Gå til innhold

hvor sitter sikringen? er viften defekt?


frøkenbmw
 Share

Anbefalte innlegg

Viften forrand radiator går ikke rundt. Har en bmw 525d e39 1998 modell.

Er det noen her som har bilde / eventuelt kan forklare hvor sikringen sitter til den viften? For å kunne finne ut om den er defekt eller bare plugget ut. Aircondition er ikke koblet til i bilen av grunner jeg ikke vet da vi kjøpte bilen ved juletider i fjor.

Håper på svar !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viften går ikke når AC ikke er slått på.
Mulig den skal gå om motor blir overopphetet, men det er jeg ikke sikker på.

 

Du kan plugge ut kontakten til vifta og måle om der er spenning. Mener og huske der skal være konstant strøm

i noen av lederene, men mulig jeg blander med nyere modeller.

Der kan (og er sansyneligvis) motstander som sitter i vifta som kan være defekt også.

Syns og ha lest at det sitter en stor sikring opp bak hanskerommet, som vist nok skulle være til vifta, men det kan jeg ikke garantere.

Søker du på google så finner du en del om emnet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om AC er koblet ut, så er det et kjedelig tegn på e39`s "strømtyv"problem.. Forrige eier hadde sikkert problemer med at batteriet ble tømt. Så han koblet ut AC slik at batteriet ikke tømmes. Du skal ikke se bort i fra at det er Viftemotstandet som er en synder. 

 

Forøvrig så har du bak/inni hanskerommet 2 stk 40-50A sikringer. Skal mene at en av de styrer vifta i front. Eller var det Ac? 

 

Ved frontlykt på pasasjerside så finner du en kabel som går fra en av viftene, den bruker å være skadet. Sjekk den. Du ser stikket til viftemotor ved frontlykt/grill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viften forrand radiator går ikke rundt. Har en bmw 525d e39 1998 modell.

Er det noen her som har bilde / eventuelt kan forklare hvor sikringen sitter til den viften? For å kunne finne ut om den er defekt eller bare plugget ut. Aircondition er ikke koblet til i bilen av grunner jeg ikke vet da vi kjøpte bilen ved juletider i fjor.

Håper på svar !

Hei.

Jeg er ikke ekspert på dette, men tror at: Vifta skal kun gå ved behov og det er ved høy temp og veldig lav hastighet eller stillestående og A/C er valgt på.

Ved stillestående må det også være varmt. Det er minst to hastigheter på vifta. Ganske så sakte og veldig hurtig. Det er mulig det er noe imellom, men det er bare de to jeg har observert på min bil. E 39 525 2001. Forøvrig er styringen av vifta på min bil også defekt. Går uansett om A/C er av eller på, varmt eller kaldt. Dro ut pluggen i grillen og det fungerer like bra som før sålenge hastighet er over ca 30 km/t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...