signalkabel da? Kobler jeg fra spiller til 4-kanaleren også tar jeg ny signalkabel fra output på 4-kanaleren og kobler i input på monoblokken? 4. Hva anbefaler dere av basskasser? Den jeg har nå spiller omtrent bare dyp bass og veldig lite kick, så den bare drunker alt. Også er det litt for mye og upresist. Vil ha noe som spiller kraftig, men ikke for kraftig, som spiller raskt med musikken (så bassen ikke henger etter) og har både kick og dyp bass.. Kanskje GZ radioactive -RC? 5. Kan den basskassa jeg har nå kanskje spille bra om jeg kjøper en annen spiller som har mer justeringsmuligheter? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabz Skrevet Juli 4, 2015 Forfatter Share Skrevet Juli 4, 2015 ^ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet Juli 4, 2015 Share Skrevet Juli 4, 2015 (endret) 5.25 komponentsett fremme, 4" coax bak dersom du skal bruke boksene. Beste er ett skikkelig komponentsett fremme, høytalere bak er bortkasta. en 4 kanaler gir deg nok til front og bak, strømkabel splitter du med y terminal eller kabelsko med bolt og mutter. Du kan benytte deg av kun 1 rca dersom en av forsterkere har utganger. Anbefaler derimot å kjøre 3 sett, front, bak og sub. Skal du ha bort vibrasjoner må du kjøpe lyddemping. Subbene dine fungerer sikkert greit, men kjøpekasse er søppel. Bygg selv i 22mm mdf. Mulig du har filterene på spilleren stilt feil elns. lurer du på noe mere finner du alt her: https://www.google.com/search?q=site%3Abimmers.no+anlegg+e36&ie=utf-8&oe=utf-8 og på bilstereoforumet.no Endret Juli 4, 2015 av Håskjold Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabz Skrevet Juli 4, 2015 Forfatter Share Skrevet Juli 4, 2015 Spilleren min har veldig lite justeringsmuligheter, tror jeg. Er to forskjellige hvor man kan stille noe hertz, men vet ikke hvordan de skal stilles, så de har jeg ikke rørt. Kanskje jeg burde oppgradere spiller? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet Juli 4, 2015 Share Skrevet Juli 4, 2015 (endret) Dersom du ikke har så mye erfaring med å justere spillere vil det ikke gagne deg så mye å kjøpe en ny med enda flere muligheter. Har den du har nå 3 rca utganger så er det nok ikke noe bråhast. (men 3 er greit å ha). Det å lese litt om delefiltere og helt basic hvordan man skal sette delinga, justering av gain og ikke minst generell stereoinstallasjon er vell verdt tiden. Dersom du setter deg litt inn i dette, og setter det ut i praksis henter du fort ut 30-40% mere "glede" av det du har i bilen per dags dato. som nevnt, bilstereoforumet.no foreksempel har enormt mye informasjon fritt tilgjengelig. Endret Juli 4, 2015 av Håskjold Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabz Skrevet Juli 5, 2015 Forfatter Share Skrevet Juli 5, 2015 Skal ta en titt der Takk! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabz Skrevet Juli 5, 2015 Forfatter Share Skrevet Juli 5, 2015 Prøvde å fikle litt mer med spilleren nå nettopp. Stilte på HPF (High Pass Filter) til 80Hz -6, og det hjalp ganske mye! Ikke at jeg vet hva jeg driver med, men.. Nå tror jeg faktisk det kan bli veldig bra kun ved å få inn et frontsett og å lyddempe dører og bakluke Satser kanskje på det først også kan jeg heller oppgradere andre ting senere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå